Jeszcze nigdy kultura, kuchnia i moda z Korei nie miała tak dobrej prasy. Dziesięć lat temu ten kraj kojarzył się przede wszystkim z zaawansowaną elektroniką, dzisiaj częściej przychodzą na myśl filmy, muzyka, a przede wszystkim – koreańskie potrawy.
Deszcz Oscarów dla filmu „Parasite” Bong Joon-ho podczas tegorocznej ceremonii rozdania nagród amerykańskiej Akademii Filmowej, był potwierdzeniem tej zmiany. Korea, do niedawna kraj przemysłu i wielkich koncernów, stała się źródłem inspiracji i kolebką trendów dla reszty świata.
Czytaj też: Oscarowy dom: w taki sposób powstała słynna willa z filmu „Parasite”, budynek, który tak naprawdę nie istnieje
Przykład? „Parasite” wzmógł zainteresowanie kuchnią koreańską, a danie o nazwie Chapaguri, popisowy ram-don serwowany w filmie jako koreański „comfort food”, stał się międzynarodowym hitem, po który sięgają szefowie kuchni w drogich restauracjach.
Światowa popularność kiszonek i fermentowanych warzyw to też nawiązanie do kuchni koreańskiej, w której kimczi, fermentowana kapusta pekińska, odgrywa podstawową rolę.
O popularności K-popu nie trzeba wspominać, bo sława tego gatunku muzycznego w ostatnich latach stała sie globalna. Moda z Korei? To akurat temat wciąż stosunkowo mało znany, choć także pod tym względem ten kraj stał się potęgą, jeśli nie w skali globalnej, to z całą pewnością w regionie.