Trendy, które zdominowały modę w Europie w 2024 roku. Raport czołowej marki

Jakie trendy zapamiętamy z mijającego roku? Jeden z największych europejskich koncernów działających w branży mody przygotował zestawienie pięćdziesięciu zjawisk, które dominowały w 2024 roku.

Publikacja: 30.12.2024 10:44

Trend „mob wife” był jednym z dominujących w 2024 roku zdaniem analityków Zalando.

Trend „mob wife” był jednym z dominujących w 2024 roku zdaniem analityków Zalando.

Foto: Todd Kent Unsplash

Sklep internetowy Zalando to jeden z dominujących graczy na rynku e-commerce w Europie. Dane na temat decyzji zakupowych milionów klientów to bezcenna wiedza, która pozwala lepiej zrozumieć zjawiska, które dominują w popkulturze i świecie mody. Tegoroczny raport Zalando 2024 Trend Rewind przybliża najważniejsze z nich. Niekwestionowanymi liderami wśród trendów mijającego roku okazały się stylizacje „na żonę gangstera” oraz te w duchu Brat Summer. Najpopularniejszym kolorem okazał się z kolei nieoczywisty odcień żółtego.

Najważniejsze trendy 2024 według Zalando

Analitycy platformy zakupowej Zalando podsumowali rok 2024, wyliczając trendy, które zdefiniowały modę na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Raport „Zalando Rewind” analitycy Zalando stworzyli na podstawie aktywności użytkowników platformy.

Z raportu wynika, że trendy, które w znakomitej większości narodziły się za Oceanem, szybko przenikły do Europy, zawojowały również polskie ulice. Na szczycie zestawienia znalazły się dwie wiodące estetyki, dla których inspiracji dostarczyła popkultura.

Czytaj więcej

Levi’s walczy o prawa do symbolu marki. Pozew przeciw znanemu projektantowi

Pierwszym trendem jest „mob wife”, czyli stylizacje „na żonę gangstera”. Moda nawiązująca do stereotypowego wyglądu „żon mafii” wybuchła na początku tego roku i powróciła jesienią.

Na nieco przerysowany, maksymalistyczny styl składają się takie elementy jak wyrazisty makijaż, masywna biżuteria (najlepiej złota), kobiece, dopasowane sukienki, duże okulary — i oczywiście futra, dzięki którym kobieta wygląda „jak milion dolarów”. W porównaniu z ubiegłym rokiem popularność trendu „mob wife” wzrosła na Zalando o ponad pięć tysięcy procent.

Drugim trendem, który razem z „mob wife” ex aequo królował wśród użytkowniczek platformy, to Brat Summer. Również on zanotował wzrost popularności o ponad pięć tysięcy procent w stosunku do poprzedniego roku.

Anty-estetykę, do której przylgnęła nazwa „Brat Girl Summer”, zapoczątkowała piosenkarka Charli XCX, tytułując swoją nową płytę „Brat”. W wolnym tłumaczeniu słowo to oznacza „chuligana”. Oprócz limonkowego koloru, który pokrył okładkę albumu „Brat”, latem tego roku furorę robiły również niedbałe, buntownicze i wybitnie feministyczne stylizacje nawiązujące do mody Y2K.

Zalando Trend Rewind: W 2024 roku nosiliśmy się na sportowo, skromnie – i na żółto

Kolejnym wiodącym trendem, którego popularność wzrosła na Zalando o prawie 2,5 tysiąca procent, nawiązuje do typowo sportowego stylu, ale w duchy wysokiej mody. Autorzy raportu nie mają wątpliwości, że w popularyzacji trendu, który nazwali „Summer Games” (ang. „letnie zawody”) miały w tym swój wkład tegoroczne Igrzyska Olimpijskie w Paryżu.

Warto dodać, że to właśnie w mijającym roku głośno było o filmie „Challengers” Luki Guadagnino, który rozpropagował styl rodem z kortu tenisowego. Idolka młodego pokolenia, aktorka Zendaya, która grała w nim główną rolę, często pojawiała się właśnie w takich stylizacjach, inspirując młode kobiety na całym świecie.

Wśród pięciu czołowych trendów na Zalando znalazł się trend, który zapoczątkowała tiktokerka Jools Lebron i który stoi w dużym kontraście z anty-estetyką „brat”. „Demure”, bo onim mowa, w kontekście mody sprowadza się do skromnego, powściągliwego, a zarazem eleganckiego i przemyślanego stylu.

Na Zalando trend „demure” zanotował wzrost popularności o ponad dwa tysiące procent, zrobił zresztą furorę na całym świecie. Nic dziwnego, że, twórcy amerykańskiego słownika Dictionary.com ogłosili „demure” słowem 2024 roku. 

Piąty najważniejszy trend na Zalando dotyczy koloru, a konkretnie — jasnego, maślanego odcienia żółtego. Analitycy Zalando zanotowali wzrost popularności „butter yellow” o ponad 1,7 tysiąca procent. Ten nieoczywisty odcień żółtego stał się dla takich marek jak Jacquemus czy Loewe, a także celebrytek i influencerek nowym neutralnym kolorem, który zastąpił beże czy szarości.

Sklep internetowy Zalando to jeden z dominujących graczy na rynku e-commerce w Europie. Dane na temat decyzji zakupowych milionów klientów to bezcenna wiedza, która pozwala lepiej zrozumieć zjawiska, które dominują w popkulturze i świecie mody. Tegoroczny raport Zalando 2024 Trend Rewind przybliża najważniejsze z nich. Niekwestionowanymi liderami wśród trendów mijającego roku okazały się stylizacje „na żonę gangstera” oraz te w duchu Brat Summer. Najpopularniejszym kolorem okazał się z kolei nieoczywisty odcień żółtego.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Moda
Levi’s walczy o prawa do symbolu marki. Pozew przeciw znanemu projektantowi
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Moda
Imperium mody sprzedane. „Królowa sukni ślubnych” budowała je przez 35 lat
Moda
Bogaci klienci mają „dość”. Eksperci o nowym zjawisku na rynku dóbr luksusowych
Moda
Wraca trend z początku XXI wieku. „Biżuteria dla torebek” przeżywa renesans
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Moda
Najbardziej pożądane stanowisko w świecie mody obsadzone. Kandydata szukano pół roku
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay