Najpopularniejszy trunek na świecie? Koreańskie soju

Najnowszy raport dotyczący najlepiej sprzedających się trunków na świecie potwierdził: bestsellerem wciąż pozostaje soju, koreański trunek produkowany z ryżu. Widać też inny trend: coraz chętniej sięgamy po trunki sprzedawane w puszkach.

Publikacja: 21.07.2021 11:21

Najpopularniejszy trunek na świecie? Koreańskie soju

Foto: Fot: Alexander Popov/Unsplash

Świat się zmienia – bardzo dobrze widać to, gdy czyta się rozmaite badania dotyczące trendów. Zmiany można też dostrzec, gdy spojrzeć na to, jakie trunki stają się popularne. Przyzwyczailiśmy się do tego, że prym wiodą dobrze znane nam produkty: wino, whisky czy wódka. Tymczasem sytuacja wygląda zupełnie inaczej, a popularność zyskały trunki z Azji. Widać to doskonale w nowym raporcie przygotowanym przez serwis „The Spirits Business”.

Soju: koreański alkohol z ryżu

Zwycięzcą w najnowszej edycji raportu przygotowanego przez serwis „The Spirits Business” zostało koreańskie soju. To napój na bazie destylatu ryżowego, czasem też zbożowego lub ziemniaczanego. Zwycięzca rankingu ma zawartość alkoholu wynoszącą 13%, co odpowiada mocy wina, choć zdarzają się też soju mocniejsze, osiągające nawet ok. 40 procent alkoholu. Tradycja produkcji soju w Korei sięga średniowiecza, technikę destylacji trunku z ryżu do Azji przywieźli Mongołowie. Tajniki produkcji alkoholu poznali na Bliskim Wschodzie, gdzie produkowany jest arak, trunek na bazie destylatu z ryżu czy daktyli.

Czytaj też: Wino w puszce: czy nowy trend przyjmie się w Polsce?

Soju bije rekordy popularności w Korei, ale podbija także inne kraje Azji. Jest także bardzo popularny w Rosji. Zapewne popularność soju na świecie to także zasługa globalnej mody na k-pop i koreańską popkulturę. Tamtejsze gwiazdy reklamują różne marki soju przyczyniając się do ich popularyzacji.

Alkohol w puszce. Czym jest Hard Seltzer?

Drugą pozycję w zestawieniu zajął amerykański napój wpisujący się w kategorię, którą Anglosasi nazywają „hard seltzer” – czyli w wolnym tłumaczeniu „trunek musujący”. Hard seltzer to połączenie wody gazowanej, niewielkiej ilości alkoholu oraz dodatków smakowych. Ten rodzaj niskoalkoholowych napojów, sprzedawanych w małych puszkach, jak napoje energetyzujące, bije rekordy popularności w USA, ale popularność hard seltzerów rośnie na świecie.

Trzecie miejsce zajęła whisky produkowana w Indiach. Na czwartej pozycji w liczącym 150 produktów rankingu znalazł się niskokalaroczny japoński trunek w puszce o zawartości alkoholu na poziomie 9%. Na kolejnych miejscach znalazły się: filipiński rum, rosyjska wódka, kolejne dwie indyjskie whisky, kolejna koreańska marka soju i jeszcze jedna hinduska whisky. Jak widać pierwsza dziesiątka europejczykom może wydać się zaskakująca: żadnej szkockiej whisky, żadnego wina z Europy, w ogóle tylko jeden trunek europejski.

Gotowe do spożycia

Tworząc tegoroczny raport, analitycy z „The Spirits Business” wzięli pod uwagę szereg czynników. Przeanalizowano m.in. wielkość produkcji i sprzedaży, innowacyjność, skalę zaangażowania w działania marketingowe i kreatywność kampanii.

Czytaj też: Whisky light, martini 0%: Nisza? Już nie. Ten rynek rośnie

Ranking 150 najlepiej sprzedających się alkoholi na świecie opracowany przez „The Spirits Business” potwierdza, że rośnie trend sięgania alkohole o zawartości alkoholu oscylującej między kilkoma a kilkunastoma procentami. Te produkty zyskują na świecie coraz większą popularność.

Raport potwierdził też, że konsumenci na świecie lubią odkrywać nowe smaki i hard seltzery są na to odpowiedzią. Jeżeli chodzi o smaki tych napojów, możliwości są niemal nieograniczone.

Czołówka rankingu potwierdza trendy, który obserwujemy też w Polsce: coraz chętniej sięgamy po napoje bezalkoholowe, takie jak piwa czy wina bez alkoholu oraz trunki o niewielkiej mocy. Istotny jest też format: rośnie popularność tzw. alkoholi ready to drink, a więc gotowych kompozycji przypominających drinki nadających się od razu do spożycia.

Kuchnia
Miasto z najlepszą kuchnią na świecie jest w Europie. Porażka potęg kulinarnych
Kuchnia
Ananas z różowym miąższem kosztuje majątek. Rośnie moda na owoce luksusowe
Kuchnia
Kolejna polska restauracja z gwiazdką Michelin będzie na Pomorzu? Decyzja władz
Kuchnia
Dzień Czekolady: oto największa czekoladowa fontanna na świecie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kuchnia
Atrakcyjność fizyczna zależy od tego, co jemy na śniadanie. Czego unikać?