Pandemia rośnie czy słabnie? Michelin ma nietypowy barometr

Michelin, firma znana z wydawania słynnego przewodnika kulinarnego, od początku pandemii monitoruje liczbę otwartych „gwiazdkowych” restauracji na wszystkich kontynentach. W ten sposób powstał wyjątkowy barometr pokazujący, jak pandemia przebiega w poszczególnych krajach.

Publikacja: 30.03.2021 17:01

Pandemia rośnie czy słabnie? Michelin ma nietypowy barometr

Foto: Fot: Andrew Seaman/Unsplash

Od początku pandemii inspektorzy przewodnika Michelin monitorują, które z restauracji nagrodzonych gwiazdkami działają w poszczególnych krajach. Analiza przygotowanego w ten sposób barometru pozwala pośrednio zobaczyć różnice dzielące poszczególne kraje i kontynenty, jeśli chodzi o sytuację pandemiczną. Daje też wgląd w informacje o zmianach we wprowadzanych obostrzeniach czy tempie szczepień. W tym tygodniu odsetek otwartych restauracji obecnych w przewodniku Michelin wyniósł jedynie 32%. To jeden z najniższych wyników w historii badań prowadzonych przez Michelin. Trzeba jednak dodać, że w ostatnich tygodniach bywał on jeszcze gorszy.

Czytaj też: Ile brytyjskie restauracje straciły w pandemii? Suma szokuje

Najgorzej było w połowie maja ubiegłego roku, kiedy otwartych było zaledwie 12% ze wszystkich uwzględnionych w przewodniku restauracji. Za ten globalny wynik odpowiadają jednak przede wszystkim restauracje w Azji, które w najgorszym momencie, przypadającym w Azji na początek maja 2020 roku, były czynne jedynie w 50%. W tym czasie na północy i południu Europy oraz w obu Amerykach ruch w restauracjach zamarł niemal całkowicie na prawie dwa miesiące – odsetek otwartych wówczas lokali wahał się w przedziale 0-2%.

Od połowy maja zaczął się czas wakacyjnego odprężenia, a barometr wskazywał coraz wyższe wyniki aż do początku października, gdy na świecie działało 83% restauracji z gwiazdką, w tym 92% azjatyckich i 85% europejskich. Druga fala pandemii uderzyła jednak w branżę błyskawicznie – na początku listopada działało tylko 40% lokali na całym świecie. Do dziś współczynnik nie przekroczył tego poziomu, osiągając 26% w styczniu – najmniej od czasów majowego odbicia. W tym czasie w Azji działało 94% restauracji docenionych przez inspektorów Michelin.

Obecne wyniki barometru pokazują, jak bardzo różna jest sytuacja pandemiczna na poszczególnych kontynentach: w Europie północnej zamknięte są prawie wszystkie lokale z gwiazdką Michelin. W Europie południowej działa blisko jedna czwarta. W Ameryce północnej – ponad połowa. W Azji niemal wszystkie.

Przy opracowaniu raportu głównym kryterium było to, że restauracja musiała być otwarta przynajmniej trzy dni w mijającym tygodniu. Dane w barometrze aktualizowane są w każdy wtorek, a ich publikacji towarzyszy komentarz dotyczący zmian. W ostatnich dniach na nieznaczny wzrost wyniku globalnego wpłynęło rozluźnienie restrykcji w Hiszpanii oraz powolne otwieranie kolejnych restauracji w Stanach Zjednoczonych, które mogą pracować w ograniczonym zakresie.

Od początku pandemii inspektorzy przewodnika Michelin monitorują, które z restauracji nagrodzonych gwiazdkami działają w poszczególnych krajach. Analiza przygotowanego w ten sposób barometru pozwala pośrednio zobaczyć różnice dzielące poszczególne kraje i kontynenty, jeśli chodzi o sytuację pandemiczną. Daje też wgląd w informacje o zmianach we wprowadzanych obostrzeniach czy tempie szczepień. W tym tygodniu odsetek otwartych restauracji obecnych w przewodniku Michelin wyniósł jedynie 32%. To jeden z najniższych wyników w historii badań prowadzonych przez Michelin. Trzeba jednak dodać, że w ostatnich tygodniach bywał on jeszcze gorszy.

Kuchnia
Ananas z różowym miąższem kosztuje majątek. Rośnie moda na owoce luksusowe
Kuchnia
Kolejna polska restauracja z gwiazdką Michelin będzie na Pomorzu? Decyzja władz
Kuchnia
Dzień Czekolady: oto największa czekoladowa fontanna na świecie
Kuchnia
Atrakcyjność fizyczna zależy od tego, co jemy na śniadanie. Czego unikać?
Kuchnia
Polski specjał wśród najlepszych rodzajów pieczywa na świecie. „Cudownie prosty”
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy