Koniec 25-letniego sporu: H&M wygrał z Adidasem batalię o paski na ubraniach

Zakończył się prawie 25-letni spór między H&M a Adidasem o wykorzystanie motywu pasków na ubraniach. Sąd uznał, że rację w sporze o paski ma szwedzka firma.

Publikacja: 13.10.2021 13:41

Trzy paski to jeden z symboli marki Adidas.

Trzy paski to jeden z symboli marki Adidas.

Foto: Christian Wiediger

Spór rozpoczął się w 1997 roku, kiedy przedstawiciele Adidasa zarzucili H&M wykorzystanie motywu pasków na ubraniach. Wieloletni proces rozstrzygnięto ostatecznie na korzyść szwedzkiej marki, jednak po drodze nad sprawą musiała głowić się armia prawników i wielu sędziów.

H&M kontra Adidas: batalia prawna, która trwała ćwierć wieku

Z którą marką kojarzą się równolegle biegnące paski umieszczone na butach spodniach, bluzacj czy kurtkach? Odpowiedź jest oczywista: z Adidasem, który symbolikę trzech pasków od lat wykorzystuje w swoim marketingu. Jednak od lat wiele marek używało tego motywu w swoich kolekcjach.

Czytaj więcej

H&M rusza w Polsce z nowym, innowacyjnym sklepem

Jedną z tych firm był szwedzki H&M. W drugiej połowie lat 90. ubiegłego stulecia Szwedzi wypuścili kolekcję ubrań sportowych, która rozwścieczyła Adidasa. Dwa równoległe paski pojawiły się na butach, rękawach bluzek i bokach nogawek spodni.

Podobne projekty znalazły się w kolekcjach kilku innych marek, między innymi C&A. Adidas pozwał również i te firmy. Zarzucił im, że, po pierwsze, wykorzystują motyw pasków, który znajduje się w logotypie Adidasa, i po drugie, że wprowadzają tym samym konsumentów w błąd.

W odpowiedzi na te zarzuty przedstawiciele H&M zaprzeczyli, jakoby podwójne paski miały być konkretnym znakiem towarowym czy jednoznacznie wskazywać na pochodzenie ubrań – tak jak to jest w przypadku nazwy marki czy logotypu. Utrzymywali, że funkcja pasków na ubraniach była tylko i wyłącznie dekoracyjna. Co więcej, wyrazili opinię, że również inne marki odzieżowe mogły swobodnie używać tak uniwersalnego i powszechnego elementu jak równoległe paski.

Dwa paski to nie trzy paski

Tak zaczęła się trwająca 25 lat wojna. Sprawa przewędrowała przez kilka instancji – od Sądu Rejonowego w Bredzie po Sąd Apelacyjny w Hadze. Batalia Adidasa ze szwedzką marką dotarła nawet do europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Sędziowie zastanawiali się, gdzie leży granica między dopuszczalnym zastosowaniem prostego elementu dekoracyjnego a naruszeniem praw Adidasa.

W międzyczasie H&M pozostał sam na polu walki. Innym markom udało się zakończyć proces wcześniej, lecz niemiecko-szwedzka wojna o paski trwała dalej w najlepsze. W 2008 roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości wziął nawet stronę Adidasa, twierdząc, że kluczowa jest w tym wszystkim społeczna percepcja nieszczęsnych pasków. A te, zwłaszcza jeżeli znajdują się w konkretnych miejscach, jednoznacznie kojarzą się z niemiecką marką.

Wojna, którą toczono jeszcze w kilku innych sądach z różnymi rezultatami dla obydwu stron, miała swój koniec w Sądzie Apelacyjnym w Hadze 28 stycznia 2021 roku. Wyrok sądu zapadł z korzyścią dla H&M: nie doszukano się podstaw, aby ukarać szwedzką firmę. W wyroku sąd wskazał na fakt, że istnieją znaczące różnice między emblematycznymi trzema paskami Adidasa a dwoma, które projektanci H&M umieścili na swoich ubraniach.

Przytoczono też wyniki badań, według których tylko 10 procent konsumentów przypisało Adidasowi ubrania z paskami marki H&M. W opinii sądu nie naruszono więc żadnych praw Adidasa.

Adidas w międzyczasie złożył kolejną apelację. Zdaniem przedstawicieli firmy sąd w Hadze niedostatecznie uzasadnił swój wyrok.

Starania Adidasa okazały się bezskuteczne. 8 października 2021 roku niderlandzki Sąd Najwyższy odrzucił apelację. Co więcej, zarządził, że Adidas musi zwrócić szwedzkiej firmie ponad 80 tysięcy euro rekompensaty za koszty, jakie poniosła ona w wyniku wszczęcia procedury kasacji wyroku sądu w Hadze.

Źródło: The Fashion Law

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?