Przy okazji swojej najnowszej trasy koncertowej, „Music of the Spheres”, grupa Coldplay ogłosiła współpracę z fińską firmą Neste. Na pierwszy rzut oka to inicjatywa godna uznania. Ilość gazów cieplarnianych, która zostanie wyemitowana przy okazji trasy, miała zostać mniejsza aż o połowę, w porównaniu do poprzedniego tournée Coldplay.
Coldplay – ekologiczna trasa okaże się niewypałem?
Plan ten ma zostać zrealizowany dzięki wykorzystaniu biopaliw produkowanych przez firmę Neste, jednego z największym na świecie producentów biopaliw. Mają one napędzać samoloty i samochody, którymi będzie podróżować ekipa przygotowująca koncerty Coldplay.
Firma Neste informuje, że wykorzystanie paliw tego typu powoduje emisję gazów cieplarnianych od 80 do 95 procent mniejszą w porównaniu z tradycyjnymi paliwami. Przedsiębiorstwo Neste ma też dostarczyć odnawialnych źródeł energii, które zasilą scenę w trakcie koncertów Coldplay.
Jednak zdaniem aktywistów, cytowanych przez „Guardiana”, sprawa ma drugie dno. „Firma Neste cynicznie wykorzystuje zespół Coldplay, by wybielić swój wizerunek. Ta firma jest powiązana z wycinką lasów i to powinno oburzać Chrisa Martina i jego fanów” – taką wypowiedź Carlos Calvo Ambela z organizacji Transport & Environment, działającej pod auspicjami Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska, cytuje „Guardian”. Calvo Ambel przytacza też raport holenderskiej organizacji Friends of the Earth na temat nieekologicznych praktyk Neste. Raport ujrzał światło dzienne w 2020 roku.
Czytaj więcej
Kuratorzy z londyńskiego muzeum sztuki Tate Modern postanowili, że zmienią tytuł obrazu Paula Cezanne’a. Chodzi o płótno pod tytułem „Le Negre Scipion”. A dokładnie – o pierwszy człon tytułu. Zdaniem wielu osób brzmi on rasistowsko.
W wynika z niego między innymi, że do produkcji swoich paliw Neste używa surowego oleju palmowego. Aby go pozyskać, w latach 2019-2020 wycięto 10 tysięcy hektarów lasów palmowych w Malezji i Indonezji. „Intencje zespołu były bez wątpienia szlachetne. Jednak współpraca z firmą oskarżaną o wycinkę lasów sprawia, że stają się oni pożytecznymi idiotami w kampanii greenwashingu” – tak Carlos Calvo Ambel określił współpracę Coldplay z Neste.
Ekologia: trudny temat w branży muzycznej
O organizacji bardziej zrównoważonych ekologicznie tras koncertowych i imprez muzycznych mówi się od dobrych kilku lat. W 2021 roku członkowie Coldplay spotkali się z krytyką między innymi za to, że na swoje występy podróżują prywatnymi odrzutowcami.
Teraz chcą podreperować swój wizerunek. Na liście zrównoważonych praktyk znajdują się między innymi sceny zasilane energią słoneczną i siłą nóg fanów czy sadzenie drzewa za każdy sprzedany bilet na koncert.
Tak się jednak składa, że zespół stał się narzędziem w rękach firmy, której także zależy na poprawie nadszarpniętej opinii.
„Jednak nie jest jeszcze za późno” – dodaje Calvo Ambel w swoim apelu. – „Coldplay może się teraz wycofać ze swojej współpracy z Neste i zamiast tego, skupić się na naprawdę czystych rozwiązaniach”.