Stworzyła polską markę luksusową. „Projektantką zostałam trochę przez przypadek”

Dominika Nowak przez 10 lat pracowała dla czołowych marek we Włoszech jako projektantka butów. „Po latach pracy w tym kraju uznałam, że mam wiedzę i doświadczenie, by opowiedzieć swoją własną historię” – mówi twórczyni marki Vanda Novak.

Publikacja: 15.11.2024 14:14

‚Buty są czymś w rodzaju malutkiej architektury, to produkt z pogranicza designu i mody. To mnie w

‚Buty są czymś w rodzaju malutkiej architektury, to produkt z pogranicza designu i mody. To mnie w nich zafascynowało” - mówi Dominika Nowak, twórczyni marki Vanda Novak.

Foto: Archiwum prywatne

Większości osób Polska nie kojarzy się z produkcją butów. Z całą pewnością – nie z produktami luksusowymi, które zwykliśmy łączyć przede wszystkim z takimi krajami jak Włochy. Sukces marki Vanda Novak dowodzi jednak, że wszystko jest możliwe.

Projektantka Dominika Nowak przeniosła do Polski wiedzę i doświadczenie, które zdobyła pracując wiele lat we Włoszech i Francji dla czołowych marek luksusowych. Stworzona przez nią marka Vanda Novak produkuje buty, które błyskawicznie stały się sensacją na polskim rynku – są świetnie zaprojektowane i wykonane z materiałów najlepszej jakości. „Każda kobieta pragnie czuć się wyjątkowo, a szpilki bardzo w tym pomagają” – wyjąś Dominika Nowak.

Jak to się stało, że zajęła się pani projektowaniem butów?

Dominika Nowak: Projektantką obuwia zostałam w pewnym sensie przez przypadek. Zawsze marzyłam o tym, by projektować ubrania. Później skręciłam w stronę kostiumów z przekonaniem, że będę pracować jako kostiumografka przy filmach. Na studiach wzięłam jednak udział w europejskim konkursie obuwniczym organizowanym we Francji. Zgarnęłam tam dwie nagrody i zaszufladkowano mnie jako projektantkę akcesoriów. Okazało się jednak, że obuwie jest mi bliskie. Z jednej strony jestem umysłem artystycznym, z drugiej – ścisłym. Buty są czymś w rodzaju malutkiej architektury, to produkt z pogranicza designu i mody. To mnie w nich zafascynowało.

Czytaj więcej

Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku

Gdzie zdobyła pani doświadczenie? 

DN: Przez blisko dziesięć lat pracowałam dla znanych marek we Włoszech. Początkiem była propozycja pracy dla Trussardi i współtworzenie kolekcji z okazji setnej rocznicy powstania tego domu mody. Po latach pracy w tym kraju uznałam, że mam wiedzę i doświadczenie, by opowiedzieć swoją własną historię. Tak powstała marka butów Vanda Novak. 

Chciałam przenieść do polski włoski know-how i przeszczepić go do polskich fabryk, by stworzyć ekskluzywną linię butów z prawdziwego zdarzenia

Postanowiłam produkować buty w Polsce, ale też zamierzałam wykorzystać tutaj to, czego się nauczyłam i czym nasiąkłam, mieszkając i pracując we Włoszech i Paryżu.

Polska i buty luksusowe: dla większości osób to może być zaskakujące połączenie.

DN: Przed laty Polska była bardzo ważnym producentem obuwia. Zajmowaliśmy trzecie miejsce w Europie, po Włoszech i Hiszpanii. W drugiej połowie XX wieku produkcja butów została uproszczona, rzemiosło zaczęło w Polsce zanikać, ale mimo to wciąż dobrze radziliśmy sobie jako producent butów. Niestety, później sytuacja zmieniła się diametralnie, zostało u nas ledwie kilka zakładów.

Foto: Archiwum prywatne

Co takiego mają Włosi, że wciąż pozostają potęgą w świecie butów?

DN: Są niedoścignionymi mistrzami, to efekt wielowiekowej tradycji. W tym kraju wytwarza się najbardziej skomplikowane konstrukcje, powstają tam najlepsze kopyta czy obcasy. Z Włoch pochodzą projekty, które możemy podziwiać na pokazach Chanel, Diora czy Balenciagi. Włosi mają wielkie doświadczenie i świetne rzemiosło, więc w dziedzinie produkcji butów wysokiej jakości zachowują całkowity monopol. pod tym względem nie mają sobie równych na świecie, podobnie jak w przypadku luksusowych samochodów sportowych. Świetne ręcznie robione buty powstają też w Anglii czy we Francji, ale jedynie Włochom udaje się produkować na dużą skalę i jednocześnie nadal robić to po mistrzowsku.

W świecie masowej produkcji wciąż jest miejsce na rzemieślniczą jakość?

DN: Na całym świecie obserwujemy powrót do rzemiosła. To sprawia, że marki luksusowe mają się świetnie. Potrzeba otaczania się pięknymi i ekskluzywnymi przedmiotami pozostaje niezmienna, to pragnienie tak stare jak natura ludzka. Dlatego wierzę, że ekskluzywne buty przetrwają. 

