Podróżowanie „na sucho”. Nowy trend coraz popularniejszy. Na czym polega?

Podróżowanie „na sucho” to nowe zjawisko, które zauważyli badacze trendów. Z czego wynika jego rosnąca popularność?

Publikacja: 25.01.2024 04:07

W badaniu Expedii ponad 40 procent badanych przyznało, że w 2024 roku chcą zafundować sobie odpoczyn

W badaniu Expedii ponad 40 procent badanych przyznało, że w 2024 roku chcą zafundować sobie odpoczynek od alkoholu w trakcie urlopu.

Foto: Scott Webb/Unsplash

Podróżowanie to nie tylko zwiedzanie zabytków. To także relaks – w hotelu czy na plaży. Dla wielu osób elementem odpoczynku na urlopie jest alkohol. To się jednak zmienia. Coraz więcej ludzi rezygnuje ze spożywania alkoholu na wakacjach, a zamiast niego — preferują zdrowe napoje, soki i mocktaile. Trend „dry tripping” czyli podróżowania „na sucho” staje się coraz bardziej powszechny. Branża turystyczna błyskawicznie reaguje na to zjawisko.

Dry Tripping: rośnie popularność wakacji „bez procentów”

W 2013 roku w Wielkiej Brytanii powstała kampania pod hasłem „Suchy Styczeń” (Dry January). Wkrótce w tym samym kraju dołączył do niej również „Trzeźwy Październik” (Sober October). Obydwie inicjatywy zyskały dużą popularność wśród osób z całego świata, chcących zafundować sobie detoks i zobaczyć, jak to jest przetrwać cały miesiąc bez choćby jednego drinka.

Tendencja do rezygnowania z alkoholu nie tylko w określone miesiące zatacza coraz szersze kręgi. W ciągu ostatnich kilku lat mogliśmy zaobserwować wzrost popularności napojów wpisujących się w kategorię NoLo, czyli bezalkoholowych lub całkowicie tego alkoholu pozbawionych. Kategoria NoLo cieszy się popularnością zwłaszcza wśród przedstawicieli młodego pokolenia.

Czytaj więcej

„Wojny kaszmirowe”. Europejskie marki luksusowe kontra pasterze z Mongolii

Na coraz powszechniejszą chęć prowadzenia zdrowego stylu życia, w którym nie ma miejsca na procenty, nie jest ślepa również branża turystyczna. Ciekawych spostrzeżeń na ten temat dostarczyli analitycy z portalu dla podróżników Expedia w swoim najnowszym raporcie.

Na potrzeby publikacji eksperci z Expedii zlecili przeprowadzenie badania w gronie 20 tysięcy mieszkańców 14 krajów z całego świata. Ankiety zrealizowano w okresie od 12 września do 5 października 2023 roku.

Wymieniając trendy, które zdominują branżę turystyczną w najbliższych miesiącach, autorzy raportu piszą o „Dry Tripping”, czyli w wolnym tłumaczeniu — podróżowaniu „na sucho”. Okazuje się, że aż połowa respondentów wyraziła zainteresowanie pobytem w hotelu, w którym można by było łatwo zamówić koktajl bez alkoholu czy piwo bezalkoholowe. Z kolei ponad 40 procent badanych przyznało, że w 2024 roku planują zafundować sobie odpoczynek od alkoholu w trakcie urlopu.

Podróżowanie „na sucho”. Zamiast drinków, mocktaile i adaptogeny

W odpowiedzi na potrzebę zdrowego, regenerującego wypoczynku wśród rosnącej grupy podróżników, doskonale zaopatrzona hotelowa siłownia czy strefa spa to już absolutny standard. Kolejnym obowiązkowym dodatkiem staje się również szeroka oferta napojów bezalkoholowych w hotelowym barze.

Niektóre hotele tworzą też minibary, w których można zamówić wyłącznie tego rodzaju napoje, na przykład zawierające szalenie teraz modne adaptogeny lub hormon szczęścia — serotoninę. Obowiązkowe są też ziołowe napary lub wysokiej jakości herbaty. Również coraz więcej lokali gastronomicznych w popularnych miejscowościach turystycznych oferuje w swoich menu koktajle nisko- lub bezalkoholowe.

Przez wiele dekad, o ile nie stuleci, spędzanie wolnego czasu po pracy, a także urlopy, tradycyjnie wiązały się z piciem alkoholu. Najwyraźniej jednak taki tryb życia zaczyna nas już męczyć. Dbamy o swoje zdrowie w coraz większym stopniu i na urlopie chcemy faktycznie, w pełni odpocząć — i zregenerować ciało i umysł.

„Podróżnicy widzą wschód słońca, bo idą na spacer, nie zaś dlatego, że wracają nad ranem do domu” — komentują wyniki badania autorzy raportu. „Mentalność pod hasłem »żyje się tylko raz« zastąpiło przekonanie, że nasz wolny czas jest bezcenny” — dodaje w rozmowie z Expedią Rhiannon Jones, trendhunterka z firmy badawczej Kantar.

Podróżowanie to nie tylko zwiedzanie zabytków. To także relaks – w hotelu czy na plaży. Dla wielu osób elementem odpoczynku na urlopie jest alkohol. To się jednak zmienia. Coraz więcej ludzi rezygnuje ze spożywania alkoholu na wakacjach, a zamiast niego — preferują zdrowe napoje, soki i mocktaile. Trend „dry tripping” czyli podróżowania „na sucho” staje się coraz bardziej powszechny. Branża turystyczna błyskawicznie reaguje na to zjawisko.

Dry Tripping: rośnie popularność wakacji „bez procentów”

Pozostało 87% artykułu
W podróży
Single zmieniają branżę turystyczną. „MeMooners” będą trendem 2025 roku
W podróży
Włosi kuszą: 30 tys. euro za przeprowadzkę do Toskanii. Gdzie tkwi haczyk?
W podróży
Słynna włoska wyspa oferuje turystom darmowe noclegi. Trzeba spełnić 2 warunki
W podróży
Gigant branży luksusowej wchodzi na rynek kolejowy. Gra o legendarną markę
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
W podróży
Cuda Polski 2024: te miejsca warto odwiedzić. Są wyniki głosowania