Nowy symbol zamożności i statusu społecznego. Mężczyźni pokochali kardigany

Do tej pory męskie kardigany nosili praktycznie wyłącznie panowie w wieku emerytalnym oraz miłośnicy stylu vintage. Teraz to się zmienia. Niemodny dotąd sweter stał się sposobem na podkreślenie swojej pozycji społecznej i zamożności.

Publikacja: 20.05.2023 08:41

Jeszcze niedawno kardigan kojarzył się z mężczyzną w podeszłym wieku.

Jeszcze niedawno kardigan kojarzył się z mężczyzną w podeszłym wieku.

Foto: Chad Madden

Za sprawą takich seriali jak „Sukcesja” czy „Awantura” („Beef”) kardigan przestał być kojarzony z mężczyznami, którzy przeszli na emeryturę. Również takie postaci jak Brad Pitt i Pedro Pascal, a także czołowe marki modowe reinterpretują ten niedoceniany przez dekady element męskiej garderoby — i udowadniają, że kardigan pozwala w bezpretensjonalny sposób zakomunikować światu pozycję społeczną (i status materialny) tego, kto go nosi.

Kardigan: skromny i wygodny symbol luksusu

Z jednej strony kardigan to emblemat spokojnego życia na emeryturze. Z drugiej strony, w bardziej młodzieżowej, grunge’owej odsłonie nosił go lider Nirvany Kurt Cobain — ikona stylu dla wielu ludzi słuchających alternatywnego rocka. Kardigan zawsze funkcjonował gdzieś na obrzeżach męskiej mody i nigdy nie znalazł dla siebie miejsca w tak zwanym mainstreamie. Wygląda na to, że to się właśnie zmienia.

Czytaj więcej

Borecore: nowy trend święci triumfy. Dlaczego pokochaliśmy nudne ubrania?

W ubiegłym roku pisaliśmy na łamach „Sukcesu” o wielkim powrocie kardiganów w modzie kobiecej, na fali powrotu eklektycznej estetyki o nazwie „indie sleeze” sprzed kilkunastu lat. W roku 2023 przyszedł czas na to, aby kardigany zdobyły szturmem również męskie stylizacje — i tak właśnie się dzieje.

Wielobarwne oraz bardziej stonowane kolorystycznie kardigany noszą tacy celebryci jak Brad Pitt, znany z „The Last of Us” Pedro Pascal, Harry Styles, a nawet raper A$AP Rocky. Wszyscy oni udowadniają, że stylowe, a zarazem stuprocentowo męskie noszenie kardigana nie jest kwestią wieku, ale dobrania odpowiedniego towarzystwa dla tego klasycznego swetra.

Mężczyźni znów noszą kardigany

Liczby mówią same za siebie. Powołując się na dane sprzedażowe sklepu „Marks & Spencer”, serwis „Guardian” informuje, że męskie kardigany zaliczają właśnie znaczący skok zainteresowania ze strony klientów marki specjalizującej się w stylu smart casual. Wiosną 2022 roku M&S sprzedał tych swetrów aż o 90 procent więcej niż w tym samym okresie rok temu.

Niebagatelne znaczenie w popularności, jaką zyskuje wśród mężczyzn kardigan, jest moda na „dyskretny luksus”, który prezentują bohaterowie seriali „Sukcesja” i „Awantura”. Dzięki serialowemu Loganowi Royowi, jego synom oraz George’owi Nakai klasyczne swetry z miękkich, szlachetnych dzianin stały się nowym przedmiotem pożądania wśród męskiego grona widzów.

Zjawisko większego zainteresowania kardiganami może wynikać też z mody na nawiązujący do vintage’u styl „preppy”. Ma on zresztą całkiem sporo wspólnego z „dyskretnym luksusem”, bo odnosi się do sposobu ubierania się ludzi posiadających „stare pieniądze”. Nie bez przyczyny dziennikarze modowi rozpisują się w ostatnich miesiącach o „old money aesthetics”, czyli niekrzykliwej estetyce, charakterystycznej dla przedstawicieli wyższych sfer.

Być może popularność kardiganów wynika też z dość przyziemnego zjawiska, jakim jest… aktualna pogoda. Wciąż znajdujemy się w dość chłodnym okresie przejściowym, kiedy w ciągu jednego dnia aura może się wielokrotnie zmienić. Warstwa dzianiny, którą można łatwo założyć lub zdjąć w razie potrzeby, wydaje się być świetnym rozwiązaniem na aktualną porę roku.

Kardigan potrafi być zresztą całkiem szykowny. W trakcie pokazów swoich najnowszych kolekcji na 2023 rok udowodniły to niedawno takie marki jak Dries van Noten, Celine, Gucci, Dsquared2 czy Marni. W kolekcjach pojawiły się zarówno minimalistyczne, jednolite kardigany w stonowanej kolorystyce, jak i wielobarwne i wzorzyste modele, zarówno oversize’owe, jak i bardziej dopasowane.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?