Niemcy znaleźli przepis na sukces w świecie luksusu. Inni toną, ich biznes kwitnie

Wiele platform sprzedażowych oferujących produkty luksusowe znalazło się w kryzysie, ale serwis Mytheresa trzyma się mocno. Z czego wynika sukces Niemców?

Publikacja: 10.06.2024 14:09

Początkowo Mytheresa była luksusowym butikiem — założyło ją w 1987 roku niemieckie małżeństwo Susann

Początkowo Mytheresa była luksusowym butikiem — założyło ją w 1987 roku niemieckie małżeństwo Susanne i Christoph Botschen.

Foto: Mytheresa

Jeszcze niedawno platoformy sprzedażowe z wyrobami luksusowymi przeżywały swój rozkwit, który jednak w ostatnim czasie wyraźnie wyhamował. Największym wygranym w tym trudnym dla całej branży luksusowej czasie z pewnością jest niemiecka platforma Mytheresa, która notuje bardzo dobre wyniki finansowe. Co zadecydowało o sukcesie tego portalu?

Mytheresa: tajemnica sukcesu niemieckiego sklepu z modą luksusową

Branża luksusowa przeżywa w ostatnich miesiącach wyraźnie spowolnienie, które dotyka również internetowe platformy sprzedażowe. Wydaje się, że jedyną platformą z wyrobami luksusowymi, której najlepiej udaje się wychodzić z tej sytuacji obronną ręką, jest założona w Monachium Mytheresa — bodaj jedyny liczący się gracz w tym sektorze.

Czytaj więcej

Generacja Z narzuca swoje zasady ubierania się do biura. Era „syren biurowych”

W swoim najnowszym sprawozdaniu finansowym w trzecim kwartale roku podatkowego firma zanotowała wzrost sprzedaży o 18 procent, która wyniosła 234 miliony euro. Z kolei skorygowany zysk Mytheresa przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji wzrósł prawie trzykrotnie, do wartości 9 milionów euro.

Na koniec roku podatkowego, czyli pod koniec czerwca, Mytheresa spodziewa się wzrostu sprzedaży o 13 procent, do kwoty 869 milionów. Firma prognozuje też, że skorygowany zysk wyniesie na koniec roku pięć procent.

Swoimi wynikami Mytheresa deklasuje swoich konkurentów, między innymi e-sklep Farfetch, który wszedł w bardzo trudny okres. Aby uchronić firmę przed bankructwem, w grudniu ubiegłego roku poprzedni właściciel sprzedał ją koreańskiemu koncernowi Coupang, który chce uratować do niedawna bardzo mocnego gracza na rynku luksusowego e-commerce'u.

Niezbyt dobrze prosperuje również brytyjska platforma Matchesfashion. W marcu, czyli niecałe trzy miesiące po zakupieniu jej przez koncern Frasers Group, firma przeszła w stan upadłości.

W kwietniu z kolei „Financial Times” poinformował, że Mytheresa rozważa przejęcie innego giganta luksusowego e-commerce, należącego do francuskiego koncernu Richemont portalu Net-a-Porter, który od pewnego czasu boryka się z problemami.

Istnieją też pogłoski, że Mytheresa zamierza wycofać się z nowojorskiej giełdy i ze spółki publicznej przekształcić się w firmę prywatną. Zdaniem ekspertów z branżowego serwisu WWD uwolniłoby to firmę od fluktuacji finansowych, wynikających ze zmian wartości akcji.

Historia platformy Mytheresa

Początkowo Mytheresa była luksusowym butikiem — założyło ją w 1987 roku małżeństwo Susanne i Christoph Botschen. W 2006 sklep przekształcono w platformę e-commerce działającą w dwóch wersjach językowych: niemieckiej i angielskiej. Platforma była wówczas pionierem w swojej branży.

Dziś na Mytheresa wyroby czołowych luksusowych marek kupują klienci ze 130 krajów. Jaki jest przepis na sukces niemieckiej platformy?

Zdaniem ekspertów tym, co wyróżnia Mytheresa na tle innych platform, jest unikanie promocji i przecen. Mytheresa regularnie wypuszcza również kapsułowe kolekcje we współpracy z takimi markami jak Gucci, Bottega Veneta, Loewe czy Brunello Cucinelli.

Podobnie jak garstka marek uksusowych, którym udało się wymknąć spowolnieniu w branży, Mytheresa skupia się przede wszystkim na tych klientach, którzy wydają na platformie najwięcej pieniędzy. Pielęgnowanie relacji z nimi odbywa się poprzez organizowanie dla nich ekskluzywnych imprez z udziałem prominentnych przedstawicieli wybranych marek — na przykład projektantów.

Jednocześnie serwis Business of Fashion zauważa, że mimo wszystko również sytuacja Mytheresa odzwierciedla trudną sytuację w szeroko rozumianej branży luksusowej. Co prawda wartość akcji firmy wzrosła w ciągu ostatniego roku o 50 procent, jest ona jednak aż o 80 procent niższa niż w styczniu 2021 roku, kiedy Mytheresa wchodziła na Wall Street.

Jak podkreślają eksperci z BoF, kosztowne operacje mające na celu zatrzymanie przy sobie najzamożniejszej klienteli również odbije się na Mytheresa. Konkurencją dla platformy są bowiem same marki luksusowe, które we własnym zakresie na różne sposoby starają się budować lojalność najzamożniejszych klientów, o których walczy również Mytheresa.

Jeszcze niedawno platoformy sprzedażowe z wyrobami luksusowymi przeżywały swój rozkwit, który jednak w ostatnim czasie wyraźnie wyhamował. Największym wygranym w tym trudnym dla całej branży luksusowej czasie z pewnością jest niemiecka platforma Mytheresa, która notuje bardzo dobre wyniki finansowe. Co zadecydowało o sukcesie tego portalu?

Mytheresa: tajemnica sukcesu niemieckiego sklepu z modą luksusową

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Mark Zuckerberg uratuje słynną markę? Media o nowej inwestycji twórcy Facebooka
Biznes
Potentaci branży luksusowej dostali po kieszeni. Wyparowało 17 miliardów dolarów
Biznes
Najbogatszy Europejczyk inwestuje w arcyrywala. „Wilk w kaszmirze” powraca?
Biznes
Gigant branży luksusowej inwestuje w gastronomię. Nowa żyła złota?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Biznes
Rekord na Wielkiej Aukcji Charytatywnej TOP CHARITY 2024. Zebrano 47,7 mln zł