Levi’s walczy o prawa do symbolu marki. Pozew przeciw znanemu projektantowi

Marka Levi’s znów walczy w sądzie o prawa do posługiwania się charaketerystyczną wszywką, jednym z symboli amerykańskiej marki. Tym razem pozwanym jest znany z ekstrawagancji niemiecki projektant.

Publikacja: 27.12.2024 14:30

Prostokątny kawałek materiału z logotypem zaczęto wszywać przy tylnej kieszeni dżinsów Levi’s w 1936

Prostokątny kawałek materiału z logotypem zaczęto wszywać przy tylnej kieszeni dżinsów Levi’s w 1936 roku.

Foto: David Paul Morris/Bloomberg

Firma Levi Strauss & Co. ponownie będzie walczyć w sądzie o prawa do emblematu charakterystycznego dla tej marki. Amerykański gigant pozwał szwajcarską markę Philipp Plein o bezprawne wykorzystywanie motywu słynnej wszywki — zastrzeżonego znaku Levisa. Amerykanom nie podoba się, że Philipp Plein umieszcza na swoich ubraniach bardzo podobnie wyglądający element.

Levi’s walczy o prawa do słynnej wszywki

Amerykańska marka Levi’s umieszcza na swoich produktach małą podłużną wszywkę już od ponad ośmiu dekad. Prostokątny kawałek materiału z logotypem zaczęto wszywać przy tylnej kieszeni dżinsów Levi’s w 1936 roku, aby już dwa lata później oficjalnie zastrzec metkę jako oficjalny znak towarowy.

W miarę poszerzania asortymentu Levi’sa z czasem wszywkę zaczęto umieszczać we wszystkich innych ubraniach amerykańskiej marki. Najczęściej niewielki emblemat jest czerwony, ale może być też biały, niebieski, czarny, srebrny lub pomarańczowy.

Czytaj więcej

Słynny architekt będzie pracował w Polsce. Zaprojektuje muzeum pod Warszawą

Levi’s od dekad strzeże swojej metki, która stanowi ważny element tożsamości marki — i za pomocą której stara się odróżnić od innych marek odzieżowych. Nic dziwnego, że kiedy inny producent zaczyna używać podobnego elementu, prawnicy natychmiast biorą się do pracy.

Tak się stało w przypadku działającego w szwajcarskim Lugano niemieckiego projektanta Philippa Pleina, kierującego marką luksusową, którą nazwał własnym imieniem i nazwiskiem. Przedstawiciele firmy Levi Strauss & Co. złożyli 16 grudnia pozew w Sądzie Okręgowym Dystryktu Północnego Kalifornii. Jako pierwszy poinformował o tym fakcie branżowy serwis internetowy The Fashion Law.

Wszywka: symbol marki Levi's

W cytowanym przez TFL pozwie czytamy, że zdaniem przedstawicieli Levi’sa Philipp Plein produkował, promował i sprzedawał ubrania z wszywką, która jest niemali identyczna z zastrzeżonym emblematem amerykańskiej marki. Zdaniem strony pozywającej wszywka, która pojawia się na dżinsach, koszulach, spódnicach i kurtkach Philippa Pleina pociąga za sobą sobą ryzyko pomylenia ze sobą obydwu marek.

Levi’s utrzymuje, że charakterystyczne metki na ubraniach szwajcarskiej marki mogą sugerować jakieś związki z Levi’sem. Naruszają też prawa do używania zastrzeżonego znaku towarowego amerykańskiej marki — i narażają ją na straty finansowe.

W swoim pozwie Levi’s domaga się od Philippa Pleina finansowego odszkodowania. Żąda też, aby projektant przestał używać wszywek w ubraniach swojego projektu.

To nie pierwszy raz, kiedy Levi’s pozwał do sądu inną markę, zarzucając jej bezprawne używanie emblematycznej wszywki. Phillip Plein dołączył do długiej listy marek, z którymi amerykański gigant spotkał się w sądzie.

W styczniu tego roku w Federalnym Sądzie Okręgowym w San Francisco Levi’s pozwał włoską luksusową markę Brunello Cucinelli, oskarżając jo dokładnie to samo, co Philippa Pleina. Sprawa zakończyła się ugodą niecałe pięć miesięcy później.

W toku jest natomiast prawna batalia Levi’sa z włoskim domem mody Coperni, która rozpoczęła się jeszcze we wrześniu 2023 roku. We wcześniejszych latach Levi’s walczył w sądzie również między innymi z takimi znanymi markami jak Yves Saint Laurent czy Kenzo.

W tych i innych przypadkach zwykle chodziło o małą prostokątną metkę lub o skórzaną naszywkę. Obydwa elementy to zastrzeżone znaki towarowe Levi’sa.

Firma Levi Strauss & Co. ponownie będzie walczyć w sądzie o prawa do emblematu charakterystycznego dla tej marki. Amerykański gigant pozwał szwajcarską markę Philipp Plein o bezprawne wykorzystywanie motywu słynnej wszywki — zastrzeżonego znaku Levisa. Amerykanom nie podoba się, że Philipp Plein umieszcza na swoich ubraniach bardzo podobnie wyglądający element.

Levi’s walczy o prawa do słynnej wszywki

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Moda
Adidas pokonał „klątwę Kanye Westa”. Zaskoczenie analityków i moda na styl retro
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Moda
Paryż będzie mieć swoją Met Galę. Europa rzuca wyzwanie Ameryce
Moda
„Efekt Ozempiku” w świecie mody. Ten trend staje się coraz powszechniejszy
Moda
Słynny producent butów musi zmienić nazwę. Przegrana z amerykańskim gigantem
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Moda
Nie słabnie popularność „mody dla milionerów”. Słynny włoski projektant świętuje
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej