Kłopoty Zary. Nowe zabezpieczenia ubrań w sklepach przegrywają ze złodziejami

Inditex, właściciel takich marek jak Zara, Bershka czy Stradivarius, testuje nowy system zabezpieczeń przeciw kradzieżom w sklepach. Pierwsze testy nie wypadły pomyślnie, złodzieje byli w stanie go przechytrzyć – informuje „Bloomberg”.

Publikacja: 12.09.2023 17:15

Nowy system, oparty o technologię RFID, miał zostać wprowadzony latem tego roku, ale zdaniem „Bloomb

Nowy system, oparty o technologię RFID, miał zostać wprowadzony latem tego roku, ale zdaniem „Bloomberga” przedstawiciele Inditeksu mają problem do rozwiązania: nowy system nie dość dobrze chroni przed kradzieżami w sklepach.

Foto: Manaure Quintero 2023 Bloomberg Finance LP

Na fali inflacji i coraz wyższych cen wielu produktów, rośnie również liczba kradzieży w sklepach odzieżowych. Aby im zapobiec, właściciel Zary, hiszpański koncern odzieżowy Inditex, zapowiedział odejście od tradycyjnych plastikowych zabezpieczeń i wprowadzenie nowoczesnego systemu opartego o technologię radiową RFID. Według „Bloomberga”, który cytuje dane firmy Associated Security, nowy system powinien pomóc zredukować liczbę kradzieży o 60 procent. 

Okazało się jednak, że nowe rozwiązanie nie spowodowało spadku liczby kradzieży w sklepach Zary. Informacją podzieliły się z „Bloombergiem” osoby, które poprosiły o zachowanie anonimowości.

Zara walczy z kradzieżami w sklepach. Technologia RFID zamiast plastikowych zabezpieczeń

W marcu 2023 roku hiszpański gigant odzieżowy Inditex, mający w portfolio takie marki jak Zara, Bershka, Massimo Dutti czy Stradivarius, zapowiedział wprowadzenie nowego systemu zabezpieczeń wyrobów w sklepach swoich marek. Mowa o systemie opartym o technologię RFID, który ma zastąpić tradycyjne plastikowe zabezpieczenia będące do niedawna standardem w branży.

Czytaj więcej

Warszawski bar wśród najpiękniejszych w Europie. Prestiżowa nagroda za wnętrza

Rozwiązanie to ma być bardziej skuteczną ochroną przed kradzieżami, a także pomóc zredukować ilość plastiku wykorzystywanego przez firmę. Wyposażenie produktów w niewielkie układy  ma też usprawnić sprzedaż przez internet, ponieważ pracownik nie będzie już musiał usuwać dużych plastikowych znaczników z każdego wyrobu.

Podobny system stosuje szereg sklepów i marek, między innymi Decathlon, Amazon czy H&M.  Inditex zapowiedział, że wprowadzi etykiety RFID w sklepach wszystkich swoich marek jeszcze w lipcu 2023 roku, tak się jednak nie stało. Opóźnienie wdrożenia nowego systemu częściowo wynika z problemów natury logistycznej, wynikających z opóźnień dostaw etykiet. To jednak nie wszystko.

Jak informuje „Bloomberg”, w trakcie testów, które odbyły się w tym roku w niektórych hiszpańskich sklepach Zary, pojawił się poważny problem. Okazało się bowiem, że złodzieje  szybko zorientowali się, że etykiety RFID da się bez trudu usunąć. 

W rezultacie zastosowanie nowej technologii nie spowodowało spadku liczby kradzieży w sklepach Zary. Niektórzy pracownicy zwracają również uwagę na to, że nowy system zabezpieczeń co – w odróżnieniu od poprzedniego rozwiązania – wręcz ułatwia złodziejom kradzież.

Zara wprowadza nowy system zabezpieczeń przed kradzieżami

Inditex wszystkie te przeciwności jednak nie zrażają. Jak informuje „Bloomberg”, prezes koncernu Oscar García Maceiras zapowiedział, że system i tak zostanie wdrożony, choć z niejakim opóźnieniem.

Anonimowe źródła, na jakie powołuje się serwis, sugerują, że istnieje pewne rozwiązanie problemu z chipami – i jest ono dość proste. Chodzi o wszywanie tagów RFID bezpośrednio w tkaninę wyrobu przy pomocy specjalnego ściegu.

Etykiety RFID mają wiele zalet, o ile umiejętnie zastosuje się je w praktyce. To rozwiązanie powoli staje się standardem w wielu dziedzinach przemysłu. Mimo to nie sposób nie zauważyć, że technologia RFID ma także ciemne strony. Etykiety, które są niewielkimi układami elektronicznymi zaszytymi w ubraniu lub przyczepionymi do niego, w chwili kupna jakiegoś produktu stają się odpadem elektronicznym. Co więcej, ich niewielkie rozmiary sprzyjają zaśmiecaniu środowiska – zamiast mu zapobiegać.

Na fali inflacji i coraz wyższych cen wielu produktów, rośnie również liczba kradzieży w sklepach odzieżowych. Aby im zapobiec, właściciel Zary, hiszpański koncern odzieżowy Inditex, zapowiedział odejście od tradycyjnych plastikowych zabezpieczeń i wprowadzenie nowoczesnego systemu opartego o technologię radiową RFID. Według „Bloomberga”, który cytuje dane firmy Associated Security, nowy system powinien pomóc zredukować liczbę kradzieży o 60 procent. 

Okazało się jednak, że nowe rozwiązanie nie spowodowało spadku liczby kradzieży w sklepach Zary. Informacją podzieliły się z „Bloombergiem” osoby, które poprosiły o zachowanie anonimowości.

Pozostało 82% artykułu
Moda
Powstaje nowy gigant w branży mody. Niemcy chcą stać się nowym Amazonem
Moda
Mark Zuckerberg ma nowy pomysł na biznes. Łacina i greka staną się popularne?
Moda
Najbogatszy Europejczyk pozbywa się jednej z marek. Stała się za mało luksusowa
Moda
Modułowe buty wydrukowane w 3D. Innowacyjny projekt polskiego designera
Moda
Nowa najbardziej pożądana marka luksusowa na świecie. Dominacja na rynku wtórnym