Pandemia nie wykończyła garniturów: klasyczna męska elegancja wygrywa z dresem

Marynarka zamiast bluzy z kapturem. Spodnie w kant zamiast dresów. Wygląda na to, że po kilku latach modowego folgowania sobie i triumfalnego pochodu stylistyki athleisure i loungewar, mężczyźni zatęsknili za klasyczną elegancją.

Publikacja: 23.01.2023 11:08

Powrót do garniturów: koniec pracy zdalnej oznacza zmianę. Mężczyźni coraz chętniej wracają do elega

Powrót do garniturów: koniec pracy zdalnej oznacza zmianę. Mężczyźni coraz chętniej wracają do eleganckich strojów na co dzień.

Foto: Marcel Pirnay

O tym, że możemy spodziewać się śmierci garnituru i ostatecznej rewolucji w męskim dress codzie mówiło się od paru lat. Wygląda jednak na to, że te opowieści były nieco na wyrost. Po kilku latach sportowej rewolucji w modzie męskiej, mężczyźni znów zatęsknili za za elegancją.

Tygodnie mody oraz, w przypadku mody męskiej, targi Pitti Immagine Uomo, to od dawna barometr zmian w modzie. W tym roku można powiedzieć, że podczas pokazów męskich kolekcji w Mediolanie i targów mody męskiej Pitti Immagine Uomo we Florencji klasyczna elegancja wróciła nie tylko na wybiegi, ale też na ulice.

Tradycyjna klasyka – jednak nieśmiertelna. Garnitury i krawaty wracają na ulice i do biur

Przeglądając najnowsze męskie kolekcje czołowych marek świata mody, nie można pozbyć się wrażenia, że znalazło się w nich wyjątkowo dużo klasycznych, tradycyjnych fasonów. W poprzednich sezonach nie było to takie oczywiste.

Przez długi czas projektanci schlebiali gustom swojej młodej klienteli, znudzonej tradycyjnymi elementami garderoby i poszukującej tego, co wygodne, kolorowe i w sportowym stylu. Wygoda to jednak nieodłączna cecha dobrego krawiectwa i właśnie przypomnieliśmy sobie, że komfort może wyglądać szalenie elegancko.

W kolekcjach takich domów mody jak Prada, Fendi czy Gucci najlepsze tradycje męskiego krawiectwa zdecydowane dominowały nad typowo streatwearowymi fasonami. Mnóstwo było nawiązań do męskiej mody z minionych epok widzieliśmy u Giorgio Armaniego czy Etro.

Czytaj więcej

Sprzedaż butów sportowych na świecie hamuje. Koniec ery sneakersów?

Na wybiegach prym wiodły doskonale skrojone garnitury, krawaty, klasyczne płaszcze i buty. Dominowała stonowana kolorystyka, czym zaskoczyła nawet marka Dolce & Gabbana, której kolekcję utrzymano jedynie w odcieniach czerni, bieli i szarości.

Choć wiele firm „rozluźniło” lub całkowicie odrzuciło jakikolwiek dress code, to potrzeba eleganckiego ubierania się zdecydowanie nie osłabła wśród mężczyzn. Trendy, które widać na wybiegach, mają swoje potwierdzenie również u ich adresatów.

Świadczą o tym chociażby wyniki sklepu Marks & Spencer, znanej brytyjskiej sieci sprzedającej ubrania. W grudniu 2022 roku sklep zanotował skok sprzedaży garniturów o 28 procent niż w tym samym okresie rok wcześniej, o czym informuje cytujący raport Marks & Spencer Daniel Woolfson z „Telegrapha”. Sprzedaż krawatów wzrosła o 41 procent, zaś klasycznych koszul – aż o 65 procent.

W ostatnim czasie mocno spowolniła również sprzedaż sneakersów, na co z kolei w swoim raporcie zwracają uwagę analitycy z branżowego serwisu „Business of Fashion”. Zmiast sportowego obuwia, mężczyźni coraz częściej skłaniają się ku bardziej klasycznym modelom.

Mężczyźni wracają do tradycyjnego ubioru, ale w nowym wydaniu

Patrząc na zdjęcia z Pitti Immagine Uomo we Florencji – innej ważnej imprezy ze świata męskiej mody – zarówno projektanci, jak i międzynarodowe grono gości w różnym wieku również postawiło na klasykę i niezbyt krzykliwą kolorystykę. Królowała czerń, brązy, beże, szarości, błękity, które czasem kontrastowano pomarańczą, która wyrasta na jeden z najmodniejszych kolorów tego roku.

Oprócz bomberek i wszechobecnego stylu preppy (nawiązującego przecież do vintage’owej klasyki), panowie mieli na sobie dwuczęściowe garnitury, klasyczne płaszcze eleganckie skórzane buty. Wszechobecna była krata i jodełka, często w towarzystwie dżinsu i skóry i bardziej nowoczesnych dzianin.

Oczywiście nie zabrakło też flagowych elementów streatwearu – puchowych kurtek, sneakersów i oversize’owych spodni. Bardzo często jednak wielowarstwowe stylizacje zawierały przynajmniej jeden klasyczny element – na przykład wzorzysty szal – lub klasyczne okrycie wierzchnie.

Powrót do ponadczasowych fasonów i stonowanych kolorów wiele mówi o potrzebach współczesnych mężczyzn. Nie w głowie im uzupełnianie garderoby o nowe trendy co sezon – to się po prostu nie opłaca, a argument ekonomiczny stał się teraz wyjątkowo silny. Zamiast tego, wolą postawić na rzeczy, które praktycznie nigdy się nie zestarzeją – i które już prawdopodobnie mają w szafie.

O tym, że możemy spodziewać się śmierci garnituru i ostatecznej rewolucji w męskim dress codzie mówiło się od paru lat. Wygląda jednak na to, że te opowieści były nieco na wyrost. Po kilku latach sportowej rewolucji w modzie męskiej, mężczyźni znów zatęsknili za za elegancją.

Tygodnie mody oraz, w przypadku mody męskiej, targi Pitti Immagine Uomo, to od dawna barometr zmian w modzie. W tym roku można powiedzieć, że podczas pokazów męskich kolekcji w Mediolanie i targów mody męskiej Pitti Immagine Uomo we Florencji klasyczna elegancja wróciła nie tylko na wybiegi, ale też na ulice.

Pozostało 85% artykułu
Moda
Adidas pozywa znanego projektanta mody. Wojna o prawa do motywu pasków
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Moda
Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek
Moda
Chiński rywal Zary zapowiada podbój Europy. Kluczowe mają być unikatowe sklepy
Moda
Skarpetki, z których śmieje się generacja Z. Nowa wojna między pokoleniami
Moda
Wraca marka odzieżowa, która zrobiła furorę 20 lat temu. Chce podbić generację Z