Szukaj

50 najpotężniejszych marek alkoholi. Polska na szarym końcu

Najlepiej sprzedający się wysokoprocentowy trunek na świecie? Ten tytuł zdecydowanie należy do chińskiego baijiu, które wyprzedza najbardziej znane whisky czy koniaki. Polska marka wódki znalazła się na końcu zestawienia.

W skali globalnej rynek alkoholi wysokoprocentowych zdominowany jest przez chińskie trunki – wynika z raportu Brand Directory, zestawiającego 50 najbardziej wartościowych marek tego segmentu.  Pierwszych pięć miejsc podsumowania zajmują chińskie marki alkoholu znanego jako baijiu. Pierwsza w zestawieniu marka spoza Chin to znajdujący się na 6. miejscu Jack Daniels, w pierwszej dziesiątce znalazły się też Hennessy, Smirnoff, Bacardi i Johnnie Walker. 9 chińskich marek odpowiada łącznie za 68% wartości przychodów całej pięćdziesiątki uwzględnionej w raporcie Brand Directory. Zestawienie przygotowywane jest na podstawie przychodów poszczególnych marek, ale uwzględnia też kilka innych wskaźników szacowanych przez twórców raportu, dotyczących marketingowej „siły” marek.  

Mocniejszy niż wódka: czym jest chiński alkohol baijiu?

Baijiu to chiński destylat ze zbóż – produkowany może być z sorgo, prosa, pszenicy, kukurydzy czy ryżu. Baijiu oznacza po chińsku dokładnie „biały alkohol”. Niektórzy nazywają baijiu „chińską wódką”, ale ten trunek jest wyraźnie mocniejszy od wódki – baijiu zazwyczaj ma ok. 50-60 procent. Produkcja baijiu ma w Chinach niezwykle bogate tradycje – najstarsze odnalezione instalacje do destylacji pochodzą sprzed dwóch tysięcy lat.

Baijiu zdominowało zestawienie Brand Directory nie tylko dzięki ogromnej popularności tego trunku w Chinach, ale także dzięki trwającym od kilku lat próbom wejścia na kolejne rynki – także w Europie. Na niższych miejscach rankingu wódki nie dominują już tak wyraźnie jak baijiu. W zestawieniu znalazło się miejsce dla jednego produktu z Polski. Mowa o Belvedere Vodka, trunku wytwarzanym przez Polmos Żyrardów. Belvedere uplasowało się na 45. miejscu, daleko za Smirnoffem (miejsce 8.) czy bliższą konkurencją jeśli chodzi o segment wódek luksusowych – francuskim Grey Goose (miejsce 15.) czy Absolut Vodka (miejsce 16.).

Czytaj też: Nagrody dla najlepszych whisky rozdane. Kto wygrał? 

Całościowo 50 najbardziej wartościowych marek alkoholowych świata zanotowało w ubiegłym roku wzrost o 5%, co pokazuje, że branża uniknęła problemów które stały się udziałem sektora luksusowego czy producentów kosmetyków. To dotyczy przede wszystkim marek chińskich, które podobnie jak restauracje w Chinach nie tylko nie ucierpiały w wyniku pandemii, ale też znacząco poprawiły pozycję, a konsumpcja w tym kraju zdecydowanie wzrosła. Łącznie chińskie marki zanotowały wzrost wartości o 27%.

Zamknij
Zamknij