Chrześcijański streetwear stał się trendem. Generacja Z manifestuje religijność

Czy da się połączyć modę uliczną i chrześcijaństwo? Okazuje się, że to nie tylko proste, ale też – coraz popularniejsze. „Chrześcijański streetwear” staje się zjawiskiem, które zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród przedstawicieli generacji Z.

Publikacja: 25.10.2024 17:18

Popularność chrześcijańskiej mody ulicznej to w dużej mierze zasługa TikToka.

Popularność chrześcijańskiej mody ulicznej to w dużej mierze zasługa TikToka.

Foto: Blake Cheek Unsplash

Pojęcie „moda chrześcijańska” nie kojarzy się z niczym konkretnym. Te dwa pojęcia zdają się dość odległe, do tego stopnia, że niewiele je łączy. Chrześcijaństwo stawia na skromność i sferę duchową, gdzie tu miejsce na modę?

Sformułowanie „chrześcijański steetwear” to już całkowita nowość. Wygląda jednak na to, że jesteśmy świadkami narodzin nowego zjawiska – i że powoli staje się ono globalnym fenomenem. Przyjrzeli mu się dziennikarze hiszpańskiego dziennika „El País”.

Generacja Z chce chrześcijańskiego streetwearu

Ubrania wpisujące się w szeroko pojęty streetwear są od wielu lat bardzo popularnym sposobem na zamanifestowanie swojego światopoglądu, zwłaszcza wśród młodych ludzi. W końcu bluzy, T-shirty, buty czy czapki z daszkiem stanowią znakomitą bazę nie tylko dla logotypów marek, ale również dla haseł, z którymi identyfikuje się nosząca je osoba.

Być może więc wkroczenie religijności w sferę mody ulicznej było tylko kwestią czasu. Hiszpański dziennik „El País” zauważa, że coraz popularniejsze staje się zjawisko „chrześcijańskiego streetwearu”, które narodziło się w Stanach Zjednoczonych i którego popularność rozlewa się również na inne kraje. Dotarło ono – dodajmy – także do Polski. 

Czytaj więcej

Król „mody dla milionerów” triumfuje. Znalazł sposób na kryzys

Nowy trend staje wbrew powszechnemu, stereotypowemu postrzeganiu tego, jak ubierają się wierzący i praktykujący chrześcijanie. Osoby wierzące z pokolenia Z coraz chętniej sięgają nie po skromne sukienki za kolano czy koszule i spodnie „w kant” – ich styl wpisuje się w najnowsze trendy mody, których silnym reprezentantem jest streetwear, moda uliczna.

@collectionbychrist Link in bio🔗 my personal favorite! Jesus Christ Zip up jacket ⭐️ #Clothingbrand #Christian #Streetwear #Fashion #Brand #Christianclothing #Christianclothingbrand #christianbrand #Clothing #Fashiontrend #foryou #Christianity #JesusChrist #Jesus #God #Lord #Savior #Spiritual ♬ original sound - Christ Collection

Dzięki mediom społecznościowym takim jak TikTik cały trend pada na bardzo podatny grunt – na tej platformie pojawiło się już kilkadziesiąt milionów filmików opatrzonych hasztagami #christianfashion i #christianstreetwear. Twórcami tych treści są marki wpisujące się w chrześcijański streetwear oraz ich klienci, a nawet organizacje kościelne.

@votcclothing PSALM 23 HOODIES OUT. Link in bio. #christianhoodie #christianstreetwear #christianclothingbrand #christianfashion #christiantiktok #christianfashion #bibleverse #thelordismyshepherd ♬ Own your Story Dr. ATB - Tracie & Cheryl

Na koszulkach, bluzach i innych wyrobach wpisujących się w chrześcijański streetwear widnieją takie hasła podkreślające religijność czy cytaty z Biblii. Do upowszechnienia chrześcijańskiego streetwearu wśród przedstawicieli generacji Z obydwu płci przyczyniają się też popularni influencerzy, a także gwiazdy.

Chrześcijański streetwear wkracza Europy – i do Polski

Związki kultury hiphopu (w którą wpisuje się streetwear) z wiarą nie są niczym nowym. W 2013 roku powstała popularna amerykańska marka streetwearowa Fear of God, której twórca, Jerry Lorenzo, od początku podkreślał swoje przywiązanie do wartości chrześcijańskich.

Swój wkład w to zjawisko miał też kontrowersyjny raper Ye (dawniej: Kanye West). Po wydaniu w 2019 roku chrześcijańskiego w wymowie albumu „Jesus is King” Ye sprzedawał koszulki i akcesoria z hasłami odwołującymi się do chrześcijaństwa. Rok później w Paryżu zorganizował nawet pokaz mody połączony z rodzajem nabożeństwa.

Chrześcijański streetwear przypadł do gustu wielu przedstawicielom i przedstawicielkom generacji Z. Od paru lat pojawiają się więc kolejne marki, które młodym ludziom proponują ubrania nowoczesne w formie i bardzo tradycyjne w towarzyszącym im przekazie. Bez trudu można je odnaleźć na wspomnianym już Tiktoku, to dla wielu marek z gatunku chrześcijańskiego streetwearu główne medium, za pomocą którego komunikują się z klientami i klientkami.  

Chrześcijański streetwear przenika z USA również do Europy. Jak wspominają dziennikarze El País staje się on zauważalny w Hiszpanii i Portugalii. Także na polskim rynku zaczynają pojawiać się marki ubrań i akcesoriów z chrześcijańskimi hasłami.

Całe zjawisko odzwierciedla mentalność przedstawicieli i przedstawicielek pokolenia Z. Młodzi ludzie nie boją się publicznie manifestować swoich poglądów i być może są w tym bardziej śmiali od poprzednich generacji.

Wymiana opinii odbywa się już nie tylko w mediach społecznościowych, które są naturalnym środowiskiem „Zetek”, ale które często zapewniają pewną dozę anonimowości. Popularnymi, tym razem analogowymi nośnikami haseł, w które wierzą młodzi ludzie, są też ich własne ubrania, co tym bardziej świadczy o ich odwadze.

Pojęcie „moda chrześcijańska” nie kojarzy się z niczym konkretnym. Te dwa pojęcia zdają się dość odległe, do tego stopnia, że niewiele je łączy. Chrześcijaństwo stawia na skromność i sferę duchową, gdzie tu miejsce na modę?

Sformułowanie „chrześcijański steetwear” to już całkowita nowość. Wygląda jednak na to, że jesteśmy świadkami narodzin nowego zjawiska – i że powoli staje się ono globalnym fenomenem. Przyjrzeli mu się dziennikarze hiszpańskiego dziennika „El País”.

Pozostało 90% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku