Raport: Polki są jak Francuzki – przynajmniej jeśli chodzi o ulubione marki

Najnowszy raport brytyjskich analityków pokazuje, że Unia Europejska to królestwo to jednej marki, potentata rynku mody. O kogo chodzi? O Zalando, które panuje niepodzielnie w państwach UE.

Publikacja: 16.11.2021 16:08

Raport: Polki są jak Francuzki – przynajmniej jeśli chodzi o ulubione marki

Foto: Arturo Rey

Popularność marek w poszczególnych krajach na całym świecie sprawdzili eksperci brytyjskiego serwisu Money.co.uk. Ich analizy pokazały, że jeśli chodzi o popularność, Zalando niepodzielnie rządzi w większości krajów Europy.

Zalando – odzieżowy potentat w Europie

Analityków interesowało, które marki odzieżowe cieszą się największą popularnością na poszczególnych kontynentach, a także w poszczególnych krajach. Przeanalizowali w tym celu dane z wyszukiwarki Google.

Porównując wyniki sprzed roku, autorzy raportu wskazali na kilka ciekawych zmian. W 2021 roku marką modową numer 1 dla Polaków okazało się Zalando, niemiecki sklep internetowy sprzedający ubrania. To duża zmiana, bo w 2020 roku najpopularniejszą marką modową w Polsce była droga, luksusowa i kontrowersyjna Balenciaga.

Czytaj więcej

Szef Zalando: tanie ubrania to problem dla świata. Znikną ze sklepów za 10 lat

 Zalando równie chętnie wybierają też klienci i klientki w takich krajach jak Niemcy, Włochy, Francja, Czechy, Węgry, Austria, a także Norwegia, Szwecja czy Finlandia. Unia Europejska to w dużej mierze królestwo Zalando, które rządzi na unijnym rynku. Wyjątek stanowią Hiszpania, Portugalia oraz kraje bałkańskie – tam dominuje Zara.

Co równie ciekawe w 2020 roku w większości z krajów UE najpopularniejszą marką modową był Louis Vuitton. W tym roku sytuacja zmieniła się całkowicie, a Louis Vuitton już nie dominuje. Zwrot po pandemii ku tańszym i bardziej dostępnym ubraniom sprawił, że Zalando zajęło pierwsze miejsce w UE – choć jeśli spojrzeć na Europę szeroko i uwzględnić dane z takich krajów jak Białoruś, Ukraina, Turcja, a nawet Azerbejdżan czy Armenia, pierwsze miejsce przypadnie hiszpańskiej Zarze.

Najpopularniejsze marki odzieżowe w Europie:

1. Zara

2. Zalando

3. ASOS

4. H&M

5. Ex aequo: Nike, Tommy Hilfiger, Louis Vuitton, Next

Zara najpopularniejszą marką odzieżową na świecie

Zara króluje również w skali całego globu. Tuż za nią, oprócz Nike, w pierwszej piątce znalazły się trzy inne sieciówki: Fashion Nova, ASOS i H&M, strącając na dalekie pozycje Gucci, Chanel, Calvin Klein i Rolex – czyli marki luksusowe.

Zwrot ku tańszym markom sieciowym widać więc również na całym świecie. Do liczącego 17 pozycji globalnego rankingu Money.co.uk dostało się aż 14 marek, których w zeszłym roku w nim nie było. Oprócz Zary, Zalando, ASOS i Fashion Nova są to między innymi: Nike, Adidas i Next.

Luksusowe marki jak Gucci, Chanel czy Louis Vuitton zaliczyły w tym roku spore spadki – odpowiednio o 4, 6 i 15 pozycji. Do tegorocznego rankingu wskoczyły przy tym dwie marki z tego segmentu: Dior i Tommy Hilfiger.

W globalnym rankingu uwagę zwracają wysokie pozycje marek sportowych: Nike, Adidasa i Lululemon. Zdaniem autorów raportu na wzrost ich popularności wpłynął lockdown i domowy tryb życia, który w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy zdominował rzeczywistość ludzi na całym świecie.

W opinii analityków nie bez znaczenia była też większa troska o własne zdrowie. Przejawiało się to między innymi w zwiększonej aktywności fizycznej, a w konsekwencji – zapotrzebowanie na odpowiedne ubrania.

O europejskim sukcesie takich marek jak Zara czy Zalando mogła też zaważyć całodobowa dostępność pełnej oferty ich sklepów internetowych, a także szybka dostawa do domu. Wszystkie te cechy okazały się ważne zwłaszcza w trakcie pandemii.

Najpopularniejsze marki odzieżowe na świecie:

Zara

Nike

Zalando

Fashion Nova

ASOS

Popularność marek w poszczególnych krajach na całym świecie sprawdzili eksperci brytyjskiego serwisu Money.co.uk. Ich analizy pokazały, że jeśli chodzi o popularność, Zalando niepodzielnie rządzi w większości krajów Europy.

Zalando – odzieżowy potentat w Europie

Pozostało 93% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku