„Pożyteczni idioci”: porażka wizerunkowa na początku trasy koncertowej Coldplay

Zespół Coldplay ogłosił szczegóły swojej nowej, „zrównoważonej ekologicznie”, trasy koncertowej. Grupa miała podróżować po świecie pojazdami napędzanymi biopaliwem. Okazało się jednak, że aktywiści mają wiele do zarzucenia producentowi paliwa.

Publikacja: 12.05.2022 11:28

Trasa koncertowa „Music of the Spheres” miała ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o połowę w stos

Trasa koncertowa „Music of the Spheres” miała ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o połowę w stosunku do poprzedniego tournee grupy.

Foto: Raph_PH, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

Przy okazji swojej najnowszej trasy koncertowej, „Music of the Spheres”, grupa Coldplay ogłosiła współpracę z fińską firmą Neste. Na pierwszy rzut oka to inicjatywa godna uznania. Ilość gazów cieplarnianych, która zostanie wyemitowana przy okazji trasy, miała zostać mniejsza aż o połowę, w porównaniu do poprzedniego tournée Coldplay.

Coldplay – ekologiczna trasa okaże się niewypałem?

Plan ten ma zostać zrealizowany dzięki wykorzystaniu biopaliw produkowanych przez firmę Neste, jednego z największym na świecie producentów biopaliw. Mają one napędzać samoloty i samochody, którymi będzie podróżować ekipa przygotowująca koncerty Coldplay.

Firma Neste informuje, że wykorzystanie paliw tego typu powoduje emisję gazów cieplarnianych od 80 do 95 procent mniejszą w porównaniu z tradycyjnymi paliwami. Przedsiębiorstwo Neste ma też dostarczyć odnawialnych źródeł energii, które zasilą scenę w trakcie koncertów Coldplay.

Jednak zdaniem aktywistów, cytowanych przez „Guardiana”, sprawa ma drugie dno. „Firma Neste cynicznie wykorzystuje zespół Coldplay, by wybielić swój wizerunek. Ta firma jest powiązana z wycinką lasów i to powinno oburzać Chrisa Martina i jego fanów” – taką wypowiedź Carlos Calvo Ambela z organizacji Transport & Environment, działającej pod auspicjami Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska, cytuje „Guardian”. Calvo Ambel przytacza też raport holenderskiej organizacji Friends of the Earth na temat nieekologicznych praktyk Neste. Raport ujrzał światło dzienne w 2020 roku.

Czytaj więcej

Polityczna poprawność wygrała: w Anglii zmieniają tytuł obrazu Paula Cezanne'a

W wynika z niego między innymi, że do produkcji swoich paliw Neste używa surowego oleju palmowego. Aby go pozyskać, w latach 2019-2020 wycięto 10 tysięcy hektarów lasów palmowych w Malezji i Indonezji. „Intencje zespołu były bez wątpienia szlachetne. Jednak współpraca z firmą oskarżaną o wycinkę lasów sprawia, że stają się oni pożytecznymi idiotami w kampanii greenwashingu” – tak Carlos Calvo Ambel określił współpracę Coldplay z Neste.

Ekologia: trudny temat w branży muzycznej

O organizacji bardziej zrównoważonych ekologicznie tras koncertowych i imprez muzycznych mówi się od dobrych kilku lat. W 2021 roku członkowie Coldplay spotkali się z krytyką między innymi za to, że na swoje występy podróżują prywatnymi odrzutowcami.

Teraz chcą podreperować swój wizerunek. Na liście zrównoważonych praktyk znajdują się między innymi sceny zasilane energią słoneczną i siłą nóg fanów czy sadzenie drzewa za każdy sprzedany bilet na koncert.

Tak się jednak składa, że zespół stał się narzędziem w rękach firmy, której także zależy na poprawie nadszarpniętej opinii.

„Jednak nie jest jeszcze za późno” – dodaje Calvo Ambel w swoim apelu. – „Coldplay może się teraz wycofać ze swojej współpracy z Neste i zamiast tego, skupić się na naprawdę czystych rozwiązaniach”.

Przy okazji swojej najnowszej trasy koncertowej, „Music of the Spheres”, grupa Coldplay ogłosiła współpracę z fińską firmą Neste. Na pierwszy rzut oka to inicjatywa godna uznania. Ilość gazów cieplarnianych, która zostanie wyemitowana przy okazji trasy, miała zostać mniejsza aż o połowę, w porównaniu do poprzedniego tournée Coldplay.

Coldplay – ekologiczna trasa okaże się niewypałem?

Pozostało 88% artykułu
Ekologia
Znane marki odzieżowe ukrywają nadprodukcję? Nowy raport pokazuje skalę problemu
Ekologia
Wygrali wojnę o futra. Teraz aktywiści z PETA na celownik biorą ubrania z wełny
Ekologia
Europa bez „szybkiej mody”. Miasto z Polski tworzy sojusz przeciw tanim ubraniom
Ekologia
Nowy raport: czołowe marki odzieżowe w 2022 roku zwiększyły emisję CO2
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Jak zmniejszyć ilość odpadów plastikowych? Nowatorska technologia polskiej firmy