Generację Z ogarnęła „Nu nostalgia”. Młodzi tęsknią za „starymi dobrymi czasami”

Generację Z ogarnęło zjawisko, które eksperci nazwali „Nu nostalgią”. Dlaczego młodzi ludzie tęsknią za „starymi, dobrymi czasami”, których przecież nie znają, bo nie było ich wówczas na świecie?

Publikacja: 17.11.2023 14:05

Generacja Z pokochała stylistykę, modę i muzykę lat 90. 

Generacja Z pokochała stylistykę, modę i muzykę lat 90. 

Foto: Mike Von Unsplash

Dla przedstawicieli Generacji Z moda z lat 90. oraz z początków XXI wieku to vintage. „Zetki” kochają serial „Przyjaciele”, a zespoły muzyczne zaczynające karierę 30 lat temu to, ich zdaniem, „klasyka”. Skąd wśród młodych ludzi z pokolenia Z nostalgia za czasami, których nigdy nie poznali?

Generacja Z odczuwa „Nu nostalgię”. Na czym polega to zjawisko?

Wielu współczesnych czterdziesto- i pięćdziesięciolatków uważa lata 90. za najlepszą dekadę — dla muzyki, mody i szeroko pojętej popkultury. Z pewnością wynika to z faktu, że to właśnie na tamte lata przypada okres ich beztroskiej młodości, w którym kształtowały się także ich gusty i preferencje.

Czytaj więcej

Generacja Z ma poważne problemy ze snem. Rośnie pokolenie niewyspanych

Nostalgia za tamtym czasami, a także pierwszą dekadą nowego tysiąclecia, udziela się również przedstawicielom pokolenia Z, którzy dopiero się wtedy rodzili. Ci młodzi ludzie nie mogą więc pamiętać niczego, co było wówczas na czasie, ani zespołów, których się wtedy słuchało. Nie mają żadnych wspomnień z tamtych czasów.

A jednak również i oni chętnie sięgają po ubrania w stylu grunge czy wpisujące się w modę Y2K, interesują się też popkulturą tamtych czasów. Autorzy najnowszego raportu agencji brandingowej Karla Otto znaleźli na to zjawisko nazwę, która brzmi: „nu nostalgia”.

Zwłaszcza w modzie odniesienia do ostatniej dekady XX i początków XXI wieku zaznaczają teraz swoją silną obecność. Eksperci z Karli Otto zauważają, że furorę w trakcie tygodnia mody w Paryżu zrobiła nieumalowana Pamela Anderson, przynosząc organizatorom wydarzenia prawie półtora miliona dolarów.

Również w Paryżu, na pokazie Muglera, wystąpiła gwiazda pierwszych lat XXI wieku — celebrytka Paris Hilton. Swoją obecnością zarobiła dla marki 132 tysiące dolarów. Grubo ponad milion odsłon na TikToku zaliczyły z kolei zdjęcia piosenkarek Kylie Minogue i Nelly Furtado, które pojawiły się na pokazach marek Burberry i Rabanne.

Najnowsze kampanie i pokazy mody takich marek jak Alexander McQueen, Versace czy Fendi udowadniają, że supermodelki, które rozpoczynały swoje kariery w latach 90., wciąż są aktywne zawodowo i ani myślą o odejściu na emeryturę. Na wybiegach ponownie pojawiły się takie supermodelki jak Kate Moss, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Eva Herzigova, Amber Valletta czy Linda Evangelista.

Niedawno na Apple TV pojawił się serial dokumentalny „Supermodelki” opowiadający o fenomenie szalonej sławy wyżej wymienionych modelek. Nie ma wątpliwości, że ikony tamtych czasów wciąż budzą emocje.

Dlaczego generacja Z pokochała estetykę i modę z lat 90.?

Eksperci z Karli Otto opisują „nu nostalgię” przede wszystkim pod kątem mody, jednak obejmuje ona znacznie więcej dziedzin. Z przytoczonego przez nich badania brytyjskiej firmy GWI wynika że aż 40 procent „Zetek” czuje nostalgię za latami 90. Skąd się ona bierze?

Zdaniem obserwatorów tego zjawiska nieodłączne dla nostalgii idealizowane przeszłości wynika ze specyfiki czasów, w których żyjemy. Cytowana przez dziennik „El Paiz” hiszpańska psycholożka Olivia Szinetar zauważa: „Nostalgia stała się formą obrony przed poczuciem straty. Ci, którzy żyją w świecie nostalgii, bronią się przed rzeczywistością”.

Obecna rzeczywistość nie jest najłatwiejsza, ale za to mamy internet. Z jego pomocą młodzi ludzie uciekają więc do najbliższej przeszłości, która jest doskonale udokumentowana w sieci. Kupują telefony stylizowane na stare, na przykład Nokię 3310 czy modele z klapką, oglądają takie produkcje jak „Supermodeki”, serial dokumentalny „Beckham” na Netfliksie czy nawet „Przyjaciół”.

W ostatnich latach furorę zrobił też serial „Stranger Things”, którego fabuła toczy się w latach 80. To tylko potwierdza fakt, że młodzi ludzie chętnie chwytają się tego, co kojarzy im się z klimatem bardziej beztroskich i prostszych czasów — przynajmniej w ich przekonaniu.

Dla przedstawicieli Generacji Z moda z lat 90. oraz z początków XXI wieku to vintage. „Zetki” kochają serial „Przyjaciele”, a zespoły muzyczne zaczynające karierę 30 lat temu to, ich zdaniem, „klasyka”. Skąd wśród młodych ludzi z pokolenia Z nostalgia za czasami, których nigdy nie poznali?

Generacja Z odczuwa „Nu nostalgię”. Na czym polega to zjawisko?

Pozostało 91% artykułu
Społeczeństwo
Koniec ery przyjaźni w pracy? Dlaczego nie chcemy już bliskich relacji w biurze
Społeczeństwo
Kolejna branża odczuła „efekt Ozempicu”. Chce na tym zarobić miliony
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze