50 najdroższych marek na rynku mody: sport przed luksusem

Brand Finance opublikowało swój doroczny raport, w którym przeanalizowano największe firmy zarówno pod względem wyceny, jak i siły marki.

Publikacja: 09.04.2021 16:01

50 najdroższych marek na rynku mody: sport przed luksusem

Foto: Fot: Korie Cull/Unsplash

Pandemia mocno zachwiała branżą odzieżową, ale pewne rzeczy pozostają niezmienne – po raz siódmy z rzędu za najwyżej wycenianą firmę odzieżową świata uznano Nike. Wg przygotowanego przez firmę konsultingową Brand Finance raportu 50 najcenniejszych firm w branży amerykański gigant wyprzedził firmy z dwóch czołowych konglomeratów luksusowych świata – należące do grupy Kering Gucci oraz Louis Vuitton, wchodzące w skład LVMH.

Czytaj też: Raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”: jak wygląda spożycie whisky w Polsce?

Wg danych na 1 stycznia 2021 roku łączna wartość pięćdziesiątki, która znalazła się w raporcie (łącznie Brand Finance bierze pod uwagę 5000 największych firm), spadła w 2020 roku o 8%. Strat nie uniknęło również Nike, które zmalało o prawie 13% i wyceniane jest dziś na 30,4 miliarda dolarów. Tylko jednej firmie z pierwszej dziesiątki udało się uniknąć spadków – japońskie Uniqlo, pod względem wartości idące łeb w łeb z hiszpańską Zarą, zyskało na wartości o 1,5%.

Wśród aspektów decydujących o pozycji Nike autorzy raportu wskazują między innymi innowacje technologiczne, a jako ich najbardziej wyrazisty przykład wskazują model Nike Vaporfly. Spośród zawodników, którzy w 2019 roku uplasowali się na podium w sześciu największych maratonach na świecie, te buty nosiło 31 (z 36) biegaczy. Spowodowało to wiele kontrowersji i wpłynęło na zmiany w przepisach, dotyczących butów biegowych. To jednak nie spowodowało wprowadzenia zakazu używania tego modelu butów w czasie igrzysk olimpijskich w Tokio, co pozwoliło umocnić Nike się na pozycji lidera w świecie butów sportowych. Samo obuwie było też jedynym z siedmiu wyróżnionych w raporcie obszarów, który w ubiegłym roku zyskał na wartości, a do pięćdziesiątki trafiły też po raz pierwszy Converse i Timberland.

Najszybciej rosnącą marką w zestawieniu okazała się Fila, której wartość wzrosła aż o 68%. Ten wynik możliwy był dzięki wzrostowi sprzedaży na rynku chińskim w drugiej połowie roku, ale Fila, która od 2007 roku znajduje się w rękach nowych właścicieli z Korei Południowej, działa dziś prężnie w 70 krajach na całym świecie i jej sukces jest wynikiem rosnącej popularności globalnej, dodatkowo wspieranej przez falę nostalgii za latami 90. Ewolucję marki Fila omówiliśmy obszernie w jednym z naszych tekstów.

Oprócz oceny ogólnej wartości firm Brand Finance przeanalizowało też siłę poszczególnych marek w oparciu o czynniki świadczące o jej reputacji, takie jak jej rozpoznawalność, relacje z klientami, zadowolenie pracowników czy inwestycje w marketing.  Wg przygotowanego w ten sposób indeksu najpotężniejszą marką świata okazał się Rolex, z wynikiem 89,6 punktów (na 100 możliwych). Autorzy raportu zaznaczają, że pomogła w tym przede wszystkim wyjątkowa odporność producentów luksusowych zegarków na skutki pandemii, oraz pozycja Rolexa, będącego wyznacznikiem standardów w całym segmencie.

Pandemia mocno zachwiała branżą odzieżową, ale pewne rzeczy pozostają niezmienne – po raz siódmy z rzędu za najwyżej wycenianą firmę odzieżową świata uznano Nike. Wg przygotowanego przez firmę konsultingową Brand Finance raportu 50 najcenniejszych firm w branży amerykański gigant wyprzedził firmy z dwóch czołowych konglomeratów luksusowych świata – należące do grupy Kering Gucci oraz Louis Vuitton, wchodzące w skład LVMH.

Czytaj też: Raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”: jak wygląda spożycie whisky w Polsce?
Pozostało 83% artykułu
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem