Emilia Urich: Zmiana stała się nową rzeczywistością w firmach

Kompetencje przyszłości będą połączeniem umiejętności technicznych, cyfrowych z kompetencjami miękkimi. Powinniśmy inspirować zespoły, by efektywnie współpracowały ze sobą i uczyły się od siebie – przekonuje Emilia Urich, CPO w firmie Autopay.

Publikacja: 31.03.2025 12:07

Emilia Urich.

Emilia Urich.

Foto: Materiały prasowe

ACH

Jak dział HR może wpływać na sukces firmy i jej rozwój?

Emilia Urich: Odpowiedź jest bardzo prosta – bezpośrednio. Osoby realizujące zadania w obszarze People & Culture mają ten przywilej, że są bardzo blisko kandydatów, pracowników, menadżerów i zarządu. Mamy szerokie spojrzenie na biznes, perspektywę rozwoju, znamy cele strategiczne marki. Dzięki temu możemy sugerować elementy strategii, wskazywać kluczowe kompetencje naszych pracowników, czy wyznaczać kierunki kultury organizacji. Bezpośrednio kształtujemy nawyki i zachowania, które wzmacniają rozwój firm.

Brała Pani udział w procesach transformacyjnych w firmach. Jakie są kluczowe wyzwania związane ze zmianą kultury organizacyjnej i struktury firmy w takich sytuacjach? Jak je przezwyciężyć i jak wykorzystać do tego, by stworzyć nową jakość i otworzyć przed firmą nowe możliwości?

EU: W zarządzaniu zmianą często mówi się o umiejętnym komunikowaniu, a także o angażowaniu pracowników i liderów w proces transformacji. Najważniejsze pytanie brzmi: po co robimy daną zmianę i jak ona będzie wpływać na naszą firmę? Stała weryfikacja tej potrzeby jest niezbędna do tego, by nadawać sens naszym działaniom. Drugą istotną kwestią jest przygotowanie firmy i pracowników do ciągłego procesu transformacji. Zmiana stała się naszą nową rzeczywistością. Musimy pozostać elastyczni, przyzwyczaić się do nowego tempa i charakteru pracy. Przy procesach transformacji obszar People & Culture powinien przygotować pracowników i pracowniczki do ciągłych zmian ról i odpowiedzialności, ma zadanie pomagać w uczeniu się nowych kompetencji, a finalnie również mierzyć efekty wprowadzanych zmian.

Jak znaleźć równowagę w łączeniu ludzi o odmiennych kompetencjach – np. twardych i miękkich, technicznych i kreatywnych – w jednej organizacji? Jakie daje to korzyści i jakie potencjalne ryzyka niesie?

EU: Jak wskazuje wiele badań, kompetencje przyszłości będą połączeniem umiejętności technicznych, cyfrowych z kompetencjami miękkimi. W związku z tym powinniśmy inspirować zespoły, by efektywnie współpracowały ze sobą, pomimo różnic i uczyły się od siebie, niezależnie od posiadanych kompetencji. Bardzo ważny w tym procesie jest szacunek do drugiego człowieka i jego wartości oraz budowanie kultury akceptacji, inkluzywności i różnorodności. Należy tworzyć wspólne przestrzenie do działania, tak abyśmy uczyli się dbać o siebie i o innych dookoła.

Rynek pracy w sektorze fintech jest bardzo konkurencyjny. O jakich strategiach skutecznego poszukiwania i przyciągania najlepszych specjalistów należy pamiętać?

EU: Marki, które walczą o status tzw. „Love Brands”, wyróżnia kultura organizacyjna, w której pracownicy są naturalnymi ambasadorami firmy. W sektorze fintech oferta pracodawców jest mocno zbliżona, nie ma zatem wielu różnic w ekosystemie propozycji wartości. Coraz bardziej liczy się nie tylko to, co dostarczamy na rynek, ale też jak żyjemy ze sobą w firmie i poza nią. Przewrotnie dodam też, że powinniśmy nauczyć się pozwalać pracownikom zmieniać miejsce pracy, jeśli potrzebują zmiany otoczenia czy nowych wyzwań. Wtedy mamy pewność, że pracujemy z ludźmi, którzy reprezentują wartości, jakich potrzebujemy. Warto też pozwalać pracownikom wychodzić z inicjatywą tworzenia dla siebie nowych ról w firmie. Marki, które są gotowe na ten krok, będą w przyszłości przyciągać najlepszych z rynku.

Jaką rolę w rekrutacji i zarządzaniu zespołem odgrywają wartości firmy i employer branding? Jak upewnić się, że nowi pracownicy będą rozumieli – i podzielali – misję i wizję organizacji?

