Barcelona od lat mierzy się z problemem nadmiaru samochodów na ulicach miasta – w mieście jest ich 6000 na kilometr kwadratowy, to najwyższy wynik w Unii Europejskiej. Władze miasta chcą rozwiązać ten problem zmniejszając ruch samochodowy, to jednak nie jedyne korzyści, jakie niesie ze sobą projekt zwany przez władze miasta „Superilla” co tłumaczyć można jako „superkwartał”.
Barcelona: ławki zamiast miejsc parkingowych
Burmistrzyni Barcelony Ada Colau zintensyfikowała niedawno prace nad wieloletnim planem odświeżenia mocno zanieczyszczonego i tłocznego centrum miasta. Celem tego planu jest uczynienie miasta bardziej przyjaznym pieszym i rowerzystom.
Na czym to polega? Barcelona jest stopniowo dzielona na „superkwartały” o wymiarach 400 na 400 metrów. Są to obszary wyłączone z ruchu samochodowego. W obrębie „superkwartałów” ulice zamyka się dla ruchu samochodowego i umieszcza ta, place zabaw, zieleń miejską czy stoły piknikowe. Miejsca parkingowe są zastępowane przez ławki i stojaki na rowery.
Czytaj więcej
Władze Barcelony rozpoczęły pilotażowy projekt wymiany nawierzchni na ulicach w mieście. Chodzi o...
W „superkwartałach” samochodami mogą poruszać się jedynie służby publiczne i dostawcy. Maksymalna prędkość wynosi 10 km/h, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla pieszych. Również oświetlenie miejskie wymienia się na takie, które mają służyć mieszkańcom, a nie kierowcom.