Kłopoty słynnej marki luksusowej. Czy krem do twarzy może być „kwantowy”?

Reklama francuskiej marki kosmetycznej Guerlain zaskoczyła i zdziwiła część środowiska naukowego. Eksperci zarzucają słynnej marce niefortunne i niepotrzebne odniesienia do fizyki kwantowej. Guerlain się broni i odsyła do swoich badań.

Publikacja: 09.01.2024 12:40

Firma Guerlain została założona w 1828 roku, gdy Pierre-François Pascal Guerlain otworzył perfumerię

Firma Guerlain została założona w 1828 roku, gdy Pierre-François Pascal Guerlain otworzył perfumerię przy rue de Rivoli w Paryżu. Na zdjęciu: butik Guerlain w paryskim domu towarowym Galleries Lafayette.

Foto: Balint Porneczi © Copyright 2013 Bloomberg Finance LP

Francuska marka luksusowych kosmetyków Guerlain zbudowała najnowszą kampanię reklamową swoich kremów wokół terminologii związanej z fizyką kwantową. Nowe kosmetyki do twarzy mają wykorzystywać osiągnięcia tej dziedziny nauki, co zwróciło uwagę naukowców. Co wywołało ich krytykę pod adresem Guerlain?

Kontrowersje wokół reklamy Guerlain. „Schrödinger przewraca się w grobie”

„Nowy sposób kosmetycznego odmłodzenia skóry, który narodził się na polu mechaniki kwantowej” – tak brzmią słowa reklamy nowych kosmetyków z linii Impériale Gold Nobile marki Guerlain, która przed niedawno trafiła do internetu. Marka obiecuje w niej, że technologia o nazwie Gold Quantum pomaga odbudować „kwantowe światło” naszej skóry.

Czytaj więcej

Nowy rok, nowy trend. „Cichy outdoor” następcą „quiet luxury”. Na czym polega?

Kampania natychmiast zwróciła uwagę tych, którzy orientują się w świecie fizyki kwantowej – i wywołała wśród nich niemały ferment. Jedną z pierwszych osób, które krytycznie odniosły się do reklamy Guerlain, jest francuski youtuber G Milgram, którego profil obserwuje prawie 170 tysięcy osób.

W swoim nagraniu, które w momencie pisania tego tekstu zebrało prawie 255 tysięcy odsłon, G Milgram wytyka nieścisłości wynikające z niefortunnego użycia przez markę naukowej terminologii. Youtuber, który jest jednocześnie miłośnikiem nauki, twierdzi, że na kilka miesięcy przed uruchomieniem kampanii, otrzymał od marki Guerlain dokumentację dotyczącą nowych, „kwantowych” kosmetyków.

G Milgram opowiedział o własnym „śledztwie”, jakie przeprowadził w sprawie właściwości nowych kosmetyków. Aby potwierdzić ich autentyczność, przesłał otrzymaną od Guerlain dokumentację naukowcom specjalizującym się w fizyce kwantowej.

Powołując się na ich opinie, G Milgram określił terminologię, której użyto w reklamie, jako „pseudonaukową”. Youtuber zauważył między innymi, że określenie „kwantowe światło komórkowe”, które pojawia się w reklamie, nie ma żadnych odniesień w fizyce kwantowej.

Kampania Guerlain wywołała również otwartą krytykę w gronie naukowców, którzy odnieśli się do reklamy na własnych profilach. W gronie tym znalazł się między innymi popularny francuski fizyk kwantowy Etienne Klein, który na platformie X napisał: „Słyszę, jak Schrödinger, Dirac i Heisenberg przewracają się w grobie”, wymieniając nazwiska czołowych naukowców w dziedzinie fizyki kwantowej.

Kontrowersyjna reklama Guerlain. Firma broni „światła kwantowego”

Marka Guerlain błyskawicznie odniosła się do fali krytyki, która na nią spłynęła. Na swoim oficjalnym profilu na platformie X (d. Twitter) opublikowano oświadczenie, w którym przedstawiciele firmy tłumaczą to nieporozumienie.

„Nasza firma wzięła pod uwagę pytania oraz ryzyko nieporozumienia wokół użycia terminu »kwantowe«. Aby komunikaty i badania marki Guerlain były zrozumiałe, zdecydowaliśmy się doprecyzować naszą komunikację, aby usunąć wszelkie dwuznaczności” – pisze Guerlain.

Marka załączyła w poście link do swojej strony internetowej, na której wyjaśnia naukowe wsparcie swojej technologii. W tekście czytamy, iż „biologia kwantowa udowadnia, że w procesie ultrasłabej emisji fotonowej żywe komórki emitują fotony – cząsteczki znacznie mniejsze od molekuł. Fotony to podstawowe składowe światła”.

Guerlain dodaje, że w tym korzystnym dla skóry procesie istotną rolę odgrywa ekstrakt z pewnego gatunku orchidei, znajdujący się w składzie nowych kosmetyków. Jak czytamy na stronie marki, odkrycia tego dokonano we współpracy z czeskimi biofizykami z Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu.

Kosmetyki
Regeneracja skóry po lecie pełnym słońca. Od czego zacząć?
Kosmetyki
Nowa strategia marki Avon. Współpraca z najpopularniejszą drogerią w Polsce
Kosmetyki
Rabanne Million Gold For Her: kwiatowa rewolucja i połysk złota
Kosmetyki
Rabanne Beauty wchodzi do Polski. Pionierska siła marki i innowacyjne formuły
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kosmetyki
Nadchodzi nowy „efekt szminki”. Co kupujemy, by osłodzić sobie czas kryzysu?