Przy okazji swojej najnowszej trasy koncertowej, „Music of the Spheres”, grupa Coldplay ogłosiła współpracę z fińską firmą Neste. Na pierwszy rzut oka to inicjatywa godna uznania. Ilość gazów cieplarnianych, która zostanie wyemitowana przy okazji trasy, miała zostać mniejsza aż o połowę, w porównaniu do poprzedniego tournée Coldplay.

Coldplay – ekologiczna trasa okaże się niewypałem?

Plan ten ma zostać zrealizowany dzięki wykorzystaniu biopaliw produkowanych przez firmę Neste, jednego z największym na świecie producentów biopaliw. Mają one napędzać samoloty i samochody, którymi będzie podróżować ekipa przygotowująca koncerty Coldplay.

Firma Neste informuje, że wykorzystanie paliw tego typu powoduje emisję gazów cieplarnianych od 80 do 95 procent mniejszą w porównaniu z tradycyjnymi paliwami. Przedsiębiorstwo Neste ma też dostarczyć odnawialnych źródeł energii, które zasilą scenę w trakcie koncertów Coldplay.

Jednak zdaniem aktywistów, cytowanych przez „Guardiana”, sprawa ma drugie dno. „Firma Neste cynicznie wykorzystuje zespół Coldplay, by wybielić swój wizerunek. Ta firma jest powiązana z wycinką lasów i to powinno oburzać Chrisa Martina i jego fanów” – taką wypowiedź Carlos Calvo Ambela z organizacji Transport & Environment, działającej pod auspicjami Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska, cytuje „Guardian”. Calvo Ambel przytacza też raport holenderskiej organizacji Friends of the Earth na temat nieekologicznych praktyk Neste. Raport ujrzał światło dzienne w 2020 roku.

Czytaj więcej

Polityczna poprawność wygrała: w Anglii zmieniają tytuł obrazu Paula Cezanne'a

W wynika z niego między innymi, że do produkcji swoich paliw Neste używa surowego oleju palmowego. Aby go pozyskać, w latach 2019-2020 wycięto 10 tysięcy hektarów lasów palmowych w Malezji i Indonezji. „Intencje zespołu były bez wątpienia szlachetne. Jednak współpraca z firmą oskarżaną o wycinkę lasów sprawia, że stają się oni pożytecznymi idiotami w kampanii greenwashingu” – tak Carlos Calvo Ambel określił współpracę Coldplay z Neste.

Ekologia: trudny temat w branży muzycznej

O organizacji bardziej zrównoważonych ekologicznie tras koncertowych i imprez muzycznych mówi się od dobrych kilku lat. W 2021 roku członkowie Coldplay spotkali się z krytyką między innymi za to, że na swoje występy podróżują prywatnymi odrzutowcami.

Teraz chcą podreperować swój wizerunek. Na liście zrównoważonych praktyk znajdują się między innymi sceny zasilane energią słoneczną i siłą nóg fanów czy sadzenie drzewa za każdy sprzedany bilet na koncert.

Tak się jednak składa, że zespół stał się narzędziem w rękach firmy, której także zależy na poprawie nadszarpniętej opinii.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

„Jednak nie jest jeszcze za późno” – dodaje Calvo Ambel w swoim apelu. – „Coldplay może się teraz wycofać ze swojej współpracy z Neste i zamiast tego, skupić się na naprawdę czystych rozwiązaniach”.