Oto generacja „Ja”. Nowy raport pokazuje, jak widzi siebie najmłodsze pokolenie

Co charakteryzuje współczesnych konsumentów? W dużym stopniu – skupienie na sobie i własnych potrzebach – tak wynika z globalnego raportu agencji badawczej Mintel, która przedstawia w nim najważniejsze trendy 2023 roku.

Publikacja: 15.12.2022 15:31

Oto generacja „Ja”. Nowy raport pokazuje, jak widzi siebie najmłodsze pokolenie

Foto: Mubariz Mehdizadeh

Renomowana brytyjska firma badawcza Mintel, zajmująca się obserwacją i analizą trendów wśród konsumentów, opublikowała swój doroczny raport na temat wiodących trendów konsumenckich zatytułowany „Global Consumer Trends”. Jest pełen ciekawych spostrzeżeń, ale jedna teza rzuca się szczególnie w oczy. Zdaniem analityków Mintela młodzi ludzie coraz częściej są skupieni na sobie i na swoich potrzebach. Czy kieruje nimi wyłącznie egoizm? Nie do końca.

Kim jest Generacja „Ja”? 

Raport pod tytułem „Mintel’s 2023 Global Consumer Trends” powstał na podstawie szerokiej analizy zjawisk na wielu różnych rynkach. Publikacja odpowiada przede wszystkim na pytanie, czym kierujemy się podczas podejmowania naszych decyzji konsumenckich.

Badacze wyłonili najważniejsze aspekty życia współczesnego konsumenta, które ujęto w kilka kluczowych obszarów. Są to: ogólny dobrostan, poczucie spełniania praw danej osoby przez jej otoczenie, posiadanie zysków z inwestycji, tożsamość, doświadczenia, poczucie łączności z otoczeniem i dostęp do technologii.

Czytaj więcej

Mężczyźni pokochali perły. Naszyjnik nie jest już powodem do wstydu

Badacze wzięli tez na warsztat zachowania i preferencje ludzi należących do kilkunastu różnych grup demograficznych. Na tej podstawie określili pięć najważniejszych trendów, które ich zdaniem w 2023 roku będą kierowały naszymi decyzjami konsumenckimi – i kształtowały wiele różnych branż.

Jak się okazuje, jednym z takich trendów jest tak zwana „mentalność »Ja«”. To swego rodzaju kombinacja dwóch z siedmiu powyższych obszarów. Tworzy ją nasza tożsamość rozumiana jako zespół codziennych nawyków, a także poczucie, że otoczenie, w którym funkcjonujemy, spełnia nasze podstawowe prawa.

Generacja „Ja” – pokolenie egoistów?

W trakcie pandemii trochę zapomnieliśmy o sobie samych. Najważniejsze było zdrowie i bezpieczeństwo publiczne. Co za tym idzie, przez dwa lata dbaliśmy przede wszystkim o dobro naszych bliskich, sąsiadów i reszty naszej społeczności, w drugiej kolejności zaś – o swoje własne.

Jednocześnie to właśnie dzięki pandemicznej izolacji wielu ludzi zyskało czas do namysłu nad samymi sobą i swoimi potrzebami. W miarę stopniowego wracania do „normalnego” życia znów zapragnęliśmy odzyskać poczucie wyjątkowości, a także nadrobić stracony czas na realizowanie swoich pasji i rozwijanie nowych umiejętności.

Potrzeba samorealizacji i ekspresji własnego „ja” stanęła na pierwszym miejscu. Analitycy określili ludzi o mentalności „Ja” jako poszukiwaczy nowych produktów zaspokajających ich ciekawość nowych smaków, fasonów czy sposobów na to, jak lepiej o siebie zadbać.

Wszystkie te potrzeby nie uszły uwadze marek z wielu branż, co widać chociażby w najnowszych trendach w modzie, designie, kosmetyce, branży cyfrowej, a także w sferze produktów żywnościowych. Autorzy raportu podają kilka przykładów działań marek z poszczególnych branż.

W południowokoreańskim mieście Hongdae marka Nike otworzyła ultranowoczesny sklep. Dzięki specjalnym lustrom-ekranom w przymierzalniach klienci przy użyciu rozmaitych filtrów i teł mogą wykreować własne, oryginalne stylizacje.

Na personalizację postawiła również marka Bulgari. W mieszczącym się w paryskim domu handlowym Samaritaine butiku klienci mogą stworzyć własne perfumy czy zaprojektować apaszkę.

Ciekawy sposób na personalizację produktu wymyślił też Maal, argentyński producent win. Oferuje ON zestaw kilku win, będących różnymi ekspresjami szczepu malbec. Aby uzyskać zupełnie nową jakość, klient może dowolnie łączyć kupione wina, tworząc swój własny, niepowtarzalny kupaż.

Prognozując nasze preferencje, autorzy raportu Mintela podkreślili też, że jeszcze większy nacisk będziemy kładli na nasz ogólny dobrostan, a zwłaszcza zdrowie psychiczne. Ich zdaniem będziemy też bardziej dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci i zyskującym coraz większą popularność metaświecie.

Renomowana brytyjska firma badawcza Mintel, zajmująca się obserwacją i analizą trendów wśród konsumentów, opublikowała swój doroczny raport na temat wiodących trendów konsumenckich zatytułowany „Global Consumer Trends”. Jest pełen ciekawych spostrzeżeń, ale jedna teza rzuca się szczególnie w oczy. Zdaniem analityków Mintela młodzi ludzie coraz częściej są skupieni na sobie i na swoich potrzebach. Czy kieruje nimi wyłącznie egoizm? Nie do końca.

Pozostało 89% artykułu
Styl
Jak przetrwać upały? Innowacyjna tkanina, która chłodzi, może być przełomem
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady