25 sierpnia ukazała się czwarta edycja przewodnika „Michelin Guide Taipei 2021” zbierająca najlepsze restauracje na Tajwanie. To wszystko odbyło się jednak w cieniu pozwów złożonych przez pełnomocników właścicieli dwóch znanych restauracji z Tajpej, stolicy Tajwanu.
„Nie życzymy sobie wizyt inspektorów Michelin”
Właściciele znanych tajwańskich restauracji – japońskiej „Isosei” i kantońskiej (kuchnia z południa Chin) „Wokhei” – mają poważne wątpliwości co do tego, jak funkcjonuje system przyznawania ocen i wyróżnień przewodnika Michelin. Zdaniem prawników reprezentujących właścicieli restauracji, system jest nieprzejrzysty, a inspektorzy Michelin, odwiedzający incognito restauracje, nie budzą zaufania co do wiarygodności całego procesu.
Czytaj też: Tak blisko: restauracja na wyspie Uznam z gwiazdką Michelin
Właściele obu restauracji zgłosili się więc do wydawcy przewodnika z informacją, że nie życzą sobie, by ich lokale były odwiedzane przez inspektorów oceniających restauracje. Apele pozostały bez odpowiedzi, dlatego restauratorzy zdecydowali się na pozwy.
Edgar Tien, pełnomocnik właściciela restauracji Wokhei powiedział, że jego mocodawca nie zgadza się na ocenę wystawioną przez anonimowego inspektora i nie ufa stosowanemu przez wydawcę przewodnika Michelin systemowi gwiazdkowemu. Podobne zastrzeżenia zgłosił pełnomocnik właściciela drugiej restauracji. „Nie chcemy być brani pod uwagę w procesie oceniania restauracji” – powiedział Michael T.H. Yang, reprezentujący właściciela restauracji Isosei.
Przewodnik kulinarny Michelin: jak przyznawane są gwiazdki?
Od 121 lat znany Michelin, producent opon, przyznaje odznaczenia restauracjom, które „wyróżniają się w swojej kategorii”. Jedną gwiazdkę Michelina otrzymują restauracje „bardzo dobre i godne uwagi w swojej kategorii”. W Polsce jak dotąd jedną gwiazdkę zdobyły trzy restauracje: warszawskie lokale Atelier Amaro i Senses oraz krakowska restauracja Bottiglieria 1881.