Badanie: jak przekonać pracowników do powrotu do biura? Kupić dzieła sztuki

Obecność dzieł sztuki w miejscu pracy może mieć wpływ na to, że pracownicy, zwłaszcza młodzi, chętniej wrócą do pracy w biurze po okresie pandemii. Co więcej – obecność dzieł sztuki może zwiększyć kreatywność pracowników – przekonują autorzy raportu.

Publikacja: 06.10.2022 16:03

72 procent ankietowanych odpowiedziało, że praca w biurze zwiększa ich motywację.

72 procent ankietowanych odpowiedziało, że praca w biurze zwiększa ich motywację.

Foto: Israel Andrade

Powrót do pracy w biurze to temat, z którym wciąż mierzą się firmy na całym świecie. Pracownicy, przyzwyczajeni do wygody zapewnianej przez pracę z domu, nie chcą z niej rezygnować po dwóch latach pandemii, a przekonanie ich do tego, by ponownie wrócili do biura w wielu firmach wywołuje spory i dyskusje.

Znaczenie ma oczywiście to, do jakiego biura wracamy. Nie chodzi jednak o to, czy firma ma siedzibę w nowoczesnym biurowcu czy w zaniedbanym budynku. Okazuje się, że coraz częściej w miejscu pracy szukamy czegoś zupełnie innego.

Dzieła sztuki w biurze

Jak przekonać pracowników do tego, by zdecydowali się na powrót do biura? Zdaniem autorów raportu „Art of the Workplace Report”, obecność dzieł sztuki w miejscu pracy może w tym pomóc. Autorzy raportu przebadali 3000 osób w Wielkiej Brytanii w wieku od 18 do 60 lat. Badanie przyniosło interesujące wnioski: w szczególności młodych pracowników da się przekonać do powrotu do biura dzięki obecności dziełom sztuki w przestrzeniach biurowych.

W gronie najmłodszych badanych, w wieku 18-29 lat, 63 procent badanych deklarowało gotowość powrotu do pracy w biurze. To pierwsze zaskoczenie, bo panuje przekonanie, że najmłodsi pracownicy są najmniej chętni do tego, by wracać do pracy biurowej. Te wyniki zdają się temu przeczyć. Jest i drugie zaskoczenie. Aż trzy czwarte badanych w wieku 18-29 lat byłoby chętne do powrotu do przestrzeni biurowych, w których znajdują się dzieła sztuki. 

Czytaj więcej

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca: joga w każdej firmie. Dla dobra pracowników

Jak podkreślają autorzy badania, zleconego przez firmę Brookfield Properties, działającą z rynku nieruchomości, oraz organizację społeczną The School of Life, te wyniki potwierdzają zjawisko rosnącego zainteresowania młodych ludzi światem sztuki. Przedstawiciele największych brytyjskich domów aukcyjnych – Christie's, Sotheby's i Phillips, z którymi rozmawiali dziennikarze serwisu internetowego Artnet, potwierdzają, że na rynku widać bardzo wyraźny wzrost zainteresowania rynkiem sztuki wśród najmłodszych klientów.

Powrót do biura: ale do jakiego?

Po pandemii dla pracowników rozdział między pracą a sferą życia prywatnego jest bardzo ważny, zbyt dużo czasu spędzili oni pracując dłużej niż powinni w czasie pracy zdalnej podczas pandemii. Z badań zleconych przez Brookfield Properties i The School of Life wynika, że powrót do biura pomaga w zaznaczeniu rozdziału między tymi dwiema sferami. 76 procent badanych odpowiedziało, że praca z biura pozwala ich zachować ten rozdział.

Ten odsetek spadał jednak w przypadku osób, które pracowały w biurach urządzonych zgodnie z zasadami „lean office” (66 procent), a także w przypadku osób, którym pracodawcy nie zapewniali dostępu do żadnych wydarzeń kulturalnych, społecznych czy zajęć wellness. 

Z kolei 86 procent tych, którzy pracowali w biurach, w których mieli dostęp do takich możliwości, było przekonanych, że praca w takiej przestrzeni pozwala im zachować rozdział między życiem zawodowym a prywatnym.

„Biura pozbawione jakichkolwiek cieszących oko cech czy dzieł sztuki – i nie oferujące pracownikom możliwości udziału w wydarzeniach, które ich rozwijają – mają negatywny wpływ na morale zespołu” piszą autorzy raportu w podsumowaniu. Pracownicy powinni wziąć pod uwagę te ustalenia starać się tworzyć przestrzenie, które zaspokajają potrzeby pracowników – fizyczne i mentalne. Przestrzenie biurowe powinny inspirować i dawać wyczuwalny instynktownie sens działania. Sztuka i wydarzenia, które rozwijają pracowników mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcie tego celu”.

Biznes
Potentat branży luksusowej debiutuje z nową marką. Wyzwanie rzucone rywalom
Biznes
Polscy winiarze cieszą się z silnych mrozów. „Tegoroczne zbiory są wyjątkowe”
Biznes
Najlepiej zarabiający influencer na świecie chce kupić TikToka. Ma już inwestora
Biznes
Europejska marka luksusowa przejęta przez Chińczyków. Skusiły ich świetne wyniki
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Biznes
Firma z Sycylii chce zablokować nowy biznes Zary. Spór o dwie litery w nazwie