Świat się zmienia – bardzo dobrze widać to, gdy czyta się rozmaite badania dotyczące trendów. Zmiany można też dostrzec, gdy spojrzeć na to, jakie trunki stają się popularne. Przyzwyczailiśmy się do tego, że prym wiodą dobrze znane nam produkty: wino, whisky czy wódka. Tymczasem sytuacja wygląda zupełnie inaczej, a popularność zyskały trunki z Azji. Widać to doskonale w nowym raporcie przygotowanym przez serwis „The Spirits Business”.
Soju: koreański alkohol z ryżu
Zwycięzcą w najnowszej edycji raportu przygotowanego przez serwis „The Spirits Business” zostało koreańskie soju. To napój na bazie destylatu ryżowego, czasem też zbożowego lub ziemniaczanego. Zwycięzca rankingu ma zawartość alkoholu wynoszącą 13%, co odpowiada mocy wina, choć zdarzają się też soju mocniejsze, osiągające nawet ok. 40 procent alkoholu. Tradycja produkcji soju w Korei sięga średniowiecza, technikę destylacji trunku z ryżu do Azji przywieźli Mongołowie. Tajniki produkcji alkoholu poznali na Bliskim Wschodzie, gdzie produkowany jest arak, trunek na bazie destylatu z ryżu czy daktyli.
Czytaj też: Wino w puszce: czy nowy trend przyjmie się w Polsce?
Soju bije rekordy popularności w Korei, ale podbija także inne kraje Azji. Jest także bardzo popularny w Rosji. Zapewne popularność soju na świecie to także zasługa globalnej mody na k-pop i koreańską popkulturę. Tamtejsze gwiazdy reklamują różne marki soju przyczyniając się do ich popularyzacji.
Alkohol w puszce. Czym jest Hard Seltzer?
Drugą pozycję w zestawieniu zajął amerykański napój wpisujący się w kategorię, którą Anglosasi nazywają „hard seltzer” – czyli w wolnym tłumaczeniu „trunek musujący”. Hard seltzer to połączenie wody gazowanej, niewielkiej ilości alkoholu oraz dodatków smakowych. Ten rodzaj niskoalkoholowych napojów, sprzedawanych w małych puszkach, jak napoje energetyzujące, bije rekordy popularności w USA, ale popularność hard seltzerów rośnie na świecie.