Lidl i WWF Polska przekonują: to, co jesz, ma wielki wpływ na stan środowiska

Czy nasz codzienny jadłospis może mieć pozytywny wpływ na stan środowiska naturalnego? Tak – przekonują Lidl oraz WWF Polska we wspólnej kampanii. Celem akcji jest pokazanie, jak może wyglądać dieta przyjazna Ziemi.

Publikacja: 17.01.2022 15:48

Lidl i WWF Polska przekonują: to, co jesz, ma wielki wpływ na stan środowiska

Foto: NordWood Themes

To, jak się odżywiamy, ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale również na stan naszej planety. Już na etapie planowania jadłospisu i przygotowania posiłku, wywieramy wpływ na środowisko naturalne.

Obecne dietetyczne wybory większości z nas oznaczają wspieranie systemu produkcji żywności, który bardzo negatywnie oddziałuje na środowisko. Według raportu WWF „Bending the Curve: The Restorative Power of Planet-based Diet” globalny system żywieniowy jest odpowiedzialny m.in. za 27% emisji gazów cieplarnianych.

Czytaj więcej

To był rok pizzy i kuchni wege. Oto trendy kulinarne w Polsce 2021 roku

Zmiana diety na bardziej „przyjazną” planecie może zmniejszyć globalne emisje gazów cieplarnianych związanych z żywnością o co najmniej 18% (dieta fleksitariańska) do nawet o jedną trzecią (w przypadku diety wegańskiej), a także zmniejszyć globalną utratę różnorodności biologicznej – od 5% (dieta fleksitariańska) do nawet o 46% (dieta wegańska). 


Chcesz dbać o środowisko? Zacznij od jadłospisu

Nie da się zapobiec katastrofie klimatycznej bez zmiany tego, co jemy. Stan środowiska wymaga odważnych i szybkich działań, każdy posiłek się liczy. Lidl Polska i Fundacja WWF Polska chcą wspólnie przekonać Polaków, że dieta przyjazna planecie jest nie tylko zdrowa, proekologiczna, ale również smaczna, sycąca i bardzo prosta w przygotowaniu. 


„Zmiana klimatu to jeden z najważniejszych problemów współczesnego świata. Dlatego w Lidl Polska wdrożyliśmy strategię klimatyczną oraz od lat podejmujemy proekologiczne działania. Jednym z nich jest współpraca z Fundacją WWF Polska, która jest ekspertem w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego. Głęboko wierzymy, że dzięki naszej wspólnej akcji, klienci dowiedzą się, jak duży wpływ na Ziemię ma rodzaj spożywanych przez nas posiłków. Zachęcamy wszystkich do dołączenia do kampanii edukacyjnej i spróbowania diety, która jest dobra dla zdrowia oraz przyszłości naszej planety” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.


„Skutki kryzysu klimatycznego, który pogłębia się od lat, są odczuwalne dla całej ludzkości. Coraz częściej musimy mierzyć się z anomaliami pogodowymi, suszami czy powodziami. Jedną z przyczyn obecnej sytuacji jest coraz większa emisja gazów cieplarnianych, która powstaje m.in. w wyniku przemysłowej hodowli zwierząt. Możemy zmniejszyć wpływ produkcji żywności na środowisko naturalne i układać nasz jadłospis tak, by był przyjazny dla naszej planety – jedną z zasad jest ograniczanie ilości spożywanego mięsa na rzecz większej konsumpcji warzyw i owoców. Dzięki współpracy z Lidl Polska dotrzemy z naszą wspólną kampanią edukacyjną do milionów Polaków” – komentuje Katarzyna Karpa-Świderek, Rzeczniczka Prasowa WWF Polska. 


Jak wprowadzić w życie zmiany w jadłospisie, które mogą mieć korzystny wpływ na stan środowiska? Warto zacząć od ograniczenia ilości spożywanego mięsa i wprowadzić do diety większej ilości warzyw i owoców. Według zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem należy każdego dnia spożywać co najmniej 5 porcji warzyw i owoców. Powinniśmy ograniczyć także spożycie produktów zawierających tłuszcze zwierzęce. Równie ważne jest to, by sięgać po sezonowe oraz lokalne warzywa i owoce.

Zmiany na lepsze

Lidl Polska od lat angażuje się w działania na rzecz klimatu. Firma postawiła sobie ambitne cele dotyczące redukcji emisji CO2. Aby je zrealizować, Lidl Polska opracował plan działania – jego efektem ma być osiągnięcie do 2030 roku redukcji emisji operacyjnych CO2 we wszystkich krajach, w których obecne są sklepy tej sieci o 80% (w porównaniu z 2019 rokiem).

Zmiany mają też objąć produkty dostępne w Lidlu: do 2025 roku 100% ryb sprzedawanych pod marką własną w sklepach tej sieci będzie certyfikowanych zgodnie ze standardem ASC/MSC, a jajka z chowu klatkowego zostaną ostatecznie wycofane ze sprzedaży. Już dzisiaj polski Lidl nie sprzedaje żywych ryb, a połowa świeżych jaj sprzedawanych w sklepach firmy pochodzi z chowu zrównoważonego.

To, jak się odżywiamy, ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale również na stan naszej planety. Już na etapie planowania jadłospisu i przygotowania posiłku, wywieramy wpływ na środowisko naturalne.

Obecne dietetyczne wybory większości z nas oznaczają wspieranie systemu produkcji żywności, który bardzo negatywnie oddziałuje na środowisko. Według raportu WWF „Bending the Curve: The Restorative Power of Planet-based Diet” globalny system żywieniowy jest odpowiedzialny m.in. za 27% emisji gazów cieplarnianych.

Pozostało 88% artykułu
Ekologia
Pierwsze futro roślinne to rewolucja. Koniec futer zwierzęcych w świecie mody?
Ekologia
Nowe „paragony grozy”. Klienci dostaną informacje o tym, jak szkodą środowisku
Ekologia
Greenhushing: słowo, które robi karierę. Bycie „eko” przestało być modne?
Ekologia
Odzież chłodząca, kosmetyki antysmogowe. Producenci reagują na zmiany klimatu
Ekologia
Raport: firmy odzieżowe nie mówią nam prawdy. Gdzie trafiają ubrania używane?