W Barcelonie wymieniają nawierzchnię ulic. Zamiast asfaltu – odpady plastikowe

Władze Barcelony rozpoczęły pilotażowy projekt wymiany nawierzchni na ulicach w mieście. Chodzi o to, by sprawdzić, czy nawierzchnia wykonana z odpadów plastikowych będzie równie dobra, co nawierzchnia asfaltowa.

Publikacja: 12.01.2022 12:00

Jeśli nawierzchnia z plastiku okaże się wytrzymała, władze Barcelony zastosują ją w innych dzielnica

Jeśli nawierzchnia z plastiku okaże się wytrzymała, władze Barcelony zastosują ją w innych dzielnicach miasta.

Foto: Armin Djuhic

Projekt wymiany nawierzchni na nową, bardziej zrównoważoną, wykonaną z użyciem odpadów plastikowych rozpoczął się od ulic w Bon Pastor, dzielnicy stanowiącym część dystryktu Sant Andreu na północy Barcelony.

To pilotażowy projekt, testy mają dać odpowiedź na pytanie, czy nowa nawierzchnia, wykonana z wykorzystaniem odpadów plastikowych, może być równie odporna na ścieranie co asfalt. Jeśli testy wypadną dobrze, nowe rozwiązanie zostanie zastosowane w innych dzielnicach Barcelony.

Plastik zamiast asfaltu: innowacyjna nawierzchnia ulic w Barcelonie

Dlaczego to takie istotne? Otóż zdaniem przedstawicieli władz miasta produkcja nowej nawierzchni z odpadów wiąże się ze znacznie mniejszą emisją dwutlenku węgla. Ważne jest również to, że do pokrycia jezdni nową nawierzchnią wykorzystano blisko pięć ton odpadów plastikowych, które nie nadają się do recyklingu i trafiłyby na wysypisko. To odpowiednik kilku tysięcy worków śmieci, które dzięki nowej technologii mogą zostać wykorzystane jako budulec nawierzchni dróg. 

Czytaj więcej

Barcelona: sztuczna inteligencja zastąpi didżejów na słynnym festiwalu

Nowa nawierzchnia przejdzie teraz testy normalnego użytkowania – chodzi o to, by się przekonać, czy wytrzyma regularny ruch ciężarówek i autobusów równie dobrze co nawierzchnia asfaltowa. Jeśli technologia się sprawdzi, być może będzie to sposób na to, by poradzić sobie z rosnącą ilością odpadów plastikowych, z którymi Barcelona, jak każda metropolia na świecie, musi sobie radzić.

Władze Barcelony modernizują drogi, ale też wprowadzają ambitne projekty zmniejszenia ruchu na drogach i ograniczania liczby samochodów w mieście. Miasto realizuje 10-letni plan, którego celem jest stopniowe zamykanie części ulic i powiększanie terenów zielonych.

W 2016 roku rozpoczęto inny projekt, zgodnie z którym na stale powiększanym obszarze wyznaczanym przez kolejne przecznice, wprowadza się zakaz wjazdu dla samochodów, a mieszkańców zachęca się, by przemieszczali się pieszo lub rowerami.

Takie działania mają pomóc zmniejszyć liczbę aut w mieście (6000 na kilometr kwadratowy, jeden z najwyższych wyników w UE), a także zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska   

Miasta
Miasta przyjazne pieszym: w światowej czołówce rankingu metropolia z Polski
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Miasta
Najdroższa ulica na świecie polem bitwy marek luksusowych. Gra o miliardy
Miasta
Chińska odpowiedź na miasta 15-minutowe. To „projekt życia” Xi Jinpinga
Miasta
Rzym zmieni oblicze. Włosi przebudują historyczne centrum miasta
Miasta
Polskie miasto magnesem na turystów. Pierwsze miejsce w europejskim rankingu