Czy za produkty luksusowe warto płacić więcej? Zaskakujący wynik badania

Czym jest prawdziwy luksus we współczesnym świecie – oraz czy warto zapłacić za niego więcej? Wyniki nowego badania przynoszą zaskakujące odpowiedzi na te pytania i pozwalają zrozumieć, jak zmienia się postrzeganie luksusu.

Publikacja: 09.08.2024 03:09

Wyniki badania pokazują, że zmienia się sposób myślenia na temat dóbr luksusowych.

Wyniki badania pokazują, że zmienia się sposób myślenia na temat dóbr luksusowych.

Foto: Hollie Adams: Bloomberg Finance LP

Jak współcześnie ludzie postrzegają luksus? Okazuje się, że nie chodzi o posiadanie jakiegoś luksusowego wyrobu, na przykład markowej torebki czy drogiego zegarka. Wyniki nowego badania wśród amerykańskich respondentów rzucają na to zagadnienie zupełnie nowe światło.

Dlaczego rzeczy luksusowe są drogie? Zaskakujący wynik badań

 Co definiuje prawdziwy luksus? Okazuje się, że niekoniecznie wysoka cena. Spora grupa konsumentów jest zdania, że za wiele produktów i usług z górnej półki nie warto płacić wielkich kwot – bo się po prostu przepłaci.

Do takich wniosków doszli eksperci z amerykańskiej firmy badawczej Morning Consult. Aby dowiedzieć się, co na temat luksusu myślą Amerykanie, przeprowadzili obszerne badanie w reprezentatywnej grupie dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych. W badaniu wzięło udział ponad 2200 respondentów. Ankiety przeprowadzono w dniach 18-19 maja 2024 roku.

Czytaj więcej

Pokonali Adidasa. Nowe najbardziej pożądane buty na świecie to dzieło dwóch firm

W ramach badania ankietowanych zapytano o to, jaka jest ich definicja luksusu. Pytania, w których wskazano respondentom rozmaite aspekty luksusu, dotyczyły takich dziedzin jak podróże, doświadczenia i produkty, które można kupić w sklepach.

Okazuje się, że większość respondentów nie łączy luksusu z wysoką ceną. Uważają oni też, że luksusowe produkty i przeżycia nie są warte tak dużych pieniędzy, które należy na nie zapłacić. Aż 70 procent badanych stwierdziło, że „zwykły” odpowiednik dóbr luksusowych w niższej cenie jest równie dobry.

Opinię tę podzielają również badani, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy wydali pieniądze na jakiś luksusowy produkt lub doświadczenie. Tylko ponad połowa z nich (51 procent) przyznała, że wysoka cena uzasadnia jakość.

Czym jest luksus?

To może wydać się zaskakujące, ale zdaniem zdecydowanej większości badanych najbardziej rozsądnym wydatkiem na luksus jest przeznaczenie większej kwoty na podróż w komfortowych warunkach. Istotnymi elementami luksusowej podróży są między innymi wysokiej jakości zakwaterowanie i jedzenie. 

W zdefiniowaniu luksusu zdaniem respondentów kluczową rolę odgrywa nie marka, ale jakość (choć, jak zauważają autorzy badania, w praktyce z wysoką jakością często idzie w parze również wysoka cena). Dotyczy to zwłaszcza jedzenia, które powinno być zawsze świeże, nigdy mrożone, oraz napojów. W tej kategorii znaczenie ma też unikatowość składników, które trudno pozyskać.

Także jakość jest dla respondentów szczególnie istotna, jeżeli chodzi o takie wyroby luksusowych marek jak torebki, zegarki i inne produkty, które można kupić w butikach i salonach. Duże znaczenie ma też w tym kontekście jakość obsługi klienta.

W zdefiniowaniu luksusu jakość jest kluczowa dla przedstawicieli wszystkich kohort wiekowych. Badacze zauważyli jednocześnie, że opinie na temat tego, co konkretnie tworzy prawdziwie luksusowy produkt czy usługę, są nieco różne w zależności od grupy wiekowej.

Milennialsi najsilniej łączą z luksusem wysoką jakość. Badani z tej grupy uważają też, że na cechę tę składa się przede wszystkim wysoka jakość obsługi klienta.

Przedstawiciele generacji Z mają zgoła inne podejście. To właśnie oni najczęściej kupują tańsze zamienniki drogich, luksusowych wyrobów. Z kolei dla najstarszych w badaniu ‚boomersów” definicją prawdziwego luksusu jest dobre jedzenie i luksusowe hotele.

Jak współcześnie ludzie postrzegają luksus? Okazuje się, że nie chodzi o posiadanie jakiegoś luksusowego wyrobu, na przykład markowej torebki czy drogiego zegarka. Wyniki nowego badania wśród amerykańskich respondentów rzucają na to zagadnienie zupełnie nowe światło.

Dlaczego rzeczy luksusowe są drogie? Zaskakujący wynik badań

Pozostało 91% artykułu
Społeczeństwo
„Untact”: społeczeństwo ludzi „bezkontaktowych”. Nowe zjawisko opanowuje świat
Społeczeństwo
Hiszpania likwiduje nagrodę państwową dla torreadorów. Zmierzch ery corridy?
Społeczeństwo
Raport: nieszczęśliwy jak polski nastolatek. Rekordowo niski wynik na tle Europy
Społeczeństwo
Podwójna porażka Adidasa: przegrana w sporze o prawa do trzech pasków
Społeczeństwo
„August Blues”: atak letniej melancholii. Dlaczego nie znosimy sierpnia?