EU: Wspomniane przeze mnie elementy są kluczowe, choć dodałabym, że wartości są ważniejsze. Jako firma powinniśmy być spójni w opowieści o marce, jednocześnie zapewniając tę samą opowieść w doświadczeniu pracownika. Zrozumienie misji i wizji marki to odpowiedź na pytanie: co i dlaczego robisz? Takie pytanie powinno towarzyszyć nam w codziennym planowaniu obowiązków. W świecie HR istnieje bardzo wiele narzędzi komunikacyjnych, procesowych, a także rozwiązań narzędziowych, które wspierają misję marki. Komunikacja wewnętrzna jest jednym z nich i jeśli budujemy ją spójnie i konsekwentnie, możemy być bliżej osiągnięcia celu. Nic jednak nie zastąpi kontaktu „face to face” i rozmowy na żywo.

Jak przekuć misję firmy w spójną strategię employer brandingową? Przykładem niech będzie pani doświadczenie z Autopay.

EU: Zawsze wybieram kilka kluczowych przesłań ze strategii firmy, a także jej kluczowe wartości, a następnie wdrażam je w procesy dotyczące ludzi. Strategia employer brandingowa powinna być skierowana nie tylko do kandydatów, ale też do obecnych pracowników. Najprościej jest powiązać kluczowe propozycje wartości marki i pracodawcy, jeśli mamy czynienia z produktem masowym. Ważne jest, by odbiorcy strategii odnaleźli w niej to, co dostarczamy na rynek i czuli, że mogą się z tym identyfikować.

Wybiegnijmy w przyszłość – jakie umiejętności będą kluczowe na rynku pracy w perspektywie 5-10 lat? Czy w branży fintech można już teraz przewidzieć, które specjalizacje staną się najbardziej pożądane?

EU: Kluczowe będzie łączenie różnych kompetencji w nieoczywisty sposób. Ponadto – liczyć się będzie elastyczność działania pracowników, umiejętność regeneracji i adaptowanie nowych trendów technologicznych. Obszary generujące zmiany w naszej branży będą dotyczyć danych, predykcji, kreowania nowych modeli, a także bezpieczeństwa i zachowań konsumenckich. Będą one również powiązane ze zmiennością zjawisk geopolitycznych i społecznych.

Czy algorytmy i sztuczna inteligencja wspomagają na co dzień pani pracę?

EU: Tak. Część procesów rekrutacyjnych jest już wspomagana algorytmami. Nie sposób wyobrazić sobie controllingu personalnego bez ich wykorzystania. Niebawem właściwie w każdym obszarze naszej pracy będziemy mieli wsparcie AI. Dzięki temu zostanie nam więcej czasu na realny kontakt z drugim człowiekiem.

Dossier

Emilia Urich

Chief People Officer w Autopay, jednej z największych firm finansowo-technologicznych w Polsce oferującej usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i ecommerce. W Autopay Emilia Urich odpowiada za budowanie strategii People & Culture wspierającej strategię firmową, w tym rozwijanie efektywnej struktury działu P&C w organizacji, przygotowanie firmy do wejścia na rynki międzynarodowe oraz odpowiedzialność za politykę wynagrodzeń i benefitów.
Z branżą HR związana jest od ponad 20 lat. Zdobywała doświadczenie m.in. na stanowiskach HR Business Partner, dyrektor rozwoju organizacji czy dyrektor personalny. Brała udział w wielu procesach transformacyjnych firm, od zmian kultur organizacyjnych, strukturalnych, aż po współtworzenie nowych modeli biznesowych.
Emilia Urich jest absolwentką psychologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. 

HR

Jak dział HR może wpływać na sukces firmy i jej rozwój?

Emilia Urich: Odpowiedź jest bardzo prosta – bezpośrednio. Osoby realizujące zadania w obszarze People & Culture mają ten przywilej, że są bardzo blisko kandydatów, pracowników, menadżerów i zarządu. Mamy szerokie spojrzenie na biznes, perspektywę rozwoju, znamy cele strategiczne marki. Dzięki temu możemy sugerować elementy strategii, wskazywać kluczowe kompetencje naszych pracowników, czy wyznaczać kierunki kultury organizacji. Bezpośrednio kształtujemy nawyki i zachowania, które wzmacniają rozwój firm.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Ludzie
Najmłodszy król Europy. Rok Fryderyka X na tronie: kariera w cieniu matki
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Ludzie
Najbogatsza rodzina na świecie: surowce, wielka sztuka i setki miliardów dolarów
Materiał promocyjny
Raymond Cloosterman, twórca marki Rituals: Pozostaliśmy wierni naszej filozofii
Ludzie
Stworzyła polską markę luksusową. „Projektantką zostałam trochę przez przypadek”
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Ludzie
Polska architektka w Dubaju: nie dostaję próśb od klientów o złote żyrandole
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście