Rosjanie promują „stalinowski kitel”. Reklamę nakręcono w zrujnowanym Mariupolu

Rosyjska marka odzieżowa 24 Nowyj Russkij Briend przedstawiła reklamę nowego produktu – marynarki o nazwie „stalinowski kitel”. Reklamę nagrano w zniszczonych i okupowanych przez Rosjan miastach ukraińskich: Mariupolu i Siewierodoniecku.

Publikacja: 06.03.2024 14:48

Reklamę „stalinowskiego kitla” nakręcono między innymi w okupowanym Mariupolu.

Reklamę „stalinowskiego kitla” nakręcono między innymi w okupowanym Mariupolu.

Foto: 24look.ru

Rosyjska marka odzieżowa 24 Nowyj Russkij Briend, szyje klasyczne męskie ubrania inspirowane modą militarną i tradycjami radzieckimi. W ofercie są między innymi proste koszule w kolorze oliwkowym, przypominające umundurowanie Armii Czerwonej z II wojny światowej. Jest też klasyczny radziecki waciak, nieodzowny element umundurowania, ale też strój powszechnie noszony przez obywateli i obywatelki ZSRR. 

Tęsknota do mody z czasów radzieckich u Rosjan nie dziwi, natomiast marka 24 Nowyj Russkij Briend wywołała poruszenie publikując reklamę nowego produktu. Chodzi o „stalinowski kitel” czyli nawiązanie do charakterystycznych marynarek noszonych przez radzieckiego dyktatora.

Reklamę promującą „stalinowski kitel” nakręcono w ukraińskich miastach okupowanych przez Rosjan, w Mariupolu i w Siewierodoniecku. W opisie reklamy rosyjska firma nazywa Józefa Stalina „ojcem narodów” i zaznacza, że nosił on często „prostą marynarkę w stylu wojskowym”.

„Stalinowski kitel” zaprezentowano 5 marca. To nieprzypadkowa data – tego dnia przypada 71. rocznica śmierci Józefa Stalina. 

Produkt – jak czytamy w opisie – kosztuje 150 tys. rubli, czyli około 6,5 tys. złotych i szyty jest z tkaniny w kolorze białym. Jak przekonuje rosyjska firma – ten kolor symbolizuje „zwycięstwo i odnowę”. „(Ten strój red.) często nazywany jest ‚stalinowskim’, gdyż ‚ojciec narodów’ zawsze nosił prostą marynarkę w stylu wojskowym. W pamiętnym dniu 5 marca prezentujemy nowy model naszej marynarki przywołując słynny stalinowski kitel. Dlaczego jest on nadal aktualny? Kolor biały symbolizuje zwycięstwo i odnowę. Ekskluzywny produkt wykonany z najwyższej jakości tkaniny, stworzonej specjalnie i wyłącznie dla tego modelu” – zaznaczono w opisie reklamy. „Nie wyprodukujemy ich wiele, oferta jest naprawdę limitowana” – dodaje producent w opisie na swoim profilu w serwisie Telegram.

„Stalinowski kitel” w zniszczonym Mariupolu

Skandaliczne w sprawie jest nie tylko to, że marka, prezentując swój produkt, nawiązała do sowieckiego dyktatora. Oburzające jest także to, gdzie została nakręcona reklama – nagrano ją bowiem na ukraińskich okupowanych terenach, w zniszczonych przez Rosjan ukraińskich miastach Mariupolu oraz Siewierodoniecku, gdzie zginęły tysiące ludzi. 

Czytaj więcej

Wpadka Władimira Putina: pokazał słabość do luksusu. Zgubiła go gestykulacja

W wideo promocyjnym, w którym wystąpił Aleksiej Kastylow – redaktor naczelny propagandowego rosyjskiego kanału Readovka na Telegramie – usłyszeć można piosenkę Michaiła Jelizarowa pod tytułem „Stalinskij kostium”.

„Popieramy Rosję, kochamy jej historię i rosyjską kulturę, dlatego z radością prezentujemy naszą pierwszą kolekcję patriotycznych, pięknych i praktycznych ubrań. Wierzymy, że w dzisiejszych czasach szczególnie ważne jest, aby nie zatracić się w codziennym biegu i zachować swoją tożsamość. I, oczywiście, wyglądać stylowo i pewnie" - czytamy na stronie internetowej rosyjskiej firmy, która produkuje „Stalinowski kitel”. „Jesteśmy nowym rosyjskim stylem, przyjaciele! W ten sposób zwyciężymy” – podkreślają twórcy firmy.

Męska marynarka typu „stalinowskiego” zyskała ostatnio sporą popularność w Rosji, ale także poza jej granicami. Dmitrij Miedwiediew, były rosyjski prezydent miał na sobie taki strój (choć nie biały, fioletowy) podczas transmitowanego w telewizji spotkania z młodzieżą „Maraton wiedzy”, podczas którego ze sceny obwieścił, że Ukraina jest rosyjska, zaprezentował też wówczas mapę podziału terytorium Ukrainy pomiędzy Rosję i inne państwa, także Polskę.   

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?