Firma konsultingowa Brand Finance z Londynu, regularnie przygotowująca zestawienia najbardziej wartościowych marek świata, tworzy też zestawienia potentatów branży luksusowej.
Najdroższe marki luksusowe świata w 2020 roku
Przy ich układaniu pod uwagę brane są przede wszystkim takie branże jak motoryzacja, moda i uroda. Najnowsza wersja raportu, oprócz zestawienia najważniejszych marek luksusowych 2020 roku, przynosi też informacje na temat tego, jak firmy znane na całym świecie poradziły sobie z pandemią. Choć wiele firm – łącznie ze zwycięzcą, Porsche – nie straciło wysokiej pozycji, to i tak większość ma za sobą najgorszy rok w najnowszej historii. Łącznie pierwsza pięćdziesiątka w wyniku kryzysu wywołanego przez pandemię straciła aż 35 miliardów dolarów.
Czytaj też: Off-White, Balenciaga i Nike to najpopularniejsze marki modowe 2020 roku
Badając wpływ pandemii koronawirusa na wartość marek Brand Finance zdecydowało się na podzielenie ich na trzy kategorie: tych, które nie ucierpiały w wyniku pandemii i których wartość rosła; tych które ucierpiały w ograniczonym stopniu (strata ponad 10% wartości marki) oraz najdotkliwiej odczuwających skutki Covid-19 firm, które straciły ponad 20% wartości.
Porsche zachowało pozycję lidera, znajdując się w pierwszej z tych grup i zwiększając swoją wartość do poziomu 33,9 miliarda dolarów – o 16% więcej niż w 2019 roku. To świetny wynik w czasach kryzysu, zwłaszcza że ostatnich miesiącach straty notowały m.in. Bentley, Aston Martin czy Maserati.
Pod względem wartości najszybciej rosło Givenchy, które mimo kryzysu zanotowało wzrost aż o 74% i awansowało z 37. pozycji na 26. Jeśli chodzi o marki z pierwszej dziesiątki,najszybciej rósł Louis Vuitton (o 21%), co pomogło mu uplasować się na trzecim miejscu i zbliżyć się do Gucci.