Kłopoty Zary. Nowe zabezpieczenia ubrań w sklepach przegrywają ze złodziejami

Inditex, właściciel takich marek jak Zara, Bershka czy Stradivarius, testuje nowy system zabezpieczeń przeciw kradzieżom w sklepach. Pierwsze testy nie wypadły pomyślnie, złodzieje byli w stanie go przechytrzyć – informuje „Bloomberg”.

Publikacja: 12.09.2023 17:15

Nowy system, oparty o technologię RFID, miał zostać wprowadzony latem tego roku, ale zdaniem „Bloomb

Nowy system, oparty o technologię RFID, miał zostać wprowadzony latem tego roku, ale zdaniem „Bloomberga” przedstawiciele Inditeksu mają problem do rozwiązania: nowy system nie dość dobrze chroni przed kradzieżami w sklepach.

Foto: Manaure Quintero 2023 Bloomberg Finance LP

Na fali inflacji i coraz wyższych cen wielu produktów, rośnie również liczba kradzieży w sklepach odzieżowych. Aby im zapobiec, właściciel Zary, hiszpański koncern odzieżowy Inditex, zapowiedział odejście od tradycyjnych plastikowych zabezpieczeń i wprowadzenie nowoczesnego systemu opartego o technologię radiową RFID. Według „Bloomberga”, który cytuje dane firmy Associated Security, nowy system powinien pomóc zredukować liczbę kradzieży o 60 procent. 

Okazało się jednak, że nowe rozwiązanie nie spowodowało spadku liczby kradzieży w sklepach Zary. Informacją podzieliły się z „Bloombergiem” osoby, które poprosiły o zachowanie anonimowości.

Zara walczy z kradzieżami w sklepach. Technologia RFID zamiast plastikowych zabezpieczeń

W marcu 2023 roku hiszpański gigant odzieżowy Inditex, mający w portfolio takie marki jak Zara, Bershka, Massimo Dutti czy Stradivarius, zapowiedział wprowadzenie nowego systemu zabezpieczeń wyrobów w sklepach swoich marek. Mowa o systemie opartym o technologię RFID, który ma zastąpić tradycyjne plastikowe zabezpieczenia będące do niedawna standardem w branży.

Czytaj więcej

Warszawski bar wśród najpiękniejszych w Europie. Prestiżowa nagroda za wnętrza

Rozwiązanie to ma być bardziej skuteczną ochroną przed kradzieżami, a także pomóc zredukować ilość plastiku wykorzystywanego przez firmę. Wyposażenie produktów w niewielkie układy  ma też usprawnić sprzedaż przez internet, ponieważ pracownik nie będzie już musiał usuwać dużych plastikowych znaczników z każdego wyrobu.

Podobny system stosuje szereg sklepów i marek, między innymi Decathlon, Amazon czy H&M.  Inditex zapowiedział, że wprowadzi etykiety RFID w sklepach wszystkich swoich marek jeszcze w lipcu 2023 roku, tak się jednak nie stało. Opóźnienie wdrożenia nowego systemu częściowo wynika z problemów natury logistycznej, wynikających z opóźnień dostaw etykiet. To jednak nie wszystko.

Jak informuje „Bloomberg”, w trakcie testów, które odbyły się w tym roku w niektórych hiszpańskich sklepach Zary, pojawił się poważny problem. Okazało się bowiem, że złodzieje  szybko zorientowali się, że etykiety RFID da się bez trudu usunąć. 

W rezultacie zastosowanie nowej technologii nie spowodowało spadku liczby kradzieży w sklepach Zary. Niektórzy pracownicy zwracają również uwagę na to, że nowy system zabezpieczeń co – w odróżnieniu od poprzedniego rozwiązania – wręcz ułatwia złodziejom kradzież.

Zara wprowadza nowy system zabezpieczeń przed kradzieżami

Inditex wszystkie te przeciwności jednak nie zrażają. Jak informuje „Bloomberg”, prezes koncernu Oscar García Maceiras zapowiedział, że system i tak zostanie wdrożony, choć z niejakim opóźnieniem.

Anonimowe źródła, na jakie powołuje się serwis, sugerują, że istnieje pewne rozwiązanie problemu z chipami – i jest ono dość proste. Chodzi o wszywanie tagów RFID bezpośrednio w tkaninę wyrobu przy pomocy specjalnego ściegu.

Etykiety RFID mają wiele zalet, o ile umiejętnie zastosuje się je w praktyce. To rozwiązanie powoli staje się standardem w wielu dziedzinach przemysłu. Mimo to nie sposób nie zauważyć, że technologia RFID ma także ciemne strony. Etykiety, które są niewielkimi układami elektronicznymi zaszytymi w ubraniu lub przyczepionymi do niego, w chwili kupna jakiegoś produktu stają się odpadem elektronicznym. Co więcej, ich niewielkie rozmiary sprzyjają zaśmiecaniu środowiska – zamiast mu zapobiegać.

Na fali inflacji i coraz wyższych cen wielu produktów, rośnie również liczba kradzieży w sklepach odzieżowych. Aby im zapobiec, właściciel Zary, hiszpański koncern odzieżowy Inditex, zapowiedział odejście od tradycyjnych plastikowych zabezpieczeń i wprowadzenie nowoczesnego systemu opartego o technologię radiową RFID. Według „Bloomberga”, który cytuje dane firmy Associated Security, nowy system powinien pomóc zredukować liczbę kradzieży o 60 procent. 

Okazało się jednak, że nowe rozwiązanie nie spowodowało spadku liczby kradzieży w sklepach Zary. Informacją podzieliły się z „Bloombergiem” osoby, które poprosiły o zachowanie anonimowości.

Pozostało 82% artykułu
Moda
Nadchodzi powolna śmierć trendów? Producenci ubrań mają problem z generacją Z
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Moda
Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki
Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich