Wydawanie pieniędzy stało się niemodne. Słynny magazyn luksusowy zmienia nazwę

Już nie „How To Spend It” – czyli „jak wydać pieniądze”, ale po prostu „HTSI” – taki będzie tytuł dodatku do „Financial Timesa” poświęconego luksusowemu stylowi życia. „Czasy się zmieniły” – napisała redaktorka naczelna magazynu, tłumacząc zmianę.

Publikacja: 31.05.2022 13:33

Wydawanie pieniędzy stało się niemodne. Słynny magazyn luksusowy zmienia nazwę

Foto: Ishan @seefromthesky

Magazyn „How To Spend It”, dodatek dziennika „Financial Times”, ma kilkadziesiąt lat historii. Od początku grupą docelową były osoby o  zasobnych portfelach. Stąd nazwa – „How to Spend It”. Magazyn miał być przewodnikiem po przyjemnościach życia, na które mogą sobie pozwolić osoby bardzo zamożne. Wydawca uznał jednak że nazwa, sugerująca konsumpcjonizm, nie przystaje do rzeczywistości w 2022 roku i trzeba ją zmodyfikować, bo stała się niestosowna. 

Magazyn „How To Spend It” zmienia tytuł na „HTSI”

Różnica między pełnym tytułem a jego skrótem jest niewielka, ale znacząca. Chodzi bowiem o reinterpretację słowa na „s”, które wśród wielu odbiorców może budzić kontrowersje.

Owym problematycznym słowem jest „Spend”, oznaczające zarówno „wydawać” (pieniądze), jak i „spędzać” (czas). Obydwa znaczenia tkwią głęboko w DNA magazynu. „How to Spend It” inspiruje do tego, na jakie dobra luksusowe wydać ciężko zarobione pieniądze, a także jak spędzać swój wolny czas, aby czerpać z życia to, co najlepsze.

Czytaj więcej

Kawiarnia we Włoszech dostała tysiąc euro mandatu. Bo kawa była za droga

Oczywiście to „wydawanie” i „spędzanie” w świecie „How to Spend It” od zawsze odbywało się bez specjalnego oglądania się na koszty. W jednym ze swoich artykułów Andy Beckett z „Guardiana” określił tygodnik jako „listę zakupową dla jednego procenta” społeczeństwa, sugerując, że czytelnikami i czytelniczkami magazynu są przedstawiciele światowej elity finansowej, osoby bardzo bogate.

W 2020 roku przyszła pandemia, do tego kryzys ekonomiczny uderzył w światową gospodarkę. Sytuację pogarsza trwająca wojna w Ukrainie. Drożeje jedzenie, paliwa i energia – wszystko to sprawia, że koszty życia znacząco wzrosły, a ludziom, także klasie średniej, skorej do korzystania z przyjemności, żyje się ciężej.

Wydawanie pieniędzy stało się niemodne

A w każdym razie w tak ostentacyjnej formie, jaką to promuje „How to Spend It” – takie są wnioski redakcji magazynu. W dzisiejszych czasach obecność w tytule słowa „spend”, sugerującego wydawanie pieniędzy, wydaje się cokolwiek niestosowna.

Jak tłumaczy redaktorka „HTSI”, Jo Ellison, magazyn pod nową nazwą będzie nadal podpowiadał i inspirował, ale spektrum tych inspiracji będzie znacznie szersze. Czytelnicy wciąż znajdą w nim podpowiedzi, na jaki zegarek czy kreację ekskluzywnej marki wydać pieniądze albo w którym luksusowym resorcie spędzić urlop.

„Jesteśmy trochę hedonistyczni. Nigdy nie pisaliśmy i nie będziemy pisać o włosienicach” – przyznaje wprost Ellison. Od najbliższego numeru ów hedonizm będzie przejawiał się poprzez różne inne określenia, które zaczynają się od litery „s”.

A tych w angielskim słowniku nie brakuje. Ellison wskazuje na takie czasowniki jak „style”, czyli „stylizować”, „savour” – „delektować się”, „sell” – „sprzedawać” – i w końcu „save”, czyli „oszczędzać”. W najnowszym wydaniu znają się też inspiracje, co warto zobaczyć („see”), gdzie (i zapewne w czym) warto popływać („swim”), a nawet jak świadczyć najlepsze usługi („serve”).

Ogromny boom na dobra luksusowe, jaki obserwujemy od pewnego czasu, świadczy o tym, że kryzys gospodarczy nie ima się ani marek luksusowych, ani ich klientów. Wręcz przeciwnie – ludzie jeszcze chętniej kupują designerskie zegarki czy torebki, i to nawet pomimo znacznych podwyżek cen tych produktów.

Zmiana tytułu na „HTSI” stanowi próbę odnalezienia się promotorów niepopularnego stylu życia w czasach kryzysu. Wskazuje też na to, że nikt – również możni tego świata – nie mogą być już dłużej ślepi na ten kryzys.

Być może też owa metamorfoza jest krokiem w stronę większej inkluzywności magazynu. Czytelnicy znajdą tu wskazówki nie tylko co do tego, jak wydawać swoje pieniądze, ale też jak znaleźć satysfakcję z życia, której potrzebuje przecież nie tylko „jeden procent”.

Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady
Styl
„Rośliny niezłomne”. Chwasty gwiazdami słynnej wystawy ogrodniczej w Londynie