Słynna brytyjska marka luksusowego obuwia Manolo Blahnik ma butiki w wielu państwach na świecie. Wśród nich nie było jednak dotąd ChRL, a ściślej – tzw. Chin kontynentalnych (z wyłączeniem – Hongkongu czy Makau, miast w których obowiązuje inny ustrój prawny niż w pozostałej części kraju). Ta sytuacja jednak się zmienia, ponieważ marka Manolo Blahnik wygrała trwającą prawie ćwierć wieku prawną batalię z chińską firmą, co skutecznie blokowało otwarcie brytyjskiej marki w Państwie Środka. Na czym polegał spór między firmami?
Manolo Blahnik na chińskim rynku. Debiut po 25 latach oczekiwania
Marka Manolo Blahnik powstała w 1970 roku w Wielkiej Brytanii. Na przestrzeni ponad 50 lat zbudowała silną pozycję w branży luksusowego obuwia. Z czasem, przede wszystkim dzięki serialowi „Seks w wielkim mieście”, weszła też do popkultury i powszechnej świadomości wielu miłośniczek mody na całym świecie.
Tak znana marka luksusowa, jaką jest Manolo Blahnik, nie była jednak dotąd obecna w Chinach, w odróżnieniu od swoich konkurentów, którzy od lat działają w tym kraju – wymieńmy chociażby takie marki jak Jimmy Choo czy Christian Louboutin. Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku na drodze marki Manolo Blahnik w ekspansji na chińskim rynku stanęły problemy natury prawnej. Chodziło o prawa do wykorzystywania marki Manolo Blahnik na terenie Chin. Po trwającej ponad dwie dekady sądowej batalii o prawo do używania nazwy Manolo Blahnik w Chinach brytyjska marka w końcu dopięła swego. Otrzymała od chińskiego sądu pozwolenie na otwarcie swoich butików w Chinach kontynentalnych.
Czytaj więcej
Znamy wyniki konkursu World Architecture Festival Awards 2024. „Architektonicznego Oscara” zdobył...
„Byliśmy bardzo wdzięczni, kiedy odzyskaliśmy nasz znak towarowy. Do tej pory koncentrowaliśmy się wyłącznie na jego odzyskaniu, skupiając jednocześnie szczególną uwagę na Azji” – powiedziała w rozmowie z agencją Reuters Kristina Blahnik, stojąca na czele marki Manolo Blahnik siostrzenica jej założyciela.