Reklama

Słynna marka odzieżowa zaczyna rewolucję. Nowy rodzaj bawełny może zmienić rynek

Produkcja bawełny to ogromne obciążenie dla środowiska naturalnego. Odpowiedzią może być bawełna hydroponiczna, po którą sięgnęła brytyjska marka COS należąca do H&M.

Publikacja: 13.05.2025 16:03

Słynna marka odzieżowa zaczyna rewolucję. Nowy rodzaj bawełny może zmienić rynek

Foto: Materiały prasowe

Wyglądają klasycznie, a jednak koszule z bawełny, które pojawiły się w ofercie marki COS, znacząco różnią się od wielu innych modeli dostępnych na rynku. Ten projekt to efekt współpracy COS z brytyjskim startupem Materra. Najważniejsza jest tu bawełna hydroponiczna. Co oznacza to określenie?

Bawełna w nowej odsłonie: innowacyjny projekt marki COS

COS to należąca do szwedzkiego koncernu H&M Group to siostrzana marka H&Mu. Kolekcje COS są niewielkie i minimalistyczne, tworzą je uniwersalne, funkcjonalne i ponadczasowe ubrania i dodatki wysokiej jakości, których „życie” obliczone jest na wiele lat.

Mająca siedzibę w Londynie marka COS szczyci się też testowaniem najnowszych technologii krawieckich w duchu mody zrównoważonej. W podejście to wpisują się dwa nowe projekty ponadczasowych białych koszul, które są częścią najnowszej, wiosenno-letniej kolekcji brytyjskiej marki.

Czytaj więcej

Europejska marka odzieżowa znika po 40 latach na rynku. Była też w Polsce

Koszule – model męski i damski – powstały z tak zwanej bawełny hydroponicznej. Surowca dostarczył brytyjski startup Materra specjalizujący się w pozyskiwaniu bawełny ze zrównoważonych upraw w Indiach.

Reklama
Reklama

Na początku tej dekady firma zaczęła pozyskiwać fundusze od inwestorów, wśród których znalazły się takie podmioty jak organizacja Fashion For Good, koncerny odzieżowe Arvind i PVH czy gigant branży luksusowej Kering. Na początku Materra współpracowała z 21 rolnikami, dziś są ich już ponad cztery tysiące.

Pierwszą marką odzieżową, z którą Materra weszła we współpracę, było hiszpańskie Mango. COS to kolejny partner biznesowy brytyjskiego startupu.

Czym jest bawełna hydroponiczna?

Bawełna hydroponiczna pochodzi z upraw, które przebiegają w kontrolowanych warunkach wewnątrz budynków. Hydroponiczna uprawa bawełny likwiduje potrzebę użytkowania gruntów rolnych i stosowania chemicznych środków ochrony roślin, obniża zapotrzebowanie na wodę o 80 procent, redukuje też emisję dwutlenku węgla.

„Jedną z największych zalet uprawy bawełny w kontrolowanym środowisku jest możliwość znacznie większego zarządzania procesem niż w przypadku tradycyjnego rolnictwa — zwłaszcza w zakresie wykorzystania zasobów” – podkreśla Edward Hill, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i zarazem jeden ze współzałożycieli firmy Materra.

„Nasze doświadczenie pozwala nam łączyć tradycyjne metody z nowoczesnymi rozwiązaniami, otwierając drogę ku przyszłości, w której technologia stanie się fundamentem rolnictwa, realnie wpływając na życie ludzi i kondycję naszej planety” – dodaje Hill.

Współpraca marki COS z Materrą trwa od 2021 roku. COS zainwestował wtedy w pierwsze zbiory bawełny, z której powstało pięć prototypowych koszulek.

Reklama
Reklama

Najnowsze projekty koszul z bawełny hydroponicznej mają klasyczny i elegancki, a zarazem swobodny krój. Model damski to wygodna koszula bez kołnierzyka, częściowo zapinana na guziki. Koszulę męską uszyto z bawełnianej popeliny z niewielkimi rozcięciami po bokach.

Wyglądają klasycznie, a jednak koszule z bawełny, które pojawiły się w ofercie marki COS, znacząco różnią się od wielu innych modeli dostępnych na rynku. Ten projekt to efekt współpracy COS z brytyjskim startupem Materra. Najważniejsza jest tu bawełna hydroponiczna. Co oznacza to określenie?

Bawełna w nowej odsłonie: innowacyjny projekt marki COS

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Moda
Nowy trend w modzie tego sezonu: nadchodzi era wielkiej miniaturyzacji
Moda
Ruszył flagowy butik domu mody Dior. W środku moda, sztuka – oraz spa
Moda
„Cichy luksus” w odwrocie. Marka włoskiego arystokraty podbija świat
Moda
Rekordowy wynik króla „dostępnego luksusu”. Kluczem do sukcesu była podwyżka cen
Moda
Ulubiona marka pokolenia Z zamyka część sklepów. Cel: podbój segmentu premium
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama