Stojąc przed półką w sklepie, niedoświadczony klient szuka symboli in informacji, które przekonają go, że produkt jest wysokiej jakości. Tę potrzebę wykorzystują producenci chcąc przekonać klientów do swoich produktów. Jakie sposoby najczęściej wykorzystują?
Czy etykieta ma znaczenie?
Profesor psychologii Charles Spence z Uniwersytetu Oksfordzkiego przeprowadził niedawno badanie wśród ponad dwóch tysięcy respondentów. Poprosił ich o wskazanie, które wina – o różnych etykietach – należą ich zdaniem do segmentu premium. Aż jedna trzecia badanych do najwyższej kategorii zakwalifikowało butelki z etykietą, która przedstawiała francuski pałac lub zamek.
Czytaj więcej
Specjalistyczne pojęcia winiarskie mają ułatwić wybór. Dzięki ich znajomości wiadomo, czego można spodziewać się po danym produkcie. Tyle teoria, praktyka bywa dużo bardziej skomplikowana. Co oznaczają trudne słowa na etykietach win?
Problem w tym, że taki obrazek można znaleźć na etykietach mnóstwa tanich win sprzedawanych w hipermarketach. Co prawda trudno znaleźć w tego typu sklepach ewidentnie złe produkty, jednak w tej kategorii win francuskich château na etykiecie prędzej będzie chwytem marketingowym, niż dowodem na wysoką jakość produktu.
Wiele osób utożsamia naturalny korek z wysoką jakością wina. W badaniu Charlesa Spence'a aż jedna czwarta respondentów wyraziła przekonanie, że naturalny korek jest wyznacznikiem jakości wina – w odróżnieniu od nakrętki, którą wiele osób kojarzy z produktami niskiej jakości.