Nowy rok, nowy trend. „Cichy outdoor” następcą „quiet luxury”. Na czym polega?

Jakie trendy zdominują 2024 rok? Analitycy sugerują, że jednym z nich może być „cichy outdoor”. Ten trend ma być ewolucją zjawiska „quiet luxury”, które zdominowało miniony rok. Czym wyróżnia się „cichy outdoor”?

Publikacja: 05.01.2024 04:18

„Cichy outdoor” to przeniesienie najważniejszych założeń „cichego luksusu” do świata nieco mniej for

„Cichy outdoor” to przeniesienie najważniejszych założeń „cichego luksusu” do świata nieco mniej formalnych ubrań.

Foto: Ahmed Carter Unsplash

W mediach poświęconych modzie coraz częściej wspomina się ostatnio o nowym trendzie: „quiet outdoor”, czyli w dosłownym tłumaczeniu — „cichy outdoor”. Zdaniem ekspertów właśnie w taki sposób będziemy zadawać szyku przez najbliższe miesiące — niekoniecznie w plenerze, ale z pewnością na ulicach miast.

„Cichy outdoor” — ewolucja „cichego luksusu”

„Cichy outdoor” nawiązuje do dwóch szalenie modnych estetyk: z jednej strony do gorpcore’u, z drugiej — do „cichego luksusu”. Gorpcore powstał od skrótu GORP (Good Ol' Raisins and Peanuts), odnoszącego się do typowej przekąski dla aktywnych i pełnymi garściami czerpie inspiracje z typowo outdoorowego ubioru.

Z kolei „cichy luksus” to estetyka, która wyłoniła się między innymi na fali furory, jaką zrobił serial „Sukcesja”. W ostatnich latach wielu gwiazd i influencerów, a także czołowe domy mody i popularne sieciówki postawiły na elegancki minimalizm bez logomanii, ale za to z wykorzystaniem jakościowych materiałów — o czym zresztą pisaliśmy na łamach „Sukcesu” (podobnie jak o trendzie gorpcore).

Czytaj więcej

Pinterest zapowiada trendy na 2024 rok: nostalgia, jazz i styl „na emeryta”

W nowy, choć bazujący na dobrze znanych rozwiązaniach trend, wpisują się takie elementy jak buty trekkingowe, sneakersy, nieprzemakalne kurtki, softshelle, nylonowe spodenki i inne ubrania z funkcjonalnych materiałów. Od „klasycznego” stylu dla aktywnych w duchu gorpcore „cichy outdoor” odróżniają fasony zaczerpnięte z typowo miejskich stylizacji.

Mowa o takich elementach jak plisowania, eleganckie miejskie torebki, klasyczne koszule, spodnie czy płaszcze. „Cichy outdoor” tworzą również desenie, które zupełnie nie kojarzą się ze stylem sportowym — na przykład szkocka krata. W tym hybrydowym trendzie jest również miejsce dla denimu i skóry, czyli materiałów zupełnie niepraktycznych z punktu widzenia miłośników outdooru.

Cichy outdoor: Na sportowo, ale z klasą, między praktycznością a miejskim szykiem

W ciągu ostatnich kilku lat ubiór outdoorowy, dotychczas dość niszowy i funkcjonujący praktycznie wyłącznie w gronie osób aktywnych, zaczął stopniowo przenikać do mainstreamu. Za sprawą licznych kolaboracji marek sportowych i outdoorowych z czołowymi domami mody powstały kreatywne połączenia typowo sportowych elementów z tymi, które ściśle kojarzą się z „wysoką modą”.

Granice między miejskim szykiem a stylem outdoorowym zacierają się już od kilku sezonów, jednak „cichy outdoor” jest mniej krzykliwy niż ubrania ze słynnych wspólnych kolekcji The North Face i Gucci, Hoka i Moncler, Vibramu i Balenciagi czy Arc'teryxa i Jil Sander. W „cichym outdoorze” nie ma miejsca na logomanię czy przesadzony maksymalizm. Jest bardziej eklektyczny i — jak mawiają niektórzy — „noszalny”.

Jeszcze jednym dowodem na istotną pozycję „cichego outdooru” w świecie mody niech będą ostatnie biznesowe posunięcia wielu marek odzieżowych. W 2022 roku dyrektorem kreatywnym islandzkiej marki outdoorowej 66°North został Kei Toyoshima, były konsultant męskiej linii Louis Vuitton. Z kolei marka Arc’teryx, wzorem wielu czołowych domów mody, otworzyła niedawno w Osace butik połączony z kawiarnią.

Nowy obszar eksplorują również takie marki jak Prada, Dior czy Burberry. W swoich portfolio mają one już nie jednorazowe, ale stałe linie outdoorowe.

W mediach poświęconych modzie coraz częściej wspomina się ostatnio o nowym trendzie: „quiet outdoor”, czyli w dosłownym tłumaczeniu — „cichy outdoor”. Zdaniem ekspertów właśnie w taki sposób będziemy zadawać szyku przez najbliższe miesiące — niekoniecznie w plenerze, ale z pewnością na ulicach miast.

„Cichy outdoor” — ewolucja „cichego luksusu”

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Moda
„Srebrni klienci” stają się potęgą. Nadzieja dla europejskich marek odzieżowych
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Moda
Właściciel Zary zmienia politykę. Przełomowa decyzja dla branży odzieżowej
Moda
Wiosenna premiera domu mody Chanel. Dwie gwiazdy w nowej kampanii
Moda
Powolny zmierzch ikony świata mody. Nadchodzi spadek sprzedaży o 70 procent
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Moda
Raport: mieszkańcy UE wyrzucają coraz więcej ubrań. Historyczny rekord
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście