Nowy rok, nowy trend. „Cichy outdoor” następcą „quiet luxury”. Na czym polega?

Jakie trendy zdominują 2024 rok? Analitycy sugerują, że jednym z nich może być „cichy outdoor”. Ten trend ma być ewolucją zjawiska „quiet luxury”, które zdominowało miniony rok. Czym wyróżnia się „cichy outdoor”?

Publikacja: 05.01.2024 04:18

„Cichy outdoor” to przeniesienie najważniejszych założeń „cichego luksusu” do świata nieco mniej for

„Cichy outdoor” to przeniesienie najważniejszych założeń „cichego luksusu” do świata nieco mniej formalnych ubrań.

Foto: Ahmed Carter Unsplash

W mediach poświęconych modzie coraz częściej wspomina się ostatnio o nowym trendzie: „quiet outdoor”, czyli w dosłownym tłumaczeniu — „cichy outdoor”. Zdaniem ekspertów właśnie w taki sposób będziemy zadawać szyku przez najbliższe miesiące — niekoniecznie w plenerze, ale z pewnością na ulicach miast.

„Cichy outdoor” — ewolucja „cichego luksusu”

„Cichy outdoor” nawiązuje do dwóch szalenie modnych estetyk: z jednej strony do gorpcore’u, z drugiej — do „cichego luksusu”. Gorpcore powstał od skrótu GORP (Good Ol' Raisins and Peanuts), odnoszącego się do typowej przekąski dla aktywnych i pełnymi garściami czerpie inspiracje z typowo outdoorowego ubioru.

Z kolei „cichy luksus” to estetyka, która wyłoniła się między innymi na fali furory, jaką zrobił serial „Sukcesja”. W ostatnich latach wielu gwiazd i influencerów, a także czołowe domy mody i popularne sieciówki postawiły na elegancki minimalizm bez logomanii, ale za to z wykorzystaniem jakościowych materiałów — o czym zresztą pisaliśmy na łamach „Sukcesu” (podobnie jak o trendzie gorpcore).

Czytaj więcej

Pinterest zapowiada trendy na 2024 rok: nostalgia, jazz i styl „na emeryta”

W nowy, choć bazujący na dobrze znanych rozwiązaniach trend, wpisują się takie elementy jak buty trekkingowe, sneakersy, nieprzemakalne kurtki, softshelle, nylonowe spodenki i inne ubrania z funkcjonalnych materiałów. Od „klasycznego” stylu dla aktywnych w duchu gorpcore „cichy outdoor” odróżniają fasony zaczerpnięte z typowo miejskich stylizacji.

Mowa o takich elementach jak plisowania, eleganckie miejskie torebki, klasyczne koszule, spodnie czy płaszcze. „Cichy outdoor” tworzą również desenie, które zupełnie nie kojarzą się ze stylem sportowym — na przykład szkocka krata. W tym hybrydowym trendzie jest również miejsce dla denimu i skóry, czyli materiałów zupełnie niepraktycznych z punktu widzenia miłośników outdooru.

Cichy outdoor: Na sportowo, ale z klasą, między praktycznością a miejskim szykiem

W ciągu ostatnich kilku lat ubiór outdoorowy, dotychczas dość niszowy i funkcjonujący praktycznie wyłącznie w gronie osób aktywnych, zaczął stopniowo przenikać do mainstreamu. Za sprawą licznych kolaboracji marek sportowych i outdoorowych z czołowymi domami mody powstały kreatywne połączenia typowo sportowych elementów z tymi, które ściśle kojarzą się z „wysoką modą”.

Granice między miejskim szykiem a stylem outdoorowym zacierają się już od kilku sezonów, jednak „cichy outdoor” jest mniej krzykliwy niż ubrania ze słynnych wspólnych kolekcji The North Face i Gucci, Hoka i Moncler, Vibramu i Balenciagi czy Arc'teryxa i Jil Sander. W „cichym outdoorze” nie ma miejsca na logomanię czy przesadzony maksymalizm. Jest bardziej eklektyczny i — jak mawiają niektórzy — „noszalny”.

Jeszcze jednym dowodem na istotną pozycję „cichego outdooru” w świecie mody niech będą ostatnie biznesowe posunięcia wielu marek odzieżowych. W 2022 roku dyrektorem kreatywnym islandzkiej marki outdoorowej 66°North został Kei Toyoshima, były konsultant męskiej linii Louis Vuitton. Z kolei marka Arc’teryx, wzorem wielu czołowych domów mody, otworzyła niedawno w Osace butik połączony z kawiarnią.

Nowy obszar eksplorują również takie marki jak Prada, Dior czy Burberry. W swoich portfolio mają one już nie jednorazowe, ale stałe linie outdoorowe.

W mediach poświęconych modzie coraz częściej wspomina się ostatnio o nowym trendzie: „quiet outdoor”, czyli w dosłownym tłumaczeniu — „cichy outdoor”. Zdaniem ekspertów właśnie w taki sposób będziemy zadawać szyku przez najbliższe miesiące — niekoniecznie w plenerze, ale z pewnością na ulicach miast.

„Cichy outdoor” — ewolucja „cichego luksusu”

Pozostało 90% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku