Koniec barbiecore? Nowy trend na „praktyczne kolory” wypiera róż ze świata mody

Wygląda na to, że nadchodzi koniec dominacji wszechobecnego różu, którą zawdzięczaliśmy popularności filmu o Barbie. Najnowszy raport firmy Pantone pokazuje, że nadchodzi czas barw „praktycznych”.

Publikacja: 16.02.2024 12:20

Pokaz marki Tommy Hilfiger podczas nowojorskiego tygodnia mody w 2024 roku.

Pokaz marki Tommy Hilfiger podczas nowojorskiego tygodnia mody w 2024 roku.

Foto: ANGELA WEISS / AFP

Projektanci mają dosyć dominacji różu w duchu barbiecore – trendu, który przez kilka ostatnich sezonów niepodzielnie rządził w modzie. Ten najmodniejszy jak dotąd kolor zaczyna być wypierany przez bardziej „praktyczną” i zróżnicowaną kolorystykę – twierdzą eksperci z Instytutu Pantone w raporcie podsumowującym tegoroczny nowojorski tydzień mody.

Koniec ery Barbie w modzie? Nadchodzą „kolory praktyczne”

Od 2022 roku intensywne odcienie różu były dosłownie wszędzie. Dominowały zarówno na najważniejszych światowych wybiegach, jak i na półkach sieciówek. Wydaje się jednak, że projektanci są już zmęczeni prymatem wszechobecnego różu.

Czytaj więcej

„Inteligentny luksus” triumfuje. To trend, który może zdominować ten rok

Świadczą o tym spostrzeżenia ekspertów z Instytutu Pantone, którzy opublikowali właśnie swój kolejny raport. Publikacja podsumowuje kolory, które najczęściej pojawiały się na wybiegach niedawnego tygodnia mody w Nowym Jorku, a także takie, które będą najmodniejsze w kolejnym sezonie.

Pantone publikuje swoje raporty dwa razy w roku – na zakończenie nowojorskich i londyńskich tygodni mody. W najnowszym raporcie wyróżniono dziesięć najmodniejszych kolorów, a do tego pięć „nowych klasyków” z palety Pantone, zdaniem ekspertów zdominują kolekcje na jesień i zimę 2024/2025.

Autorzy raportu określają te odcienie jako „pełną życia mieszankę funkcjonalnych i łatwych do zaadaptowania kolorów, która wpisuje się w hybrydowy charakter naszego życia”. W kolekcjach, które pojawiły się nowojorskim tygodniu mody, dominowały eleganckie kolory ziemi – i nieba.

Zdaniem ekspertów taka kolorystyka jest ponadczasowa i uniwersalna. Odzwierciedla też tendencję ku spowolnieniu cyklu modowych trendów i rosnące zainteresowanie tak zwaną modą zrównoważoną.

Najmodniejsze kolory 2024 roku: zamiast różu, barwy ziemi i nieba

Wśród dziesięciu najmodniejszych kolorów znalazło się kilka ciepłych odcieni. Pantone wymienia brązowy Tomato Cream, elegancką, intensywną czerwień Scarlet Smile oraz Red Orange – czerwień z kroplą oranżu, a także złoto-oliwkowy odcień o nazwie Golden Palm.

Paleta „chłodna” okazała się jeszcze bardziej pojemna. Znalazły się w niej: Aventurine, czyli głęboki zielony odcień nawiązujący do cenionego kamienia szlachetnego, zgaszona zieleń o nazwie Fern (ang. paproć), Italian Plum, czyli ciemny fiolet wpadający w brąz i wreszcie trzy kolory nieba: jasnoszary Moonstruck, jasnobłękitny Winter Sky oraz Lucent White – biel złamana odrobiną błękitu.

Wśród pięciu „nowych klasów” nie zabrakło zarówno ciepłych, jak i chłodnych kolorów. Eksperci z Intytutu Pantone wymieniają: kremowy White Swan, ciepły brąz Raw Umber, ciemną szarość Dark Gull Gray, bardzo ciemny, chłodny granat Baritone Blue oraz złotawy, miodowy Buckthorn Brown.

Autorzy raportu podkreślają, że w takiej palecie praktycznych, ale zarazem energetycznych barw nie ma mowy o nudzie. Daje ona wiele możliwości tworzenia stylizacji pełnych ciekawych, świeżych akcentów kolorystycznych, a także zbudowania ponadczasowej, funkcjonalnej garderoby, która jednocześnie nigdy się nie znudzi.

Zbliża się tydzień mody w Londynie, na podstawie którego eksperci Pantone również sporządzą swój raport podsumowujący trendy, które zdominowały tamtejsze wybiegi. Czy projektanci po drugiej stronie Atlantyku również pożegnają się ze światem lalki Barbie i skłonią się ku bardziej naturalnej kolorystyce? Przekonamy się już niebawem.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?