Raport: Polki są jak Francuzki – przynajmniej jeśli chodzi o ulubione marki

Najnowszy raport brytyjskich analityków pokazuje, że Unia Europejska to królestwo to jednej marki, potentata rynku mody. O kogo chodzi? O Zalando, które panuje niepodzielnie w państwach UE.

Publikacja: 16.11.2021 16:08

Raport: Polki są jak Francuzki – przynajmniej jeśli chodzi o ulubione marki

Foto: Arturo Rey

Popularność marek w poszczególnych krajach na całym świecie sprawdzili eksperci brytyjskiego serwisu Money.co.uk. Ich analizy pokazały, że jeśli chodzi o popularność, Zalando niepodzielnie rządzi w większości krajów Europy.

Zalando – odzieżowy potentat w Europie

Analityków interesowało, które marki odzieżowe cieszą się największą popularnością na poszczególnych kontynentach, a także w poszczególnych krajach. Przeanalizowali w tym celu dane z wyszukiwarki Google.

Porównując wyniki sprzed roku, autorzy raportu wskazali na kilka ciekawych zmian. W 2021 roku marką modową numer 1 dla Polaków okazało się Zalando, niemiecki sklep internetowy sprzedający ubrania. To duża zmiana, bo w 2020 roku najpopularniejszą marką modową w Polsce była droga, luksusowa i kontrowersyjna Balenciaga.

Czytaj więcej

Szef Zalando: tanie ubrania to problem dla świata. Znikną ze sklepów za 10 lat

 Zalando równie chętnie wybierają też klienci i klientki w takich krajach jak Niemcy, Włochy, Francja, Czechy, Węgry, Austria, a także Norwegia, Szwecja czy Finlandia. Unia Europejska to w dużej mierze królestwo Zalando, które rządzi na unijnym rynku. Wyjątek stanowią Hiszpania, Portugalia oraz kraje bałkańskie – tam dominuje Zara.

Co równie ciekawe w 2020 roku w większości z krajów UE najpopularniejszą marką modową był Louis Vuitton. W tym roku sytuacja zmieniła się całkowicie, a Louis Vuitton już nie dominuje. Zwrot po pandemii ku tańszym i bardziej dostępnym ubraniom sprawił, że Zalando zajęło pierwsze miejsce w UE – choć jeśli spojrzeć na Europę szeroko i uwzględnić dane z takich krajów jak Białoruś, Ukraina, Turcja, a nawet Azerbejdżan czy Armenia, pierwsze miejsce przypadnie hiszpańskiej Zarze.

Najpopularniejsze marki odzieżowe w Europie:

1. Zara

2. Zalando

3. ASOS

4. H&M

5. Ex aequo: Nike, Tommy Hilfiger, Louis Vuitton, Next

Zara najpopularniejszą marką odzieżową na świecie

Zara króluje również w skali całego globu. Tuż za nią, oprócz Nike, w pierwszej piątce znalazły się trzy inne sieciówki: Fashion Nova, ASOS i H&M, strącając na dalekie pozycje Gucci, Chanel, Calvin Klein i Rolex – czyli marki luksusowe.

Zwrot ku tańszym markom sieciowym widać więc również na całym świecie. Do liczącego 17 pozycji globalnego rankingu Money.co.uk dostało się aż 14 marek, których w zeszłym roku w nim nie było. Oprócz Zary, Zalando, ASOS i Fashion Nova są to między innymi: Nike, Adidas i Next.

Luksusowe marki jak Gucci, Chanel czy Louis Vuitton zaliczyły w tym roku spore spadki – odpowiednio o 4, 6 i 15 pozycji. Do tegorocznego rankingu wskoczyły przy tym dwie marki z tego segmentu: Dior i Tommy Hilfiger.

W globalnym rankingu uwagę zwracają wysokie pozycje marek sportowych: Nike, Adidasa i Lululemon. Zdaniem autorów raportu na wzrost ich popularności wpłynął lockdown i domowy tryb życia, który w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy zdominował rzeczywistość ludzi na całym świecie.

W opinii analityków nie bez znaczenia była też większa troska o własne zdrowie. Przejawiało się to między innymi w zwiększonej aktywności fizycznej, a w konsekwencji – zapotrzebowanie na odpowiedne ubrania.

O europejskim sukcesie takich marek jak Zara czy Zalando mogła też zaważyć całodobowa dostępność pełnej oferty ich sklepów internetowych, a także szybka dostawa do domu. Wszystkie te cechy okazały się ważne zwłaszcza w trakcie pandemii.

Najpopularniejsze marki odzieżowe na świecie:

Zara

Nike

Zalando

Fashion Nova

ASOS

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?