Espresso look: powraca klasyczny trend na kawowy brąz w modzie

Sezon na „espresso look” możemy uważać za rozpoczęty. Kawowe brązy to jedne z najmodniejszych odcieni tej jesieni i zimy.

Publikacja: 13.12.2023 04:54

Kawowe, orzechowe i czekoladowe odcienie są łagodniejsze od ponadczasowej czerni i wyglądają zdecydo

Kawowe, orzechowe i czekoladowe odcienie są łagodniejsze od ponadczasowej czerni i wyglądają zdecydowanie bardziej luksusowo niż takie neutralne kolory jak szarości czy błękity.

Foto: Arash Payam Unsplash

W ostatnich miesiącach analitycy trendów zaproponowali wiele „apetycznych” określeń: na przykład „tomato girl” („pomidorowa dziewczyna”) czy „strawberry girl” („truskawkowa dziewczyna”). Jesienią 2023 roku pojawił się kolejny trend, który można sprowadzić do określenia „espresso look” — czyli stylizacji w kawowych odcieniach brązu.

„Espresso look”: nowy trend. Paleta brązów rządzi w modzie

Brąz to jeden z tych kolorów, dzięki którym można świetnie wyglądać, oczywiście o ile w grę wchodzą szlachetne materiały, które dobrze układają się na sylwetce. Kawowe, orzechowe i czekoladowe odcienie są łagodniejsze od ponadczasowej czerni i wyglądają zdecydowanie bardziej luksusowo niż takie neutralne kolory jak szarości czy błękity.

Czytaj więcej

Pinterest zapowiada trendy na 2024 rok: nostalgia, jazz i styl „na emeryta”

Z kolei jeżeli połączyć na zasadzie kontrastu głęboki odcień brązu z takimi kolorami jak nasycone czerwienie i kobalty lub jasne fiolety czy żółcienie, efekt jest znacznie lepszy niż gdyby brąz zastąpić zbyt radykalną czernią. Nic dziwnego, że w dobie niesłabnącego trendu na „cichy luksus” (ang. „quiet luxury”) kawowe brązy w wielkim stylu wróciły na najważniejsze światowe wybiegi.

Słynne domy mody ponownie wzięły brąz na warsztat, adaptując go do najważniejszych trendów. Jednym z nich jest zreaktywowany „power dressing”, który definiują przede wszystkim monochromatyczne garnitury i długie płaszcze. Modele w odcieniach głębokiego brązu pojawiły się na przykład w kolekcjach Ganni, Acne Studios, Stelli McCartney czy Lanvin.

Jesień oznacza powrót cieplejszych materiałów, które wyjątkowo lubią się z różnymi odcieniami brązów. Miękkie dzianiny w brązowe printy pojawiły się na przykład u wspomnianej Stelli McCartney, jednak największym wygranym są tej jesieni ubrania i akcesoria z brązowej skóry.

Brązowa strukturalna bomberka w krokodyli wzór stanowiła mocny akcent jesienno-zimowej kolekcji Saint Laurenta. Z kolei w kolekcjach Prady i Bottegi Venety królowały akcesoria z brązowego zamszu. Ta druga marka zaprezentowała też minimalistyczną, a zarazem efektowną, podkreślającą kobiecą sylwetkę sukienkę z cienkiej, niemal lejącej się skóry.

Brązy w postaci jesiennych total looków lub pojedynczych elementów garderoby pojawiły się też u Hermèsa, Jil Sander, Loewe, Fendi, Gucci, Jacquemusa i wielu innych marek. Z drugiej strony, odważną i ultramodną „naked dress” w jesienno-zimowej kolekcji proponuje marka Diesel. Prześwitującą, eteryczną sukienkę w kolorze mokki kontrastują kobaltowe aplikacje naśladujące bieliznę.

Moda w stylu gourmand — trendy inspirowane jedzeniem robią furorę

Tego lata w mediach pojawiło się mnóstwo nowych modowych trendów, których nazwy nawiązują do jedzenia — głównie owoców, ale nie tylko. Ich źródłem jest oczywiście TikTok, którego użytkowniczki wynajdują coraz to nowe nazwy na estetyki balansujące gdzieś na granicy mody i stylu życia.

W taki sposób narodziły się „tomato girl”, „strawberry girl”, „cherry girl”, „mango girl” i wiele innych. Wymyślono nawet „onion girl” („cebulowa dziewczyna”) na określenie stylu fanek wiejskiego i outdoorowego stylu życia.

Nie ma zaskoczenia, że moda na brązy w duchu „espresso look” również zyskała własną apetyczną nazwę. Internautki ukuły na nią jeszcze inne i równie trafne określenie — „chocolate-core”, z kolei Tamara Abraham z „Telegrapha” nadała stylizacjom spod znaku kawowych brązów określenie „espresso dressing”.

Brązy często pojawiały się nie tylko w jesienno-zimowych kolekcjach na 2023-2024 rok, ale również w tych na wiosnę-lato 2024. Pewne jest więc, że brązy, zdecydowanie bardziej pogodne i cieplejsze niż dość surowa czerń, nie stracą na aktualności również wtedy, kiedy zrobi się cieplej.

Moda
Słynny dom mody wychodzi z kryzysu. Klientami mają być mieszkańcy prowincji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Moda
Adidas przegrał spór o prawa do motywu pasków. „Dawid pokonał Goliata”
Moda
Słynna włoska marka odzieżowa w tarapatach. W planach 500 sklepów do zamknięcia
Moda
„Zmęczenie luksusem”. Eksperci o nowym zjawisku, które wywoła rewolucję na rynku
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu