Pierwszy tego typu projekt Zary. Wspólna kolekcja ze znaną węgierską marką

Zara nie przestaje zaskakiwać. Po ogłoszeniu współpracy z cenionym włoskim projektantem Stefano Pilatim, pora na kolejne ogłoszenie – tym razem o kolekcji stworzonej wspólnie z węgierską marką Nanushka.

Publikacja: 22.10.2024 13:01

Stylistykę wspólnej kolekcji Sandra Sándor, twórczyni marki Nanushka, określa jako połączenie wpływó

Stylistykę wspólnej kolekcji Sandra Sándor, twórczyni marki Nanushka, określa jako połączenie wpływów Wschodu i Zachodu.

Foto: Colin Dodgson/materiały prasowe

Największe marki odzieżowe na świecie chętnie angażują się we współpracę z projektantami mody i innymi markami, przy czym każda z nich ma w tej kwestii nieco inne podejście.

Własną strategię dotyczącą takich współprac stworzyła też hiszpańska Zara. Po ogłoszeniu wspólnego projektu ze Stefano Pilatim, znanym włoskim projektantem, niegdyś pracującym dla domu modu YSL, pora na kolejny projekt – tym do współpracy z Zarą zaproszona została węgierska marka Nanushka. To pierwsza marka z Europy Środkowej, która może pochwalić się taką współpracą.

Zara i Nanushka: nowa współpraca

Wspólna kolekcja Zary i Nanushki, która pojawi się w sklepach pod koniec października, jest przekrojowa – od ubrań dla mężczyzn po biżuterię, akcesoria i przedmioty do domu. Ich styl jest minimalistyczny, bliski i Zarze, i Nanushce. Ukłonem w stronę węgierskiej marki jest wykorzystanie między innymi wzorów nawiązujących do węgierskiej sztuki ludowej. Współpracy towarzyszy sesja zdjęciowa wykonana przez znanego fotografika, Colina Dodgsona.

Czytaj więcej

Król „mody dla milionerów” triumfuje. Znalazł sposób na kryzys

Założycielką i dyrektorką kreatywną węgierskiej marki jest Sandra Sándor, która powołała do życia Nanushkę w 2005 roku. Sándor studiowała w Wielkiej Brytanii, ale po skończeniu studiów zdecydowała się na powrót do Budapesztu i stworzenie własnej marki. Styl Nanushki łączy tradycyjne, rzemieślnicze techniki krawieckie, zrównoważone ekologicznie podejście do produkcji ubrań oraz nowoczesny design z wykorzystaniem jakościowych tkanin. Projekty mocno nawiązują do stylistyki vintage, czego twórczyni marki nie kryje i często wspomina, że inspiruje ją design czy wystrój wnętrz z lat 70.

Kreacje Sandry Sándor szybko przypadły do gustu zarówno węgierskim, jak i zagranicznym klientkom i klientom. Dzięki temu Nanushka stała się jedną z marek z Europy Środkowej, którym udało się zyskać międzynarodową rozpoznawalność i popularność.

Obecnie na świecie działa pięć butików marki Nanushka, między innymi w Londynie, Nowym Jorku i Szanghaju. Węgireska marka otwiera też firmowe kawiarnie, a ponadto sprzedaje swoje wyroby w ponad 140 sklepach na całym świecie.

Znane marki odzieżowe wkraczają w świat mody luksusowej

Dla Nanushki najnowsza współpraca to szansa na zaistnienie w świadomości klientów z całego świata. Z kolei dla Zary współpraca z niedużą, ale cenioną marką premium, jaką jest Nanushka, to kolejny krok w kierunku, który ma odsuwać od hiszpańskiej firmy skojarzenia z branżą „fast fashion”.

Przez lata Zara stroniła od współprac. Ostatni okres to jednak zmiana strategii. Hiszpanie współpracowali między innymi z byłym dyrektorem kreatywnym domu mody Yves Saint Laurent Stefano Pilatim czy z brytyjską supermodelką Kate Moss. Wcześniej Zara zrealizowała wspólne projekty między innymi ze znanym londyńskim stylistą Harrym Lambertem czy Samuelem Rossem, twórcą streetwearowej marki A-COLD-WALL.

Po partnerów ze świata „wysokiej mody” sięgają również inne marki sieciowe. Szwedzki H&M ma na koncie współprace z tak znanymi domami mody i markami jak Mugler, Versace, Roberto Cavalli, Comme des Garçons, Balmain czy Kenzo.

Na „duże nazwiska” stawia też japońska marka Uniqlo. Stałą współpracę nawiązała z marką JW Anderson, której twórcą jest projektant Jonathan Anderson – jedno z najgorętszych nazwisk świata mody. W poprzednich latach powstały kapsułowe kolekcje między innymi z Christophem Lemairem (byłym dyrektorem kreatywnym marek Hermès i Lacoste), Tomasem Maierem (niegdyś na czele Bottegi Venety) czy marką Jil Sander.

Największe marki odzieżowe na świecie chętnie angażują się we współpracę z projektantami mody i innymi markami, przy czym każda z nich ma w tej kwestii nieco inne podejście.

Własną strategię dotyczącą takich współprac stworzyła też hiszpańska Zara. Po ogłoszeniu wspólnego projektu ze Stefano Pilatim, znanym włoskim projektantem, niegdyś pracującym dla domu modu YSL, pora na kolejny projekt – tym do współpracy z Zarą zaproszona została węgierska marka Nanushka. To pierwsza marka z Europy Środkowej, która może pochwalić się taką współpracą.

Pozostało 85% artykułu
Moda
Król „mody dla milionerów” triumfuje. Znalazł sposób na kryzys
Cykl Partnerski
Brudna energia: kula u nogi
Moda
„Made in Italy” pogrąża się w kryzysie. Włoskie marki odzieżowe w tarapatach
Moda
Symbol Paryża ponownie ożył. Pokaz mody Chanel we wnętrzach Grand Palais
Moda
Branża mody czekała na tę decyzję Giorgio Armaniego. „Daję sobie trzy lata”
Moda
„Athletic Chic” powraca. Słynne domy mody są już zmęczone „cichym luksusem”