Starcie gigantów odzieżowych: Zalando i właściciel Zary walczą o plastik

Inditex, właściciel między innymi Zary, oraz Zalando, europejski gigant handlu online, starły się ze sobą, Rozwiązania sporu nie widać. Poszło o plastikowe opakowania – informuje „Bloomberg”.

Publikacja: 05.01.2024 12:43

Starcie gigantów odzieżowych: Zalando i właściciel Zary walczą o plastik

Foto: Oliver Bunic © 2023 Bloomberg Finance LP

Jeszcze w 2021 roku Zalando, europejski potentat na rynku e-handlu, ogłosiło stopniowe odchodzenie od wykorzystywania plastikowych opakowań, w które pakowane są produkty wysyłane do klientów. Miały je zastąpić opakowania papierowe.

Jak donoszą media branżowe niemiecki gigant nie zrealizował na razie tego postanowienia. Nie pomagają apele ze strony potężnego partnera biznesowego Zalando, czyli hiszpańskiego koncern Inditex, właściciela takich marek jak Zara, Massimo Dutti, Bershka czy Pull&Bear  — informuje „Bloomberg”.

Zalando kontra Inditex. Spór o torby plastikowe

Funkcjonujący od 2008 roku sklep internetowy Zalando to największa i najpopularniejsza w Europie platforma e-commerce sprzedająca ubrania i akcesoria.

Czytaj więcej

Nowy rok, nowy trend. „Cichy outdoor” następcą „quiet luxury”. Na czym polega?

Przed dwoma laty firma częściowo zrezygnowała z pakowania produktów w plastikowe opakowania, zamieniając je na papierowe. Wygląda jednak na to, że droga niemieckiego sklepu do całkowitej rezygnacji z plastiku będzie dłuższa niż to zakładano.

W ofercie Zalando można znaleźć produkty bardzo wielu marek z całego świata. Wśród nich są między innymi te należące do koncernu Inditex — hiszpańskiego giganta tak zwanej szybkiej mody, który w swoim portfolio posiada takie marki jak Zara, Bershka, Massimo Dutti czy Stradivarius.

Inditex jednym ze swoich celów uczynił rezygnację z opakowań plastikowych. Jak informują media, problemem dla Inditexu jest jednak polityka Zalando, które wciąż nie zrezygnowało całkowicie z opakowań wykonanych z plastiku.

Inditex namawia Zalando do rezygnacji z plastikowych torebek — bezskutecznie

Powołując się na informatorów proszących o zachowanie anonimowości, „Bloomberg” informuje, że Inditex wystosował do Zalando apel, aby ten zastąpił plastikowe opakowania innymi, bardziej przyjaznymi dla środowiska.

Ruch ten byłby zgodny z polityką zrównoważonego rozwoju, którą kilka lat temu wprowadził Inditex, rezygnując między innymi z plastikowych wieszaków na ubrania, folii na opakowaniach perfum — czy właśnie plastikowych toreb.

Jak informuje „Bloomberg”, prośba ta nie została na razie spełniona. Przedstawiciele niemieckiego koncernu w rozmowie z „Bloombergiem” uzasadniają tę decyzję faktem, że papierowe torby zwiększają ryzyko uszkodzenia produktów, co może sprawić, że zostaną one wyrzucone.

Dodają też, że przestawienie się na papier nie zmniejszy negatywnego wpływu na środowisko. Zalando pracuje nad innymi rozwiązaniami, między innymi nad innym sposobem składania ubrań, używaniem cieńszej folii czy wielokrotnym używaniem plastikowych opakowań.

Sceptyczni wobec przestawienia się z plastikowych toreb na papierowe są również niektórzy eksperci. Dziennikarz „Bloomberga” David Fickling zauważa, że plastikowe opakowania, w których produkty trafiają do klientów, to jedynie wierzchołek góry lodowej.

Komentując spór między Inditexem a Zalando, Fickling pisze, że prawdziwym problemem są ubrania z tkanin syntetycznych — zarówno tych „dziewiczych”, jak i tych z recyklingu. Zauważa też, że Inditex, a także takie firmy odzieżowe jak Shein, Temu czy H&M, z pewnością nieprędko z nich zrezygnują.

Jeszcze w 2021 roku Zalando, europejski potentat na rynku e-handlu, ogłosiło stopniowe odchodzenie od wykorzystywania plastikowych opakowań, w które pakowane są produkty wysyłane do klientów. Miały je zastąpić opakowania papierowe.

Jak donoszą media branżowe niemiecki gigant nie zrealizował na razie tego postanowienia. Nie pomagają apele ze strony potężnego partnera biznesowego Zalando, czyli hiszpańskiego koncern Inditex, właściciela takich marek jak Zara, Massimo Dutti, Bershka czy Pull&Bear  — informuje „Bloomberg”.

Pozostało 85% artykułu
Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?