Na liście 100 najważniejszych innowacji 2020 roku magazynu Time znalazł się m.in. Circulose – naturalny, biodegradowalny materiał, pozyskany ze zużytych ubrań. Producentem tego materiału jest szwedzka firmę Renewcell, która współpracuje między innymi z H&M i Levi’s.
To, że w kategorii „styl” , obok wspomnianego materiału Circulose, znalazły się jedynie dwie inne innowacje pokazuje, że problem niesprzedanych lub zużytych ubrań lądujących na wysypiskach lub spalanych, stał się jedną z najważniejszych kwestii stojących przed markami. Widać to również w zaprezentowanych w ostatnich tygodniach kolekcjach na wiosnę 2021 – króluje upcykling.
Nowe ubrania zrobione ze starych: trend świata mody 2021 roku
Upcykling zdominował pokazy m.in. Balenciagi (kolekcja tej marki w 93% procentach została przygotowana z materiałów upcyklowanych lub pozyskanych ze zrównoważonej produkcji), Marni (płaszcze włoskiej marki uszyto korzystając wyłącznie z zalegających materiałów i ubrań z poprzednich kolekcji), JW Andersona czy Miu Miu.
Czytaj też: Te trendy zdominowały świat mody latem 2020 roku
Wcześniej marki takie jak Louis Vuitton czy Gucci sięgnęły do archiwów nie tylko z powodów środowiskowych – również pandemia wymusiła na nich większą skłonność do łączenia nowych i starych kolekcji w jedną, cyrkulacyjną i długofalową narrację.