Chrześcijański streetwear stał się trendem. Generacja Z manifestuje religijność

Czy da się połączyć modę uliczną i chrześcijaństwo? Okazuje się, że to nie tylko proste, ale też – coraz popularniejsze. „Chrześcijański streetwear” staje się zjawiskiem, które zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród przedstawicieli generacji Z.

Publikacja: 25.10.2024 17:18

Popularność chrześcijańskiej mody ulicznej to w dużej mierze zasługa TikToka.

Popularność chrześcijańskiej mody ulicznej to w dużej mierze zasługa TikToka.

Foto: Blake Cheek Unsplash

Pojęcie „moda chrześcijańska” nie kojarzy się z niczym konkretnym. Te dwa pojęcia zdają się dość odległe, do tego stopnia, że niewiele je łączy. Chrześcijaństwo stawia na skromność i sferę duchową, gdzie tu miejsce na modę?

Sformułowanie „chrześcijański steetwear” to już całkowita nowość. Wygląda jednak na to, że jesteśmy świadkami narodzin nowego zjawiska – i że powoli staje się ono globalnym fenomenem. Przyjrzeli mu się dziennikarze hiszpańskiego dziennika „El País”.

Generacja Z chce chrześcijańskiego streetwearu

Ubrania wpisujące się w szeroko pojęty streetwear są od wielu lat bardzo popularnym sposobem na zamanifestowanie swojego światopoglądu, zwłaszcza wśród młodych ludzi. W końcu bluzy, T-shirty, buty czy czapki z daszkiem stanowią znakomitą bazę nie tylko dla logotypów marek, ale również dla haseł, z którymi identyfikuje się nosząca je osoba.

Być może więc wkroczenie religijności w sferę mody ulicznej było tylko kwestią czasu. Hiszpański dziennik „El País” zauważa, że coraz popularniejsze staje się zjawisko „chrześcijańskiego streetwearu”, które narodziło się w Stanach Zjednoczonych i którego popularność rozlewa się również na inne kraje. Dotarło ono – dodajmy – także do Polski. 

Czytaj więcej

Król „mody dla milionerów” triumfuje. Znalazł sposób na kryzys

Nowy trend staje wbrew powszechnemu, stereotypowemu postrzeganiu tego, jak ubierają się wierzący i praktykujący chrześcijanie. Osoby wierzące z pokolenia Z coraz chętniej sięgają nie po skromne sukienki za kolano czy koszule i spodnie „w kant” – ich styl wpisuje się w najnowsze trendy mody, których silnym reprezentantem jest streetwear, moda uliczna.

@collectionbychrist Link in bio🔗 my personal favorite! Jesus Christ Zip up jacket ⭐️ #Clothingbrand #Christian #Streetwear #Fashion #Brand #Christianclothing #Christianclothingbrand #christianbrand #Clothing #Fashiontrend #foryou #Christianity #JesusChrist #Jesus #God #Lord #Savior #Spiritual ♬ original sound - Christ Collection

Dzięki mediom społecznościowym takim jak TikTik cały trend pada na bardzo podatny grunt – na tej platformie pojawiło się już kilkadziesiąt milionów filmików opatrzonych hasztagami #christianfashion i #christianstreetwear. Twórcami tych treści są marki wpisujące się w chrześcijański streetwear oraz ich klienci, a nawet organizacje kościelne.

@votcclothing PSALM 23 HOODIES OUT. Link in bio. #christianhoodie #christianstreetwear #christianclothingbrand #christianfashion #christiantiktok #christianfashion #bibleverse #thelordismyshepherd ♬ Own your Story Dr. ATB - Tracie & Cheryl

Na koszulkach, bluzach i innych wyrobach wpisujących się w chrześcijański streetwear widnieją takie hasła podkreślające religijność czy cytaty z Biblii. Do upowszechnienia chrześcijańskiego streetwearu wśród przedstawicieli generacji Z obydwu płci przyczyniają się też popularni influencerzy, a także gwiazdy.

Chrześcijański streetwear wkracza Europy – i do Polski

Związki kultury hiphopu (w którą wpisuje się streetwear) z wiarą nie są niczym nowym. W 2013 roku powstała popularna amerykańska marka streetwearowa Fear of God, której twórca, Jerry Lorenzo, od początku podkreślał swoje przywiązanie do wartości chrześcijańskich.

Swój wkład w to zjawisko miał też kontrowersyjny raper Ye (dawniej: Kanye West). Po wydaniu w 2019 roku chrześcijańskiego w wymowie albumu „Jesus is King” Ye sprzedawał koszulki i akcesoria z hasłami odwołującymi się do chrześcijaństwa. Rok później w Paryżu zorganizował nawet pokaz mody połączony z rodzajem nabożeństwa.

Chrześcijański streetwear przypadł do gustu wielu przedstawicielom i przedstawicielkom generacji Z. Od paru lat pojawiają się więc kolejne marki, które młodym ludziom proponują ubrania nowoczesne w formie i bardzo tradycyjne w towarzyszącym im przekazie. Bez trudu można je odnaleźć na wspomnianym już Tiktoku, to dla wielu marek z gatunku chrześcijańskiego streetwearu główne medium, za pomocą którego komunikują się z klientami i klientkami.  

Chrześcijański streetwear przenika z USA również do Europy. Jak wspominają dziennikarze El País staje się on zauważalny w Hiszpanii i Portugalii. Także na polskim rynku zaczynają pojawiać się marki ubrań i akcesoriów z chrześcijańskimi hasłami.

Całe zjawisko odzwierciedla mentalność przedstawicieli i przedstawicielek pokolenia Z. Młodzi ludzie nie boją się publicznie manifestować swoich poglądów i być może są w tym bardziej śmiali od poprzednich generacji.

Wymiana opinii odbywa się już nie tylko w mediach społecznościowych, które są naturalnym środowiskiem „Zetek”, ale które często zapewniają pewną dozę anonimowości. Popularnymi, tym razem analogowymi nośnikami haseł, w które wierzą młodzi ludzie, są też ich własne ubrania, co tym bardziej świadczy o ich odwadze.

Pojęcie „moda chrześcijańska” nie kojarzy się z niczym konkretnym. Te dwa pojęcia zdają się dość odległe, do tego stopnia, że niewiele je łączy. Chrześcijaństwo stawia na skromność i sferę duchową, gdzie tu miejsce na modę?

Sformułowanie „chrześcijański steetwear” to już całkowita nowość. Wygląda jednak na to, że jesteśmy świadkami narodzin nowego zjawiska – i że powoli staje się ono globalnym fenomenem. Przyjrzeli mu się dziennikarze hiszpańskiego dziennika „El País”.

Pozostało 90% artykułu
Moda
Nowy gracz wśród najbardziej pożądanych marek świata mody. Awans do czołówki
Materiał Promocyjny
Telewizor w inteligentnym, bezpiecznym domu
Moda
„Chińskie Vinted” podbija rynek. Nowa zmora europejskich marek luksusowych
Moda
Pierwszy tego typu projekt Zary. Wspólna kolekcja ze znaną węgierską marką
Moda
Król „mody dla milionerów” triumfuje. Znalazł sposób na kryzys
Moda
„Made in Italy” pogrąża się w kryzysie. Włoskie marki odzieżowe w tarapatach