Plastikowe crocsy znalazły swoje zastosowanie, ale jest w nas silna potrzeba sięgania po przedmioty wysokiej jakości. Jeśli kogoś na to stać, będzie do tego dążył.

Mody się zmieniają, ale szpilki wciąż pozostają popularne. Co decyduje o ich sile?

DN: Nie znam odpowiedzi na to pytanie. Valentino powiedział kiedyś: „Każda kobieta chce być piękna”. W szpilkach kobiety wyglądają atrakcyjnie, czują, jakby unosiły się nad ziemią. Każda z nas pragnie czuć się wyjątkowo, a szpilki bardzo w tym pomagają. Styl to kwestia bardzo względna. Przede wszystkim musi nosić znamiona ponadczasowości.

Jakie ma pani nastawienie do trendów?

Dominika Nowak: Niektóre marki podążają za nimi, ale na szczęście są też takie, które idą pod prąd. Zawsze identyfikowałam się z tymi, którzy zmierzają w przeciwną stronę. Dzisiaj na świecie widzimy budowanie marek w oparciu o trendy, taka strategia stała się popularna. Marki kopiują od siebie, szukają własnego głosu, ale też starają się nadążyć za trendami. Tej pogoni sprzyja kultura social mediów, bo ludzie coraz chętniej tworzą swój styl w oparciu o to, co widzą w mediach społecznościowych, zamiast szukać indywidualności. To trochę zasmucające, ale na szczęście w opozycji do tego zjawiska pojawia się wiele marek, którym bliska jest filozofia „slow fashion”, rozwija się tendencja do wspierania młodych projektantów. Powstają też marki regionalne, takie jak moja.

Vanda Novak to nie tylko szpilki.

DN: Tak. Dla Vandy Novak zaprojektowałam też sneakersy, chociaż pierwotnie miała to być marka tylko z butami eleganckimi. tymczasem to teraz mój ulubiony produkt. Dominacja stylu sportowego jest widoczna gołym okiem. jednak buty sportowe mogą być zaprojektowane tak, by były zarazem eleganckie i wygodne. Dzięki temu będą wyglądały dobrze, nawet jeśli założymy je do garnituru. Takie buty mają też dawać komfort. jeśli wkładam szpilki, to wiem, że nie przejdę w nich zbyt dużego dystansu. buty sportowe sprawiają, że o tym nie myślę. Najważniejsze jest to, by zaoferować klientom buty na każdą okazję. Są marki, takie jak Manolo Blahnik, które produkują tylko buty wieczorowe, na specjalne okazje. Tymczasem w ciągu tygodnia mamy wiele innych okazji i chcemy nie tylko czuć się swobodnie na co dzień, ale też dobrze wyglądać.

Jaka jest tajemnica stylowych butów?

DN: To, co zostało zbudowane na krótkotrwałej fascynacji, najczęściej nie ma związku z tym, co stylowe czy szykowne. Styl można utożsamić z elegancją, ale tylko do pewnego stopnia. Kontekst kulturowy jest tu bardzo istotny. Dla mnie to, co stylowe, oznacza umiejętne wyważenie formy i kontekstu kulturowego, a także właściwy dobór formy do tego kontekstu, biorąc też pod uwagę to, co ponadczasowe. Jest też zjawisko, które można nazwać stylowością uniwersalną. Tak określiłabym „paryski styl”. Paryżanki chcą naśladować kobiety z całego świata, podobnie jest w przypadku Audrey Hepburn czy Grace Kelly. To ikony, których styl się nie zestarzał, wciąż powraca i fascynuje.



Większości osób Polska nie kojarzy się z produkcją butów. Z całą pewnością – nie z produktami luksusowymi, które zwykliśmy łączyć przede wszystkim z takimi krajami jak Włochy. Sukces marki Vanda Novak dowodzi jednak, że wszystko jest możliwe.

Projektantka Dominika Nowak przeniosła do Polski wiedzę i doświadczenie, które zdobyła pracując wiele lat we Włoszech i Francji dla czołowych marek luksusowych. Stworzona przez nią marka Vanda Novak produkuje buty, które błyskawicznie stały się sensacją na polskim rynku – są świetnie zaprojektowane i wykonane z materiałów najlepszej jakości. „Każda kobieta pragnie czuć się wyjątkowo, a szpilki bardzo w tym pomagają” – wyjąś Dominika Nowak.

Pozostało 90% artykułu
Ludzie
Najbogatsza rodzina na świecie: surowce, wielka sztuka i setki miliardów dolarów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał promocyjny
Raymond Cloosterman, twórca marki Rituals: Pozostaliśmy wierni naszej filozofii
Ludzie
Polska architektka w Dubaju: nie dostaję próśb od klientów o złote żyrandole
Ludzie
Najbogatsza kobieta na świecie zdetronizowana. Triumf słynnej rodziny z USA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ludzie
Wśród generacji Z rośnie nowy typ milionerów. Błyskawiczna kariera w ciągu roku