Nadchodzi śmierć zjawiska, które zrewolucjonizowało modę? Eksperci mówią wprost

W ostatnich latach stały się powszechne w świecie mody, ale analitycy wróżą mikrotrendom rychłą śmierć. Przynajmniej niektórym z nich. Czy to koniec ostateczny koniec popularności estetyki w stylu „cichego luksusu”?

Publikacja: 06.08.2024 11:44

W ostatnich kilku latach zjawisko mikrotrendów stało się powszechne w świecie mody.

W ostatnich kilku latach zjawisko mikrotrendów stało się powszechne w świecie mody.

Foto: Sai De Silva Unsplash

Mikrotrendy to fenomen ostatnich kilku lat. Stają się wszechobecne – zalewają media społecznościowe, wdzierają się do kolekcji czołowych marek odzieżowych. Tymczasem najnowszy raport firmy badawczej Edited zapowiada zmierzch ery mikrotrendów. Czy to czas na jakieś nowe zjawisko w modzie, a może jesteśmy już zmęczeni inwazją trendów, które zmieniają się jak w kalejdoskopie?

Moda: nadchodzi śmierć mikrotrendów?

Jeszcze niedawno furorę robiły takie mikrotrendy jak „żona gangstera”, „syreny biurowe” czy – dla kontrastu dla tych dwóch oraz wielu innych ekstrawaganckich estetyk – zupełnie niekrzykliwy „cichy luksus”. Wszystkie zawojowały media społecznościowe, a także kolekcje znanych marek odzieżowych.

To tylko kilka przykładów z masy mniej lub bardziej osobliwych trendów, które zdominowały garderoby celebrytek i modowych eksperymentatorek. Tymczasem eksperci z zajmującej się badaniami rynku międzynarodowej firmy Edited zapowiadają zmiany. W swoim najnowszym raporcie przeanalizowali trwałość kilku najpopularniejszych w ostatnich sezonach mikrotrendów.

Czytaj więcej

Prestiżowa porażka najbogatszego Europejczyka. Przegrał walkę o „perłę Wenecji”

Jednym z nich jest „żona gangstera” (ang. mob wife), którego wyznacznikami są futra, zwierzęce wzory, wyrazista biżuteria i makijaż. Jak zauważają autorzy raportu, trend „znikł równie szybko, jak się pojawił”.

Podobny zanik popularności notują „syreny biurowe”, o których pisaliśmy jakiś czas temu na łamach „Sukcesu”. To bardziej śmiała i kokieteryjna odsłona typowego korporacyjnego stylu. Jak zauważają analitycy, takie emblematy tego mikrotrendu jak minispódniczki czy dziewczęce pantofelki ustępują właśnie bardziej dobrze znanemu, wyważonemu i akademickiemu stylowi „preppy”.

Zdaniem autorów raportu postpandemiczna „memifikacja” mody spod znaku krzykliwych, viralowych, ale niepraktycznych mikrotrendów nudzi się już nawet przedstawicielom pokolenia Z. Młodzi ludzie coraz częściej stawiają na rzeczy praktyczne, kosztem takich, które przysporzą im popularności w social mediach.

Mikrotrendy: czy to koniec „memifikacji” mody?

Kolejnym mikrotrendem, który wzięli na warsztat analitycy, a który również niedawno opisywaliśmy, jest „blokette”. Ta estetyka, którą pokochały zwłaszcza młode dziewczyny, jest silnie zakorzeniona w kulturze piłkarskiej i stanowi połączenie stylu kibica z typowym dziewczęcym ubiorem.

Mikrotrendowi „blokette” eksperci wróżą utrzymanie się aż do 2025 roku, między innymi z powodu przyszłorocznego Mistrzostw Europy UEFA kobiet. Podkreślają jednocześnie, że „blokette”, tak jak inne mikrotrendy, cechują się silną sezonowością – i prędzej czy później znikną.

Co ciekawe, nudzi się również tak  głośny i popularny trend jak „cichy luksus”, o którym przez kilka ostatnich sezonów rozpisywały się media poświęcone modzie i stylowi życia. Eksperci z Edited zauważają jednak, że internauci postrzegają ten styl jako zbyt elitarny. Z łask wypadają też neutralne barwy – kolejny kluczowy wyznacznik „cichego luksusu”.

Za czym, zamiast klasycznych blezerów i białych koszulek, rozglądają się użytkowniczki i użytkownicy? Nadal stawiają na ubrania wpisujące się w szeroko pojęty casual, ale dla odmiany – urozmaicone nadrukami. Nawet więc tak silny trend jak „cichy luksus” również będzie miał swój kres.

Moda
Kolekcja Recman wiosna-lato 2025. Klucz do nowoczesnego męskiego stylu
Moda
Sukces rywala Zary. Rekordowe inwestycje. „Jesteśmy silniejsi niż kiedykolwiek”
Moda
Chiński gigant rynku dóbr luksusowych w opałach. Straty i „strategiczna zmiana”
Moda
Polska projektantka tworzy kolekcję dla H&M. Pierwsza taka współpraca w historii
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Moda
Adidas zamyka projekt, który mógł pociągnąć go na dno. „Wszystko sprzedaliśmy”