Szukaj

Czołowi projektanci żądają zmian w modowym kalendarzu

Pandemia zachwiała cyklem produkcji w świecie mody i uświadomiła wielu osobom, że zmiany są niezbędne.

Grupa wpływowych projektantów i marek przygotowała petycję, w której zawarto żądania dotyczące gruntownej reformy kalendarza pokazów, zmiany zasad wprowadzania nowych kolekcji do sklepów a także sezonowych promocji.

Główny powód to wstrzymanie produkcji na czas pandemii i wynikające z niego konsekwencje. Wiosenne kolekcje w wielu przypadkach czekają jeszcze na otwarcie sklepów, a nowe produkty na jesień trafią do sklepów dopiero we wrześniu, krótko przed rozpoczęciem wyprzedaży.

Kup teraz, noś teraz

„Sytuacja, w której kupujemy zimowe ubrania w maju jest nienormalna, podobnie jak nienormalna jest praca z zespołem projektantów nad kolekcją, która trafi do sklepu kilka tygodni przed obniżką o 50%” – twierdzi belgijski projektant Dries Van Noten, jeden z autorów petycji.

Oprócz niego postulaty poparli m.in. Shira Sue Carmi z Altuzarry, Andrew Keith z Lane Crawford czy luksusowe domy towarowe takie jak Nordstrom, Selfridges, Bergdorf Goodman czy Harvey Nichols.

Propozycje zmian w systemie sprzedaży i promocji pojawiają się regularnie od kryzysu finansowego w 2008 roku.

W ostatniej dekadzie marki coraz śmielej eksperymentują z filozofią „kup teraz, noś teraz”, która ma zapobiec kupowaniu przecenionych zimowych kurtek w lipcu i wiosennych ubrań w styczniu.

Swoje strategie dotyczące tego problemu przygotowało m.in. Burberry, a także projektanci tacy jak Tamara Mellon czy Esteban Cortazar.

Korzyści dla mody i dla środowiska

Petycja ma pomóc nie tylko w wyrobieniu nowych nawyków wśród klientów, którzy przywykli do czekania na wyprzedaże. Jej autorzy świadomi są też ekologicznych wyzwań, jakie wiążą się z zalewaniem rynku „niepotrzebnymi produktami”.

Wśród proponowanych rozwiązań znalazły się m.in. zmniejszenie strat materiałów, zmiana dotychczasowego podejścia do pokazów mody, a także ograniczenie podróży. W unikaniu zbędnych lotów międzykontynentalnych ma pomóc między innymi wprowadzenie wirtualnych showroomów.

Cały list został opublikowany na stronie ForumLetter.

Zamknij
Zamknij