Słynna włoska marka luksusowa i mongolscy pasterze. Walka o rynek wart miliardy

Mongolski kaszmir, jeden z najcenniejszych surowców w branży luksusowej, to niezwykle łakomy kąsek dla europejskich producentów. Loro Piana, słynna włoska marka, chce zyskać przewagę nad konkurentami.

Publikacja: 23.05.2025 12:18

Loro Piana pozyskuje surowce między innymi z Chin, Mongolii, Ameryki Południowej, Australii czy Nowe

Loro Piana pozyskuje surowce między innymi z Chin, Mongolii, Ameryki Południowej, Australii czy Nowej Zelandii.

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Włoska marka Loro Piana uruchomiła nowy projekt. Ma on przyczynić się do bardziej zrównoważonego pozyskiwania kaszmiru, z którego powstają ubrania słynnej marki. Projekt zaplanowano na pięć projekt, ma on na celu wsparcie społeczności hodowców kóz kaszmirskich w Mongolii, bez których pozyskiwanie tego niezwykle rzadkiego surowca nie byłoby możliwe.

Loro Piana i „etyczny kaszmir”

Rośnie grono producentów szlachetnych tkanin, którzy ze względu na postępujące zmiany klimatyczne mają coraz większe problemy z hodowlą roślin i zwierząt, z których pozyskuje się surowce. Problemy dotyczą również kaszmiru — jednego z najcenniejszych najtrudniejszych do pozyskania i włókien na świecie. Od tysięcy lat ceni się go za jego delikatność i lekkość, a zarazem bardzo dobrą izolację cieplną.

Włóczkę kaszmirową pozyskuje się z kóz kaszmirskich, a konkretnie — z dolnej, najdelikatniejszej warstwy ich sierści. Kozy tej rasy hoduje się na wysoko położonych płaskowyżach Himalajów, a także na w Mongolii.

Czytaj więcej

Słynna marka odzieżowa zaczyna rewolucję. Nowy rodzaj bawełny może zmienić rynek

To właśnie z Mongolii cenny kaszmir importuje włoska marka luksusowej odzieży Loro Piana, która od dekad ubiera milionerów i miliarderów. Z mongolskiego kaszmiru powstają swetry, za które klienci płacą tysiące euro.

W Ułan Bator znajduje się jedyna poza granicami Włoch fabryka kaszmiru marki Loro Piana. W odpowiedzi na problemy tamtejszych hodowców — a nade wszystko, aby zabezpieczyć dla siebie dostawy kaszmiru — włoska ikona „cichego luksusu” ogłosiła uruchomienie pionierskiego programu.

Loro Piana: marka milionerów inwestuje w mongolskich pasterzy

Cytowana przez branżowe media marka Loro Piana ogłosiła właśnie uruchomienie programu o nazwie Resilient Threads. Inicjatywa ma ruszyć w tym roku, a jej celem jest wsparcie mongolskich hodowców kóz kaszmirskich, lokalnych kooperatyw i szerszych społeczności, a także zachowanie unikatowego ekosystemu stepów wschodniej Mongolii — jednego z ostatnich tego rodzaju obszarów na Ziemi, których nie przekształciła działalność człowieka.

Włoska marka zapowiedziała wsparcie dla pięciu dystryktów prowincji Sükhbaatar, znajdującej się we wschodniej części Mongolii. Jest to obszar, w którym znacząco dają się we znaki skutki zmian klimatycznych.

Program Resilient Threads powstał we współpracy z trzema organizacjami: Konwencją Narodów Zjednoczonych ds. Zwalczania Pustynnienia (UNCCD), Sustainable Fibre Alliance (SFA) oraz Odyssey Conservation Trust (OCT). W ramach całej inicjatywy ma powstać między innymi ośrodek o nazwie One Health Hub.

Do każdego z dystryktów mają wyjeżdżać z tego ośrodka specjalne pojazdy, które będą dostarczać mieszkańcom środki medyczne. Pojazdy te mają też służyć realizacji kampanii prozdrowotnych.

One Health Hub ma również działać jako centrum wspierania lokalnej bioróżnorodności. Będzie się tu znajdował bank nasion roślin, które są zagrożone wyginięciem.

Program Resilient Threads jest jednym z elementów strategii o nazwie „LIFE 360”, którą wdrożył w życie koncern LVMH — właściciel marki Loro Piana. Poprzez szereg inicjatyw francuski gigant branży luksusowej chce sprawić, że marki z jego portfolio będą funkcjonować w bardziej zrównoważony sposób.

Włoska marka Loro Piana uruchomiła nowy projekt. Ma on przyczynić się do bardziej zrównoważonego pozyskiwania kaszmiru, z którego powstają ubrania słynnej marki. Projekt zaplanowano na pięć projekt, ma on na celu wsparcie społeczności hodowców kóz kaszmirskich w Mongolii, bez których pozyskiwanie tego niezwykle rzadkiego surowca nie byłoby możliwe.

Loro Piana i „etyczny kaszmir”

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Moda
Najcenniejsze marki luksusowe na świecie. Na czele marka spoza branży mody
Moda
Balenciaga zmienia wizerunek. Nowy dyrektor kreatywny i wielkie oczekiwania
Moda
Jedna z najstarszych marek odzieżowych w Europie przetrwa? Jest oferta ratunkowa
Moda
Prestiżowa porażka włoskiego giganta branży mody. Przegrana w sporze o nazwę
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w tarapatach. Cięcie kosztów i masowe zwolnienia