Szwecja to kraj, którego mieszkańcy szybciej niż inni zrozumieli konieczność ograniczenia lotów międzynarodowych do niezbędnego minimum. To właśnie w Szwecji powstał termin flygskam, oznaczający wstyd spowodowany lataniem, stąd pochodzi również najbardziej znana ambasadorka ekologicznego podróżowania, Greta Thunberg, która podczas swoich podróży stara się korzystać z połączeń kolejowych.

Czytaj też: Polski paszport jednym z „najsilniejszych” na świecie. Wyprzedzamy Monaco, USA i… Watykan. Kogo jeszcze?

„Efekt Grety”, czyli zwiększone zainteresowanie podróżami koleją i renesans nocnych pociągów, wykracza jednak poza granicę Szwecji. To już w tej chwili zjawisko europejskie.

„Efekt Grety”: Europejczycy polubili podróże pociągiem

Nie można przecenić zasług Grety Thunberg, uhonorowanej tytułem Człowieka Roku magazynu „Time” w 2019 roku, dla promocji mniej kosztownych ekologicznie środków transportu, ale tendencja wzrostowa jeśli chodzi o podróże koleją utrzymuje się już od kilku lat.

Austriackie koleje OBB w 2017 roku podwoiły liczbę pasażerów korzystających z połączeń nocnych, szwajcarskie SBB w ubiegłym roku zanotowały wzrost rezerwacji o 25%. O 20 procent większym zainteresowaniem cieszyły się z kolei podróże pociągiem między Finlandią a Rosją.

To duży kontrast w porównaniu z poprzednimi dekadami, zdominowanymi przez pojawienie się tanich linii lotniczych, których popularność spowodowała ograniczenie połączeń kolejowych.

„To europejski trend, wykraczający poza Szwecję” – powiedział w rozmowie z BBC Anton Trollback, założyciel platformy All Aboard, umożliwiającej rezerwację długodystansowych połączeń kolejowych w całej Europie.

Krajowe połączenia kolejowe w Europie odczuły skutki pandemii w mniejszym stopniu niż linie lotnicze. W ubiegłym roku liczba przejazdów pociągami należącymi do SJ, państwowego przewoźnika w Szwecji, wzrosła o jedną dziesiątą, a według informacji rzecznika spółki, Stephena Raya, w te wakacje była niemal porównywalna, podczas gdy linie lotnicze notowały spadek obłożenia nawet o 80 procent.

Wg badania Europejskiego Banku Inwestycyjnego, opublikowanego w styczniu 2020 roku, ponad jedna trzecia Europejczyków ograniczyła podróże samolotem z powodu ich ekologicznego kosztu. Aż trzy czwarte badanych zdeklarowało, że w 2020 roku będzie latać mniej. Kilka tygodni po wybuchu pandemii rządy Niemiec, Włoch czy Francji zadeklarowały, że przeznaczą miliardy euro na rewitalizację swoich linii kolejowych.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Źródło: BBC Worklife