Wraca moda na najbardziej kontrowersyjne perfumy na świecie. „Migrena w sprayu”

Jednymi z najmodniejszych rodzajów perfum 2024 roku będą te, które wpisują się w kategorię zwaną przez ekspertów „gourmand”. Co kryje się pod tym tajemniczo brzmiącym pojęciem?

Publikacja: 19.02.2024 13:13

Perfumy gourmand określa się niekiedy jako „cukiernicze”: najważniejsze nuty to najczęściej wanilia,

Perfumy gourmand określa się niekiedy jako „cukiernicze”: najważniejsze nuty to najczęściej wanilia, ale też miód, czekolada czy karmel lub intensywne przyprawy.

Foto: Fulvio Ciccolo Unsplash

Trudno o bardziej polaryzujący rodzaj perfum – mówimy o zapachach słodkich i apetycznych (stąd określenie „gourmand” czyli smakosz), ale niekiedy aż do przesady.  Perfumy wpisujące się w kategorię „gourmand” zyskują coraz większą popularność – zwłaszcza wśród młodych konsumentów. Eksperci z branży perfumeryjnej zauważają, że po te apetyczne, słodkie, ale w opinii niektórych mdłe zapachy, od pewnego czasu sięga coraz większe grono konsumentów.

Czym są perfumy gourmand? 

Do kategorii bardzo charakterystycznych, kojarzących się ze słodkościami perfum przylgnęło określenie „gourmand”, które funkcjonuje również w Polsce. Oprócz wszechobecnej wanilii, kategorię tę definiują takie zapachy jak miód, czekolada, karmel, orzechy, wata cukrowa, pralinki czy słodkie przyprawy.

Jedne kompozycje zapachowe są bardziej „cukiernicze”, inne kojarzą się ze słodkimi napojami, jeszcze inne zmierzają w kierunku kwiatowych czy nawet orientalnych nut. Do typowych zapachów wpisujących się w kategorię gourmand należą między innymi „Vanilla Sex” i „Soleil Blanc” Toma Forda, „Divine” Jeana Paula Gaultiera czy „Angel” Thierry'ego Muglera.

Ten rodzaj perfum mają tyluż miłośników (choć przede wszystkim miłośniczek), co przeciwników. Ci pierwsi cenią je za ich hedonistyczny charakter. Drudzy uważają je za zbyt słodkie, przerysowane, męczące, a niekiedy wręcz mdłe, potrafiące przyprawić osoby wrażliwe o migrenę. 

Zapachy „gourmand” budzą spory, ale nie ulega wątpliwości: są chętnie kupowane, a ich popularność rośnie.  

Najnowsze raporty nie pozostawiają wątpliwości – w 2024 roku trend gourmand będzie jedną z wiodących kategorii perfum. Z ubiegłorocznych danych śledzącej trendy firmy Spate frazy „foodie” w kontekście zapachów poszukiwało prawie 140 procent użytkowników więcej niż przed rokiem. W przypadku frazy „gourmand” wzrost ten wyniósł ponad 58 procent.

Zwrot w kierunku „smakowitych” perfum zauważają też badacze z agencji influencerskiej Kyra. Z ich najnowszego raportu wynika, że wśród mieszkających w Wielkiej Brytanii i USA respondentów w wieku 18-25 lat do dziesięciu najpopularniejszych nut zapachowych należą między innymi wanilia, róża, cytrusy, kwiat pomarańczy, czerwone owoce i brzoskwinia.

Gourmand: perfumy dla „foodies” i nie tylko

W największym skrócie perfumy z kategorii gourmand można by było określić jako hedonistyczne zapachy ociekające słodyczą. Tak naprawdę byłoby to zbyt dużym uproszczeniem. Zdaniem ekspertów z branży perfumeryjnej w 2024 roku najmodniejsze zapachy z kategorii gourmand z pewnością nie będą ani przesłodzone, ani infantylne, ani jednowymiarowe.

Trend zmierza bowiem w kierunku zapachów bardziej „znośnych” i uniwersalnych. „Perfumy gourmand wcale nie muszą być słodkie” – podkreśla Olya Bar, ekspertka z firmy Spate. „Popularność zyskują takie zapachy jak pistacja. Orzechy, na przykład włoskie i laskowe, dodają pikantnego, umamicznego akcentu” – dodaje Bar.

Z kolei Eudora Nwasike, specjalistka z The Fragrance Foundation UK, w niedawnej rozmowie z serwisem Refinery29 powiedziała: „Nuty spożywcze będą splatać się z tymi bardziej pikantnymi, ziemistymi i drzewnymi, na przykład szafranem, paczulą, kardamonem i wetywerią, co daje bardziej złożony i wyrafinowany efekt”.

Otaczanie się zapachami od wieków wiązało się z emocjami i wydaje się, że ten aspekt jest dla dzisiejszych konsumentów szczególnie istotny. Kojarzące się z przeróżnymi smakołykami perfumy z kategorii gourmand stają się kolejnym, dość prostym sposobem na poprawę nastroju i dla wielu stanowią element codziennej aromaterapii.

Trudno o bardziej polaryzujący rodzaj perfum – mówimy o zapachach słodkich i apetycznych (stąd określenie „gourmand” czyli smakosz), ale niekiedy aż do przesady.  Perfumy wpisujące się w kategorię „gourmand” zyskują coraz większą popularność – zwłaszcza wśród młodych konsumentów. Eksperci z branży perfumeryjnej zauważają, że po te apetyczne, słodkie, ale w opinii niektórych mdłe zapachy, od pewnego czasu sięga coraz większe grono konsumentów.

Pozostało 86% artykułu
Kosmetyki
Regeneracja skóry po lecie pełnym słońca. Od czego zacząć?
Kosmetyki
Nowa strategia marki Avon. Współpraca z najpopularniejszą drogerią w Polsce
Kosmetyki
Rabanne Million Gold For Her: kwiatowa rewolucja i połysk złota
Kosmetyki
Rabanne Beauty wchodzi do Polski. Pionierska siła marki i innowacyjne formuły
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kosmetyki
Nadchodzi nowy „efekt szminki”. Co kupujemy, by osłodzić sobie czas kryzysu?