Skóra, bluzki z siatki, koronki i wszechobecna czerń – to jedne z najważniejszych elementów stylu gotyckiego. W takich stylizacjach można zauważyć coraz więcej gwiazd, influencerów, a także użytkowników mediów społecznościowych. Styl gotycki widać też na pokazach najważniejszych domów mody.

Styl gotycki w nowej odsłonie

Jeszcze niedawno wróżyliśmy długotrwałe odejście od czerni na rzecz pogodnych, energetycznych kolorów. Nową czernią miał być beż. Okazuje się jednak, że czerń – i to w bardzo mrocznej odsłonie – zyskuje coraz większe grono miłośników.

Czytaj więcej

To nie napad: kominiarki są teraz najmodniejszym nakryciem głowy

Popularność takiej stylistyki ustawicznie rosła w ciągu ostatnich miesięcy. Świadczące o tym liczby przytacza w „Guardianie” Rachel Hall. W internetowym outlecie Depop fraz „goth” i „gothcore” szukało w ciągu ostatnich miesięcy o 20 procent więcej użytkowników. Z kolei jeszcze w październiku aż o 200 procent wzrosło zainteresowanie czarnymi gorsetami.

Również o 200 procent wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy popularność ubrań projektu Ricka Owensa – to dane z internetowej platformy handlowej Lyst. Znakami rozpoznawczymi amerykańskiego projektanta są kreacje w mrocznym, rockowym stylu. Również na Lyst czarne ubrania i dodatki zanotowały w ostatnim roku wzrost zainteresowania aż o 169 procent. Wśród ubrań i akcesoriów szczególnie poszukiwane były chokery i bluzki z siatki.

Z kolei statystyki serwisu Pinterest świadczą o tym, że ludzie szukają mrocznych inspiracji nie tylko w kwestii ubrań imprezowych. Gotyckich piżam szukało w ostatnich miesiącach aż o 185 procent użytkowników więcej, niż przed rokiem, zaś gotyckich ubranek dla dzieci – o 120 procent. Z kolei inspiracji pod frazą „goth business casual” szukało na Pintereście o 90 procent osób więcej, niż rok temu.

W swoim najnowszym raporcie Pinterest wskazuje styl gotycki jako jeden z tych, które zdominują również trendy wnętrzarskie w 2022 roku. Serwis zanotował wzrost zainteresowania tą estetyką o 65 procent.

Czerń wraca: mroczne oblicze mody

Styl gotycki drugiej dekady XXI wieku wcale nie musi oznaczać, że nosząca go osoba identyfikuje się z jakąkolwiek subkulturą. To po prostu kolejna estetyka, którą ze smakiem może zaadaptować każdy, w każdym wieku.

Coraz mocniejszą obecność mrocznych stylizacji zaznaczającą się w mainstreamie udowadniają nie tylko takie ikony mody jak Kourtney Kardashian (najbardziej rockowa z sióstr Kardashian), ale też czołowi projektanci.

Mrok spowija na przykład nowe kolekcje Balenciagi i Givenchy na wiosnę i lato 2022. Obydwie zdominowała czerń i inspiracje wprost z mody ulicznej, zaadaptowane w sposób charakterystyczny obydwu domów mody. W stronę gotyku puścili oko również Raf Simons za sprawą mrocznych printów.

W czerni utrzymana jest także wiosenno-letnia kolekcja Yohjiego Yamamoto. W zwiewnych projektach dał się zauważyć ukłon w stronę wiktoriańskiego i edwardiańskiego stylu za sprawą bufiastych rękawów i dwurzędowych płaszczy. Podobne zabiegi widać również w kolekcji Simone Rochy.

Rosnąca popularność stylu gotyckiego świadczy o tym, że wyraziste stylizacje zdecydowanie zajęły miejsce tych subtelnych i minimalistycznych. Na przełomie 2021 i 2022 roku doszli do głosu wszyscy ci, którzy pragną zaakcentować swój buntowniczy styl i nietuzinkowy gust.

Źródło: The Guardian