50 lat na rynku: Gore-Tex popularniejszy niż kiedykolwiek

Gore-Tex, wodoodporna i oddychająca tkanina, jest dziś wykorzystywana w projektach wielu marek – wiele z nich więcej wspólnego ma z luksusową modą niż produkcją ubrań dla podróżników

Publikacja: 17.08.2020 15:57

Fot: Gore-Tex/Facebook

Fot: Gore-Tex/Facebook

Foto: Fot: Gore-Tex/Facebook

W ubiegłym roku minęło 50 lat od wyprodukowania Gore-Texu, syntetycznego materiału firmy W.L Gore & Associates, do jego produkcji wykorzystuje się włókna, nici i membrany zawierające teflon.

Nie było rocznicowych uroczystości, choć powodów do świętowania nie brakuje – wraz z rosnącą w ostatnich latach popularnością techwearu i odzieży sportowej Gore-Tex stał się wszechobecny w branży odzieżowej, a w swoich projektach wykorzystują go największe marki świata.

Gore-Tex: niezwykłe właściwości teflonu

Przełom, który dokonał się po wprowadzeniu Gore-Texu do firm odzieżowych, zaczął się od prób Boba Gore’a, który pracował w rodzinnej firmie specjalizującej się w produkcji kabli izolowanych teflonem. Gore postanowił znaleźć sposób na napełnienie materiału pęcherzykami powietrza – tak, by koszt produkcji się zmniejszył i jednocześnie poprawie uległy parametry izolacyjne tworzywa.

Czytaj też: Butelka na wodę jak Crocsy. Dlaczego streetwear pokochał produkty firmy Nalgene?

Po wielu tygodniach niepowodzeń skuteczny okazał się eksperyment, w ramach którego Gore podgrzewał element z teflonu, po czym doprowadził do jego rozciągnięcia o 1000%, dzięki czemu materiał stał się jeszcze bardziej porowaty i wytrzymały. Zaletą pozyskanego w ten sposób ePTFE były mikroskopijne pory, wodoodporne, ale „oddychające”, pozwalające na przepuszczanie cząsteczek pary wodnej.

Nowa era Gore-Texu: materiał przyszłości

Gore-Tex jako marka technologiczna współpracuje dziś nie tylko z firmami produkującymi zaawansowaną technologicznie odzież. Choć dwie linie Gore-Texu – biegowa i rowerowa – od 1985 roku przecierały szlaki dla nowoczesnego wcielenia stylu althleisure, w ostatnich latach firma coraz częściej współpracuje z producentami streetwearu.

„Chcemy pracować ze liderami. Utrzymujemy wartościową współpracę z kilkoma wybranymi markami, dodanie każdego kolejnego partnera musi wiązać się z tym, że dzięki temu docieramy do nowej niszy” – tłumaczył filozofię marki Chris Eisenmann z Gore-Tex w rozmowie z rozmowie z serwisem Hypebeast. W ostatnich kilku latach tych współprac było sporo, Gore-Tex współpracował między innymi z takimi markami jak Asics, Stussy, Visvim, Arc’Teryx czy North Face.

Źródło: Hypebeast

W ubiegłym roku minęło 50 lat od wyprodukowania Gore-Texu, syntetycznego materiału firmy W.L Gore & Associates, do jego produkcji wykorzystuje się włókna, nici i membrany zawierające teflon.

Nie było rocznicowych uroczystości, choć powodów do świętowania nie brakuje – wraz z rosnącą w ostatnich latach popularnością techwearu i odzieży sportowej Gore-Tex stał się wszechobecny w branży odzieżowej, a w swoich projektach wykorzystują go największe marki świata.

Moda
Sukcesja w imperium Giorgio Armaniego. Projektant ujawnił, jakie będą losy firmy
Moda
Nadchodzi powolna śmierć trendów? Producenci ubrań mają problem z generacją Z
Moda
Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki
Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen