Badanie: jak przekonać pracowników do powrotu do biura? Kupić dzieła sztuki

Obecność dzieł sztuki w miejscu pracy może mieć wpływ na to, że pracownicy, zwłaszcza młodzi, chętniej wrócą do pracy w biurze po okresie pandemii. Co więcej – obecność dzieł sztuki może zwiększyć kreatywność pracowników – przekonują autorzy raportu.

Publikacja: 06.10.2022 16:03

72 procent ankietowanych odpowiedziało, że praca w biurze zwiększa ich motywację.

72 procent ankietowanych odpowiedziało, że praca w biurze zwiększa ich motywację.

Foto: Israel Andrade

Powrót do pracy w biurze to temat, z którym wciąż mierzą się firmy na całym świecie. Pracownicy, przyzwyczajeni do wygody zapewnianej przez pracę z domu, nie chcą z niej rezygnować po dwóch latach pandemii, a przekonanie ich do tego, by ponownie wrócili do biura w wielu firmach wywołuje spory i dyskusje.

Znaczenie ma oczywiście to, do jakiego biura wracamy. Nie chodzi jednak o to, czy firma ma siedzibę w nowoczesnym biurowcu czy w zaniedbanym budynku. Okazuje się, że coraz częściej w miejscu pracy szukamy czegoś zupełnie innego.

Dzieła sztuki w biurze

Jak przekonać pracowników do tego, by zdecydowali się na powrót do biura? Zdaniem autorów raportu „Art of the Workplace Report”, obecność dzieł sztuki w miejscu pracy może w tym pomóc. Autorzy raportu przebadali 3000 osób w Wielkiej Brytanii w wieku od 18 do 60 lat. Badanie przyniosło interesujące wnioski: w szczególności młodych pracowników da się przekonać do powrotu do biura dzięki obecności dziełom sztuki w przestrzeniach biurowych.

W gronie najmłodszych badanych, w wieku 18-29 lat, 63 procent badanych deklarowało gotowość powrotu do pracy w biurze. To pierwsze zaskoczenie, bo panuje przekonanie, że najmłodsi pracownicy są najmniej chętni do tego, by wracać do pracy biurowej. Te wyniki zdają się temu przeczyć. Jest i drugie zaskoczenie. Aż trzy czwarte badanych w wieku 18-29 lat byłoby chętne do powrotu do przestrzeni biurowych, w których znajdują się dzieła sztuki. 

Czytaj więcej

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca: joga w każdej firmie. Dla dobra pracowników

Jak podkreślają autorzy badania, zleconego przez firmę Brookfield Properties, działającą z rynku nieruchomości, oraz organizację społeczną The School of Life, te wyniki potwierdzają zjawisko rosnącego zainteresowania młodych ludzi światem sztuki. Przedstawiciele największych brytyjskich domów aukcyjnych – Christie's, Sotheby's i Phillips, z którymi rozmawiali dziennikarze serwisu internetowego Artnet, potwierdzają, że na rynku widać bardzo wyraźny wzrost zainteresowania rynkiem sztuki wśród najmłodszych klientów.

Powrót do biura: ale do jakiego?

Po pandemii dla pracowników rozdział między pracą a sferą życia prywatnego jest bardzo ważny, zbyt dużo czasu spędzili oni pracując dłużej niż powinni w czasie pracy zdalnej podczas pandemii. Z badań zleconych przez Brookfield Properties i The School of Life wynika, że powrót do biura pomaga w zaznaczeniu rozdziału między tymi dwiema sferami. 76 procent badanych odpowiedziało, że praca z biura pozwala ich zachować ten rozdział.

Ten odsetek spadał jednak w przypadku osób, które pracowały w biurach urządzonych zgodnie z zasadami „lean office” (66 procent), a także w przypadku osób, którym pracodawcy nie zapewniali dostępu do żadnych wydarzeń kulturalnych, społecznych czy zajęć wellness. 

Z kolei 86 procent tych, którzy pracowali w biurach, w których mieli dostęp do takich możliwości, było przekonanych, że praca w takiej przestrzeni pozwala im zachować rozdział między życiem zawodowym a prywatnym.

„Biura pozbawione jakichkolwiek cieszących oko cech czy dzieł sztuki – i nie oferujące pracownikom możliwości udziału w wydarzeniach, które ich rozwijają – mają negatywny wpływ na morale zespołu” piszą autorzy raportu w podsumowaniu. Pracownicy powinni wziąć pod uwagę te ustalenia starać się tworzyć przestrzenie, które zaspokajają potrzeby pracowników – fizyczne i mentalne. Przestrzenie biurowe powinny inspirować i dawać wyczuwalny instynktownie sens działania. Sztuka i wydarzenia, które rozwijają pracowników mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcie tego celu”.

Powrót do pracy w biurze to temat, z którym wciąż mierzą się firmy na całym świecie. Pracownicy, przyzwyczajeni do wygody zapewnianej przez pracę z domu, nie chcą z niej rezygnować po dwóch latach pandemii, a przekonanie ich do tego, by ponownie wrócili do biura w wielu firmach wywołuje spory i dyskusje.

Znaczenie ma oczywiście to, do jakiego biura wracamy. Nie chodzi jednak o to, czy firma ma siedzibę w nowoczesnym biurowcu czy w zaniedbanym budynku. Okazuje się, że coraz częściej w miejscu pracy szukamy czegoś zupełnie innego.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Miliarderzy z Francji walczą na luksusowe nieruchomości. Rekordowa transakcja
Biznes
Triumf rosyjskiego „króla dżinsów”. 76-latek debiutuje na liście miliarderów
Biznes
Powolna śmierć marek modowych dla „klasy średniej”. Znikają z miast Europy
Biznes
Lidl wygrał z gigantem rynku luksusowego. 10 lat walki o prawa do jednego koloru
Biznes
Najbogatszy Chińczyk w tarapatach. „Ta woda mineralna jest za mało chińska”