Rośnie nowa potęga w świecie mody. Prestiżowa porażka Brytyjczyków

Kto rozdaje obecnie karty w świecie mody sprzedawanej przez internet? Ostatnie lata przyniosły sporą zmianę, a dotychczasowy potentat w tej dziedzinie, Wielka Brytania, musi pogodzić się z porażką.

Publikacja: 05.02.2025 15:29

Mytheresa to jeden z niemieckich potentatów, którzy zdominowali europejski e-commerce w świecie mody

Mytheresa to jeden z niemieckich potentatów, którzy zdominowali europejski e-commerce w świecie mody.

Foto: Materiały prasowe

Wielka Brytania była dotąd krajem, który przez szereg lat był nie tylko europejskim, ale też globalnym epicentrum internetowego handlu w świecie mody. To w tym kraju powstały i rozwinęły się takie internetowe sklepy jak Net-a-porter, Farfetch, Matches czy Asos. Jednak potęga tych firm w ostatnich latach wyraźnie stopniała, co zbiegło się z dynamicznym rozwojem europejskiego rywala – Niemiec. 

Niemcy – nowe europejskie zagłębie e-commerce’u w branży mody

Pomimo trwającego w Niemczech kryzysu kraj ten wciąż jest największą gospodarką na Starym Kontynencie. Co więcej, Niemcy wyrastają na najważniejszego gracza branży odzieżowego e-commerce’u nie tylko na skalę Europy, ale również całego świata.

Eksperci zauważają, że obok takich rosnących potęg w tym sektorze jak Chiny czy Stany Zjednoczone to właśnie Niemcy  przejęli od Brytyjczyków pałeczkę pierwszeństwa jeśli chodzi o rynek czołowych graczy europejskiego e-commerce’u. Obecnie to właśnie w Niemczech, a nie w Wielkiej Brytanii, swoje siedziby mają czołowe firmy tego segmentu w Europie.

Czytaj więcej

Butik z Warszawy wśród najpiękniejszych na świecie. To projekt Ukraińców

O jakie firmy chodzi? Przede wszystkim o Zalando i Mytheresa. Łączy je nacisk na jak najlepszą obsługę klienta, a także agresywne przejmowanie konkurentów z branży i szybkie powiększanie swojego udziału w rynku.

Jednocześnie każdy z tych sklepów ma inne grono klientów. Dzięki temu obydwie firmy nie wchodzą sobie nawzajem w drogę w zbyt dużym stopniu.

Mytheresa i Zalando – najwięksi gracze europejskiego e-commerce’u

Popularny (również wśród polskich klientów) sklep Zalando stawia przede wszystkim na marki ze średniej półki cenowej. W sytuacji, kiedy od pewnego czasu wielu jego konkurentów zaczęło skupiać się na najdroższych markach i na najzamożniejszej klienteli, konsekwentna strategia Zalando przyniosła efekty.

Roczne przychody Zalando utrzymują się na poziomie dziesięciu miliardów euro. Dzięki temu firma mogła sobie pozwolić na zakup niemieckiego rywala – świetnie prosperującego e-sklepu About You, oferującego modne, niedrogie ubrania dla młodego grona klientów. Analitycy przewidują, że już niebawem imperium Zalando będzie stanowić 15 procent europejskiego rynku mody.

Drugim liczącym się graczem branży jest luksusowy sklep Mytheresa, a więc okupujący drugi koniec rynkowego spektrum. W jego przypadku do komercyjnym sukcesu w dużej mierze przyczyniły się regularne kolaboracje ze znanymi domami mody, których efektem często były limitowane kolekcje kapsułowe.

Zdaniem cytowanych przez branżowy serwis WWD ekspertów nie mniej istotne były względy geograficzne. Zamożna klientela Mytheresa jest rozproszona po całych Niemczech i mieszka w mniejszych miejscowościach.

Ze względu na brak stacjonarnych butików na niemieckiej prowincji Mytheresa sprawnie zaspokoiła potrzebę łatwego dokonywania zakupów online. Niemieccy klienci wciąż odpowiadają za 40 procent sprzedaży w tym e-sklepie.

Dynamiczny rozwój umożliwił Mytheresa zakup spółki YNAP, którą tworzą dwa znane sklepy internetowe. Chodzi o Net-a-porter – e-sklep oferujący produkty marek luksusowych, ale w nieco bardziej przystępnych cenach, a także o Yoox, oba tworzą spółkę YNAP, której właścicielem był dotąd szwajcarski koncern Richemont, kontrolujący między innymi takie marki jak Cartier.

Wielka Brytania była dotąd krajem, który przez szereg lat był nie tylko europejskim, ale też globalnym epicentrum internetowego handlu w świecie mody. To w tym kraju powstały i rozwinęły się takie internetowe sklepy jak Net-a-porter, Farfetch, Matches czy Asos. Jednak potęga tych firm w ostatnich latach wyraźnie stopniała, co zbiegło się z dynamicznym rozwojem europejskiego rywala – Niemiec. 

Niemcy – nowe europejskie zagłębie e-commerce’u w branży mody

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Moda
Ulubiona marka luksusowa w Polsce: triumf giganta. Jak wypadamy na tle Europy?
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Moda
Chude modelki opanowują wybiegi. Czy to ostateczny kres ciałopozytywności?
Moda
Była maszynką do zarabiania pieniędzy. Słynna marka modowa wraca po metamorfozie
Moda
Eksperci o kryzysie w branży luksusowej: To wina mody na „cichy luksus”
Moda
Najbardziej pożądane marki luksusowe na świecie. Czarny koń z USA w czołówce