Brytyjska marka odzieżowa Fred Perry usunęła ze swoich sklepów w USA i Kanadzie swoje słynne czarne polo z żółtymi elementami na kołnierzu i rękawach. Powód? Te koszulki stały się symbolem członków amerykańskiej organizacji faszystowskiej Proud Boys.

Przedstawiciele brytyjskiej firmy zapowiedzieli, że kultowe koszulki polo nie wrócą do sprzedaży, dopóki nie będzie pewności, że całkowicie zniknęły skojarzenia z prawicowymi radykałami. O to jednak może być trudno, o czym świadczy prawie 70-letnia historia marki Fred Perry.

Dlaczego skrajna prawica lubi ubrania marki Fred Perry?

Istniejąca od 1951 roku marka, stworzona przez brytyjskiego tenisistę Freda Perry’ego, wiele lat temu została zawłaszczona przez skrajne subkultury. W latach 70. i 80. ubrania z charakterystycznym logiem wieńca laurowego upodobali sobie brytyjscy skinheadzi.

Czytaj też: Moda polityczna. Dlaczego hawajskie koszule stały się symbolem skrajnej prawicy w USA?

Później ubrania Fred Perry stały się obowiązkowym uniformem stadionowych chuliganów w Europie. A wszystko to mimo rozpaczliwych prób brytyjskiej marki, by odciąć się od jakichkolwiek skojarzeń z ekstremistami.

View this post on Instagram

📍 Fred Perry, Coal Drops Yard

A post shared by Fred Perry (@fredperry) on

W oświadczeniu dotyczącym decyzji o wstrzymaniu sprzedaży zacytowano wypowiedź prezesa firmy, Johna Flynna. W 2017 roku Flynn, pytany o to, czy Fred Perry wspiera poglądy faszystów i ekstremistów prawicowych, powiedział o korzeniach marki: „Fred Perry był synem parlamentarzysty wywodzącego się z angielskiej klasy robotniczej. Został tenisowym mistrzem w czasach, gdy był to sport dla elity. Działalność biznesową rozpoczął wspólnie z Żydem z Europy Wschodniej. To wstyd, że w ogóle musimy odpowiadać na takie pytania. Nie wspieramy tego typu grup. To sprzeczne z naszymi przekonaniami, a także poglądami naszych współpracowników”.

Proud Boys: prawicowa organizacja z USA, która chce bronić „zachodnich wartości”

Proud Boys to amerykańska organizacja stworzona przez Gavina McInnesa, współzałożyciela magazynu Vice, deklarująca obronę „zachodnich wartości”. Ta grupa, która w ostatnich tygodniach odpowiadała za zorganizowanie kilku wieców poparcia dla Donalda Trumpa, w 2018 roku została uznana przez FBI za organizację ekstremistyczną.

Problemy marki Fred Perry to szerszy problem w świecie mody. W ostatnich latach brytyjscy chuligani zaczęli sięgać po ubrania i akcesoria innej marki luksusowej, Burberry. Popularne stały się między innymi czapki z charakterystycznym motywem kratki wykorzystywanej przez Burberry. Coraz częściej można je zobaczyć na głowach chuliganów i pseudokibiców w Wielkiej Brytanii.

Ostatnie zmiany, między innymi podniesienie cen, zmiana identyfikacji wizualnej Burberry i rezygnacja z kratki, jako znaku rozpoznawczego marki, mogą pomóc pozbyć się tego problemu który, co widać na przykładzie koszulek polo Fred Perry, może być dla firmy bardzo szkodliwy.