Pandemia nie wykończyła garniturów: klasyczna męska elegancja wygrywa z dresem

Marynarka zamiast bluzy z kapturem. Spodnie w kant zamiast dresów. Wygląda na to, że po kilku latach modowego folgowania sobie i triumfalnego pochodu stylistyki athleisure i loungewar, mężczyźni zatęsknili za klasyczną elegancją.

Publikacja: 23.01.2023 11:08

Powrót do garniturów: koniec pracy zdalnej oznacza zmianę. Mężczyźni coraz chętniej wracają do elega

Powrót do garniturów: koniec pracy zdalnej oznacza zmianę. Mężczyźni coraz chętniej wracają do eleganckich strojów na co dzień.

Foto: Marcel Pirnay

O tym, że możemy spodziewać się śmierci garnituru i ostatecznej rewolucji w męskim dress codzie mówiło się od paru lat. Wygląda jednak na to, że te opowieści były nieco na wyrost. Po kilku latach sportowej rewolucji w modzie męskiej, mężczyźni znów zatęsknili za za elegancją.

Tygodnie mody oraz, w przypadku mody męskiej, targi Pitti Immagine Uomo, to od dawna barometr zmian w modzie. W tym roku można powiedzieć, że podczas pokazów męskich kolekcji w Mediolanie i targów mody męskiej Pitti Immagine Uomo we Florencji klasyczna elegancja wróciła nie tylko na wybiegi, ale też na ulice.

Tradycyjna klasyka – jednak nieśmiertelna. Garnitury i krawaty wracają na ulice i do biur

Przeglądając najnowsze męskie kolekcje czołowych marek świata mody, nie można pozbyć się wrażenia, że znalazło się w nich wyjątkowo dużo klasycznych, tradycyjnych fasonów. W poprzednich sezonach nie było to takie oczywiste.

Przez długi czas projektanci schlebiali gustom swojej młodej klienteli, znudzonej tradycyjnymi elementami garderoby i poszukującej tego, co wygodne, kolorowe i w sportowym stylu. Wygoda to jednak nieodłączna cecha dobrego krawiectwa i właśnie przypomnieliśmy sobie, że komfort może wyglądać szalenie elegancko.

W kolekcjach takich domów mody jak Prada, Fendi czy Gucci najlepsze tradycje męskiego krawiectwa zdecydowane dominowały nad typowo streatwearowymi fasonami. Mnóstwo było nawiązań do męskiej mody z minionych epok widzieliśmy u Giorgio Armaniego czy Etro.

Czytaj więcej

Sprzedaż butów sportowych na świecie hamuje. Koniec ery sneakersów?

Na wybiegach prym wiodły doskonale skrojone garnitury, krawaty, klasyczne płaszcze i buty. Dominowała stonowana kolorystyka, czym zaskoczyła nawet marka Dolce & Gabbana, której kolekcję utrzymano jedynie w odcieniach czerni, bieli i szarości.

Choć wiele firm „rozluźniło” lub całkowicie odrzuciło jakikolwiek dress code, to potrzeba eleganckiego ubierania się zdecydowanie nie osłabła wśród mężczyzn. Trendy, które widać na wybiegach, mają swoje potwierdzenie również u ich adresatów.

Świadczą o tym chociażby wyniki sklepu Marks & Spencer, znanej brytyjskiej sieci sprzedającej ubrania. W grudniu 2022 roku sklep zanotował skok sprzedaży garniturów o 28 procent niż w tym samym okresie rok wcześniej, o czym informuje cytujący raport Marks & Spencer Daniel Woolfson z „Telegrapha”. Sprzedaż krawatów wzrosła o 41 procent, zaś klasycznych koszul – aż o 65 procent.

W ostatnim czasie mocno spowolniła również sprzedaż sneakersów, na co z kolei w swoim raporcie zwracają uwagę analitycy z branżowego serwisu „Business of Fashion”. Zmiast sportowego obuwia, mężczyźni coraz częściej skłaniają się ku bardziej klasycznym modelom.

Mężczyźni wracają do tradycyjnego ubioru, ale w nowym wydaniu

Patrząc na zdjęcia z Pitti Immagine Uomo we Florencji – innej ważnej imprezy ze świata męskiej mody – zarówno projektanci, jak i międzynarodowe grono gości w różnym wieku również postawiło na klasykę i niezbyt krzykliwą kolorystykę. Królowała czerń, brązy, beże, szarości, błękity, które czasem kontrastowano pomarańczą, która wyrasta na jeden z najmodniejszych kolorów tego roku.

Oprócz bomberek i wszechobecnego stylu preppy (nawiązującego przecież do vintage’owej klasyki), panowie mieli na sobie dwuczęściowe garnitury, klasyczne płaszcze eleganckie skórzane buty. Wszechobecna była krata i jodełka, często w towarzystwie dżinsu i skóry i bardziej nowoczesnych dzianin.

Oczywiście nie zabrakło też flagowych elementów streatwearu – puchowych kurtek, sneakersów i oversize’owych spodni. Bardzo często jednak wielowarstwowe stylizacje zawierały przynajmniej jeden klasyczny element – na przykład wzorzysty szal – lub klasyczne okrycie wierzchnie.

Powrót do ponadczasowych fasonów i stonowanych kolorów wiele mówi o potrzebach współczesnych mężczyzn. Nie w głowie im uzupełnianie garderoby o nowe trendy co sezon – to się po prostu nie opłaca, a argument ekonomiczny stał się teraz wyjątkowo silny. Zamiast tego, wolą postawić na rzeczy, które praktycznie nigdy się nie zestarzeją – i które już prawdopodobnie mają w szafie.

O tym, że możemy spodziewać się śmierci garnituru i ostatecznej rewolucji w męskim dress codzie mówiło się od paru lat. Wygląda jednak na to, że te opowieści były nieco na wyrost. Po kilku latach sportowej rewolucji w modzie męskiej, mężczyźni znów zatęsknili za za elegancją.

Tygodnie mody oraz, w przypadku mody męskiej, targi Pitti Immagine Uomo, to od dawna barometr zmian w modzie. W tym roku można powiedzieć, że podczas pokazów męskich kolekcji w Mediolanie i targów mody męskiej Pitti Immagine Uomo we Florencji klasyczna elegancja wróciła nie tylko na wybiegi, ale też na ulice.

Pozostało 85% artykułu
Moda
Nadchodzi powolna śmierć trendów? Producenci ubrań mają problem z generacją Z
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Moda
Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki
Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich