Szukaj

Co jemy? Wyciekł raport Nestle na temat niezdrowej żywności

Dziennik „Financial Times” dotarł do wewnętrznego raportu firmy Nestle na temat produktów żywnościowych wytwarzanych przez ten koncern.

Dziennik „Financial Times” opublikował informacje zawarte w wewnętrznej prezentacji Nestle, którą, według autorki tekstu, otrzymać mieli wysocy rangą managerowie w tej firmie. Z dokumentów, które cytuje brytyjski dziennik wynika, że zdaniem ich autorów ponad 60% produktów Nestle „nie spełnia definicji zdrowej  żywności”, a także że niektóre kategorie i produkty „nigdy nie będą zdrowe, niezależnie od tego, jak będziemy je zmieniać” – pisze Judith Evans, dziennikarka „Financial Timesa”.

Zgodnie z prezentacją, którą Judith Evans omawia w „Financial Times”, tylko 37% żywności i napojów produkowanych przez koncern Nestle (bez uwzględnienia karmy dla zwierząt czy specjalistycznej żywności zdrowotnej) uzyskało ocenę powyżej 3.5/5 w australijskim systemie oceny żywności, który został stworzony w 2014 roku, m.in. w celu walki z otyłością w tym kraju.

Czytaj też: Zaskakujące badanie: mężczyźni wolą przedwcześnie umrzeć niż zrezygnować z mięsa i przejść na weganizm

W dokumentach, na które powołuje się dziennikarka „Financial Times”, przedstawiciele firmy opisują próg 3.5 gwiazdki jako „uznaną definicję zdrowia”. Tego poziomu, według dokumentów omawianych w „Financial Times”, nie przekroczyło 70% produktów Nestle w szerokim ujęciu, 96% napojów (poza kawą) i 99% słodyczy i lodów. Całościowy wynik w dużej mierze poprawiają wody mineralne (82% z nich klasyfikuje się do 3.5-gwiazdkowego progu) oraz nabiał, który jest zdrowy w 60%.

Choć według informacji „Financial Timesa” przedstawiciele firmy kwestionują opinię, że przetworzona żywność jest zawsze niezdrowa, to wyniki poszczególnych produktów pokazują, że jeden croissant czy pizza w ofercie Nestle może odpowiadać za połowę zalecanej dziennej dawki soli. Z kolei jedna z wód mineralnych o smaku pomarańczowym zawiera ponad 7 g cukru na każde 100 ml napoju, przez co otrzymała najniższą ocenę w ramach systemu pięciokolorowych etykiet żywnościowych – Nutri Score.

Z informacji uzyskanych przez „Financial Timesa” wynika, że firma jest świadoma tego, iż konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na aspekty zdrowotne kupowanej żywności, a działania rządów w wielu krajach, jak np. w Wielkiej Brytanii, mają prowadzić do walki z problemem społecznym jakim jest otyłość.

Cytowany przez „Financial Times” wewnętrzny dokument Nestle zawierać ma między innymi taki komentarz do wspomnianych wyników: „Wprowadziliśmy znaczące ulepszenia do naszych produktów, ale nasze portfolio wciąż nie radzi sobie z zewnętrznymi definicjami zdrowia w rzeczywistości, w której presja regulacyjna i wymagania konsumentów gwałtownie rosną”.

W prezentacji firma analizuje też kroki, które wykonała, by zmienić swoją ofertę w ciągu ostatnich dwóch dekad. To zmiany na lepsze – na przykład tylko w ciągu ostatnich 7 lat Nestle znacząco zredukowało zawartość soli i cukru w swoich produktach (o ok. 14–15%). Firma stopniowo sprzedaje też te ze swoich marek, których produkty nie mają obecnie najlepszej prasy jeśli chodzi o ich aspekty zdrowotne (i wpływ na środowisko) – tak jest np. w przypadku Herty, producenta frankfurterek i innych produktów mięsnych. W 2019 roku Nestle sprzedało 60% udziałów w tej firmie hiszpańskiemu producentowi Casa Tarradellas. Oprócz tego Nestle inwestuje w innowacyjne marki działające na rosnącym rynku wegańskich alternatyw dla mięsa czy ryb.

Analitycy pytani przez Reutersa o komentarz do doniesień „Financial Timesa”, zauważają, że raport wyłącza niektóre kategorie produktów sprzedawanych przez Nestle (np. kawa, woda, produkty dla niemowląt), co ma znaczący wpływ na cytowane liczby. „Prawdziwy wynik dla całej grupy, opierając się na prognozach dla 2021 roku, oscyluje w okolicach 28 procent, co nie jest żadnym zaskoczeniem” – twierdzi John Cox, analityk firmy Kepler Cheuvreux.

W opublikowanym przez Nestle oświadczeniu, przytoczonym przez Reutersa, przedstawiciele firmy zapewniają, że trwają prace nad całościowym projektem, który wprowadzi zmiany do strategii odżywczej i zdrowotnej firmy, a także że całe portfolio produktów Nestle podlega przeglądowi, którego celem jest upewnienie się, że produkowane przez firmę produkty pomagają ludziom spełniać ich potrzeby żywieniowe.

Źródło: Financial Times, Reuters

Zamknij
Zamknij