Ofensywa Balenciagi. Koniec skandali, teraz ubiera gwiazdy kina i naukowców

Po potężnym kryzysie wizerunkowym z 2022 roku, dom mody Balenciaga znalazł się w tarapatach. Potrzebna była zmiana, która odciągnie uwagę od oskarżeń o promowanie pedofilii. Balenciaga przypuściła ofensywę wizerunkową. Jej efekty zobaczyliśmy w Cannes.

Publikacja: 26.05.2023 10:41

Michelle Yeoh, nagrodzona w tym roku Oscarem za rolę w filmie „Wszystko wszędzie naraz” w kreacji Ba

Michelle Yeoh, nagrodzona w tym roku Oscarem za rolę w filmie „Wszystko wszędzie naraz” w kreacji Balenciagi na „czerwonym dywanie” w Cannes.

Foto: Patricia De Melo Moreira/ AFP

Hiszpański dom mody Balenciaga ze wszystkich sił stara się odzyskać dobre imię, a jego dyrektor kreatywny zalicza zwrot o 180 stopni w kwestii kierunku dla swojej twórczości. W trakcie trwającego właśnie Festiwalu Filmowego w Cannes w kreacjach Balenciagi wystąpiły największe gwiazdy kina. Dom mody ma też nowego, zaskakującego ambasadora w osobie profesora Akademii Francuskiej.

Koniec ubrań w stylu Kanye Westa. Balenciaga wraca do haute couture

Po szokujących kampaniach reklamowych Balenciagi, które obiegły światowe media pod koniec ubiegłego roku, hiszpański dom mody zapowiedział definitywne zerwanie z kontrowersyjnymi pomysłami na swoje kolekcje, a także na sposoby ich promocji. Zamiast czerpiących inspiracje ze streatwearu ubrań, których ambasadorem przez lata był niesławny Kanye West, marka wraca do wyrafinowanego krawiectwa.

Czytaj więcej

Najpiękniejsza willa w Europie stoi nad Narwią. „Oscar architektury” dla Polaków

Przypomnijmy, że jesienią ubiegłego roku Balenciaga zaliczyła bodaj największy w swojej historii kryzys wizerunkowy. Na zdjęciach do kampanii reklamowych znalazły się dzieci w niedwuznacznych sytuacjach.

Kreacje Balenciagi zaprezentowali też François-Henri Pinault, kontrolujący koncern Kering, do któreg

Kreacje Balenciagi zaprezentowali też François-Henri Pinault, kontrolujący koncern Kering, do którego należy ten dom mody, oraz jego żona, aktorka Salma Hayek

Foto: CHRISTOPHE SIMON / AFP

Dziecięce modelki i modeli mieszczono je w otoczeniu alkoholu, trzymające torebki w kształcie pluszowych misiów w skąpych siateczkowych ubrankach i skórzanych paskach przywodzących na myśl akcesoria erotyczne. W dodatku na jednym ze zdjęć widać było dokumenty sądowe w sprawach o rozprzestrzenianie dziecięcej pornografii.

Wybuch skandal, a Balenciaga znalazła się na granicy wykluczenia. Kilka miesięcy później dyrektor kreatywny Balenciagi Demna Gvasalia przyznał w wywiadzie z magazynem „Vogue”, że zatwierdził kontrowersyjne zdjęcia.

Co ciekawe, projektant ocalił stanowisko. Zgodnie z zapowiedziami, w najnowszych kolekcjach Gvasalia wrócił do haute couture, czyli korzeni domu mody, który w 1917 roku założył Cristóbal Balenciaga.

Profesor Akademii Francuskiej nowym „ambasadorem” Balenciagi

Starania o odzyskanie dawnego prestiżu Balenciagi zaangażował się sam François-Henri Pinault, prezes koncernu Kering, do którego należy hiszpański dom mody. W trakcie Festiwalu Filmowego w Cannes biznesmen pojawił się w minimalistycznym czarnym smokingu. Wtórowała mu jego żona, Salma Hayek, która na czerwonym dywanie wystąpiła w czarnej połyskującej sukni wieczorowej Balenciagi.

Francuska aktorka Isabelle Huppert w kreacji od Balenciagi podczas festiwalu filmowego w Cannes.

Francuska aktorka Isabelle Huppert w kreacji od Balenciagi podczas festiwalu filmowego w Cannes.

Foto: Valery HACHE / AFP

Jedną z gwiazd, które pokazały swoje wsparcie dla Balenciagi, była znana z filmu „Wszystko wszędzie na raz” zdobywczyni Oscara Michelle Yeoh. Aktorka zaprezentowała dwie suknie i płaszcz z najnowszej zimowej kolekcji. Oprócz niej w kreacjach Balenciagi wystąpiły Isabelle Huppert, Renata Litvinova, modelki Vittoria Ceretti i Anok Yai, koreańska aktorka Roh Yoon Seo i kilka innych osób.

Kolejnym zaskakującym krokiem w kierunku odbudowy wizerunku Balenciagi był ciekawy dobór ambasadora. Do niedawna jednym z najbardziej prominentnych fanów Balenciagi był Kanye West. Jednak na fali jego antysemickich wypowiedzi jeszcze w ubiegłym roku marka zerwała z nim kontrakt.

Foto: Patricia De Melo Moreira/ AFP

Zaskakującym zastępcą rapera okazał się… Antoin Compagnon, profesor prestiżowej Akademii Francuskiej i znany ekspert w dziedzinie literatury francuskiej. Demna Gvasalia zaprojektował mu  tak zwany„habit vert” — reprezentacyjny strój, który uczeni zgodnie z tradycją mają na sobie podczas uroczystości włączenia w poczet członków Akademii Francuskiej.

Projekt uniformu usankcjonowano w 1801 roku i nie zmienił się on aż do dziś. Gvasalia nie miał więc zbyt szerokiego pola do popisu, miał jednak okazję udowodnić, że jako projektant „odrobił lekcję” z tradycyjnego krawiectwa. Dodatkiem do „habit vert” jest tradycyjny ozdobny miecz, który stworzyła marka jubilerska Boucheron, podobnie jak Balenciaga należąca do koncernu Kering.

Hiszpański dom mody Balenciaga ze wszystkich sił stara się odzyskać dobre imię, a jego dyrektor kreatywny zalicza zwrot o 180 stopni w kwestii kierunku dla swojej twórczości. W trakcie trwającego właśnie Festiwalu Filmowego w Cannes w kreacjach Balenciagi wystąpiły największe gwiazdy kina. Dom mody ma też nowego, zaskakującego ambasadora w osobie profesora Akademii Francuskiej.

Koniec ubrań w stylu Kanye Westa. Balenciaga wraca do haute couture

Pozostało 89% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku